miercuri, 29 martie 2023

Adevarul despre Ortodoxie - ce semnificație are acest termen - de unde provine expresia "credința dreaptă" ?

 


Indiferent dacă  avem păreri favorabile sau dimpotrivă, lăsând la o parte prejudecățile și urmând indemnul  Scripturii care spune "Cercetați toate lucrurile" ...să încercăm să aflăm  ce este de fapt ortodoxia făcând o incursiune în istorie. Termenii ortodox și ortodoxie  pot avea mai multe ințelesuri care adesea se confundă . Din punct de vedere etimologic cuvântul ortodoxie își are originea în limba greacă  ὀρθοδοξία și înseamnă credința dreaptă, corectă. Termenul este folosit intens de către teologi și istorici în special în creștinism  încă din primele secole dar și în alte religii cu același semnificație de „credința dreaptă” bineințeles fiecare referindu-se la ceia ce ei ințeleg prin credința dreaptă. Spre exemplu evreii ultra conservatori sunt numiți și ortodocși sau ultra ortodocși, deși nu există nici o legatură între aceștia și creștinii care își spun  ortodocși , evreii respingând credința în Hristos.

https://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_Judaism

Teologii din vechime dar și unii teologi  și istorici din prezent numesc "ortodoxie" credința  care se identifică cu cea propovaduită de primii creștini în biserica primară. Deasemeni multe din hotărârile sinoadelor ecumenice începând cu cel de la Niceea din anul 321 au fost numite "ortodoxie" , chiar și cele care conțineau decizii care erau contrare învățaturii bisericii primare spre exemplu cele ale Concilului de la Efes din anul 431  în  care sa decis acordarea titlului de "Născătoare de Dumnezeu " Mariei mama Domnului  și oficializarea cultului Mariei, urmat apoi de cultul sființilor și moaștelor .                        


Teologi cunoscuți precum episcopul Eusebiu din Cezareea considerat de către BOR ca primul mare istoric al Bisericii care a trăit spre sfârșitul secolului al III-lea  scria despre creștinii din comunitatea lui că erau "ortodocși" iar pe cei din afară îi numea "eretici". Istoricii moderni, începând cu Walter Bauer neagă însă viziunea de istorie a bisericii a lui Eusebiu și anume că de la început ar fi fost clar care e adevărul creștin : Ideea unității teologice a Bisericii creștine este un mit răspândit propagandistic de slujbașii bisericii la mult timp după evenimente, o mistificare sfruntată a realității istorice.
Prin studiile înregistrărilor istorice, Bauer a ajuns la concluzia că ceea ce a ajuns să fie cunoscut sub numele de ortodoxie a fost doar una dintre numeroasele forme de creștinism din primele secole. A fost eventuala formă de creștinism practicată în secolul al IV-lea și a dobândit majoritatea convertiților de-a lungul timpului prin botezul copiilor mici.  Practicanții a ceea ce a devenit ortodoxie au rescris apoi istoria conflictului, făcând să pară că această viziune a fost întotdeauna cea majoritară. Scrierile în sprijinul altor opinii au fost sistematic distruse (Walter Bauer). 
Practic începând cu secolele III, IV și domnia lui Constantin Cel Mare și culminând cu edictele din vremea împăratului Teodosie creștinătatea a fost împărțită în două. Cei care acceptau doctrina bisericii oficiale catolice (constituită odată cu Conciile Ecumenice) considerați "cei drepți"și creștinii care nu o acceptau și care erau numiti "eretici". 
Doctrina acestei biserici oficiale constituita in vremea Împărătului Constantin Cel Mare  era numită  "ortodoxie"  pentru că reprezenta opinia majoritătii episcopilor  reuniti in Sinoadele Ecumenice  chiar daca aceste opinii erau deseori în contradicție cu Sfânta Scriptură a cărui canon final a fost stabilit în anul 367 .
 După schizma din interiorul bisericiii catolice din 1054 Bisericile din Răsărit s-au separat și si-au luat numele de Biserica Ortodoxă, aceștia luându-și practic monopul asupra termenui de "ortodox".

Chiar și în prezent sunt istorici ai religiei în occident care confundă termenul de "ortodoxie" care se referea în principiu la păstrarea învățăturii corecte primite de la apostoli cu doctrina bisericii care și-a luat numele de  "Ortodoxă"  care avea ca fundament dogmatic deciziile Sinoadelor Ecumenice. 

Doctrina bisericilor  ortodoxe și catolice este un amalgam de învațături din "părinții bisericii", Scriptură si tradiții. 

Adepții BOR  se mândresc cu denumirea de biserica ortodoxă care pretind  că dovedește ca ei dețin  credința dreaptă (singura adevarată) dar  dacă studiem istoria creștinismului, vedem ce înseamnă de fapt această expresie și cum au dobândit-o.  

Dacă studiem Noul Testament și îl comparăm cu doctrina cultelor seculare vedem diferanța, adevarata credință dreaptă este cea pe care o găsim în Sf. Scriptură !

Nu exista o biserică-cult unică inființată de Hristos neschimbată din primul secol pâna in prezent. Deciziile Sinoadelor Ecumenice și tradiția adăugată de-a lungul secolelor a produs schimbări majore în toate bisericile seculare.

Ceea ce Hristos numește "Biserica Mea"  se referă la biserica  ca corp spiritual a lui Hristos compusă din creștini din toate națiunile și rasele  de pe Pământ care și-au dedicat viața lui Hristos împlinind voia Sa. 

Din totalul creștinilor în lume numai 9,4% sunt Ortodocși Răsariteni și 2,5 % Ortodocși Orintali (nerecunoscuși de cei Răsăriteni) în total cei autointitulați ortodocși sunt doar 11,9% din totalul creștinilor  în lume. 

În graficul de mai jos se poate observa o statistică a creștinilor în lume, la categoria protestanți intră și neoprotestanții, la alți creștini (Other Christians) sunt mormonii și alti non-trinitarieni. 




 

joi, 23 martie 2023

vineri, 17 martie 2023

Vizita în Coreea de Sud

                                                             

Vizita unui grup de creștini evanghelici în Coreea de Sud - delegație oficială

                                                 

                           Vizita unui grup de penticostali in Coreea de Sud 

                                                           

 


sâmbătă, 11 martie 2023

Închinarea la icoane este idolatrie - afirmă și demonstrează un absolvent de teologie ortodoxă

 Un caz interesant  Costin Prihodoco este absolvent al Facultatii de  teologie ortodoxă  din Bucuresti  are un canal youtube în care iși expune crezul care se pare este total opus dogmei ortodoxe, acesta consideră ca închinarea la icoane , moaște , sfinți este idolatrie . El iși argumentează crezul cu citate din cărți de teologie - majoritatea ortodoxe - cum a ajuns la o credință total opusă dogmei oficiale a BOR nu ne spune, cel puțin deocamdată .

În materialul următor  aveți ocazia să aflați în detaliu istoria închinării la icoane , când a apărut , cum a evoluat, iconoclasmul și iconodulii , războaiele pro și contra icoanelor .



duminică, 5 martie 2023

Când Religia ia locul lui Dumnezeu

 


În unele religii precum cea ortodoxă religia respectiv cultul (confesiunea) ocupă locul central . În religia ortodoxă biserica ca instituție ocupă primul loc în dogma confesiunii, chiar și înaintea Scripturii . Ei confunda  cultul propriu cu Biserica lui Hristos care este una universală compusă din toți oamenii indiferent de naționalitate, rasă, de pe întreg pământul  care  cred în Hristos și și-au dedicat viața Lui.

În mediul ortodox românesc sa dezvoltat in ultimul timp o aripă "extremistă" care proclamă religia ortodoxă ca unica biserică creștină , ei negănd în primul rând cultele   neo/protestante  sau chiar toate cultele creștine .  Unii din aceștia au format grupuri pe saiturile de socilalizare unde iși manifestă ostilitatea sau chiar ura pentru cei care o credință diferită de a lor.

 Câteva  din acestea deliruri ale unor fanatici constituti in grupuri pe tik-tok pot fi vizionate în video-urile de mai jos.

                                                                   

     


                                                                   


In cel de al doilea video un preot ortodox comite pacatul despre care Scriptura ne spune ca nu se iarta niciodata hula impotriva Duhului Sfant Matei 12:31-32 , Marcu 3:30 ) afirmand ca duhul care se manifesta la pocaiti/ neoprotestanti   este de la diavol .  

Unii care se pretind creștini dar nu respectă noțiuni elementare din creștinism  fiind  orbiți de  orgolii, ură, mândrie nu ințeleg că nu mai trăim în evul mediu cu o singură biserică de stat ci fiecare are dreptul la conștiință, și de a alege ce să creadă , de a urma confesiunea pe care el/ea o consideră corectă și dreaptă și nu un cult oficial impus de stat sau de oricine altcineva.

Nu putem să negăm deasemeni existența unor adepți ai cultelor neoprotestante care ironizează unele practici ale cultului ortodox precum închinarea la moaște, pe saiturile de socializare . Aceștia nu ar trebui să uite că "cine seamănă vânt culege furtună", dacă îi provocați pe ortodocșii orgoloși   ironizându-i creați probleme la nivel de relații interconfesionale, nu așa se propovăduiește Evanghelia . 

Nu fiți ridicoli nu se poticneste divinitatea de închinarea la icoane care reprezintă sfinti , chiar dacă cultul sfinților nu este Scriptural . Exprimați-vă civilizat și nu fiți agresivi față de alții care nu au aceleași convingeri religioase ca și voi altfel vă compromiteți singuri si starniti isteria religioasa a "adversarului".



.




duminică, 12 februarie 2023

Care este botezul după Scripturi - Improvizațiile la botez

 


Botezul lui Isus - Semnificatia botezului 

Cuvântul botez provine din limba greacă "baptízein "(βαπτίζειν)  iar acesta înseamnă atât a cufunda, cât și a scufunda.  Primul botez, care este menționat în Noul Testament, este botezul lui Ioan

Ioan a primit titlul de Botezătorul din pricină că boteza lumea. Botezul efectuat de Ioan avea loc în apa Iordanului și presupunea o mărturisire a păcatelor și o pocăință interioară având ca scop iertarea păcatelor. (Matei 3:16) Chiar și unii dintre ucenicii lui de mai târziu au fost botezați de către Ioan care i-a făcut atenți asupra mielului lui Dumnezeu, cel ce ridică păcatul lumii

Conform învățăturii Sf. Pavel, cel care vine spre botez este făcut părtaș - prin taina botezului - morții și învierii lui Hristos. Cel botezat se face părtaș învierii lui Hristos (Romani 6) și devine o parte a trupului universal al lui Hristos (1 Cor 12,13). Botezul este simbolul împăcării dintre Dumnezeu și oameni realizată prin moartea pe cruce și prin învierea lui Isus Hristos.

 Evanghelia dupa Matei se termină cu porunca de a propovădui și răspândi credința creștină în toată lumea. Încununarea acestei activități fiind botezul în numele Sfintei Treimi: 

"Isus S-a apropiat de ei, a vorbit cu ei si le-a zis: "Toata puterea Mi-a fost data in cer si pe pamant.

  •  Duceti-va si faceti ucenici din toate neamurile, botezandu-i in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh."

Botezul în Biserica Primară si Preniceeană 

 În primul secol în special, dar și secolele care au urmat botezul era efectuat prin scufundare în apă a adulților pentru ca ei puteau îndeplini cerențele pe care Hristos apoi apostolii le-au exprimat  respectiv credința și pocaința  celui care dorește  să fie urmaș a lui Hristos. Botezul este o "mărturie a unui cuget curat"  (1 Petru 3;21). 

Cea mai veche menționare extrabiblică a botezului, care are loc în Didache (d.c. 100), pare să se refere la botezul adulților, deoarece persoanele care urmau să fie botezate trebuiau să țină post . 

                                        

                                          Baptister din tr-o biserică din Vitalis, Tunisia, secolul VI

Cea mai veche referire la botezul copiilor a fost făcută de Irineu de Lyon in anul 180. 

Trei pasaje ale lui Origene (185-c. 254) menționează botezul copiilor ca fiind  obișnuit. În timp ce, în scrierile sale din perioada 198-203, Tertulian recomanda amânarea botezului copiilor mici și a persoanelor necăsătorite, el menționează că botezul copiilor era o ceremonie obișnuită, în care întreținătorii vorbeau în numele copiilor.

Odată cu costituirea bisericii oficiale  Catolice (universale) în timpul împăratului Costantin botezul copiilor mici a devenit o regulă a bisericii. După schizma Bisericii Catolice când Biserica Răsăriteana sa separat de cea Catolică in 1054 luându-si numele de Biserica ortodoxă, aceasta a preluat tradiția botezului copiilor mici  .

Modul de administrare al botezului 

               Biserică din anul 240 D.C ,în partea din față se poate observa baptistierul                                                

                                    Baptistier în formă de cruce 

În primul secol botezul era efectuat in râuri (precum Ioardan) , dar o dată cu construirea de  lăcașuri de cult botezul se oficia în cladirea respectiva (vezi foto).

 In lucrarea  Didache scrisă în jurul anului 100 regulile pentru efectuarea botezului erau urmatoarele :

 "Capitolul 7  ; 7:1 In ceea ce priveste botezul, asa sa faceti: dupa ce ati rostit toate aceste invataturi/acest crez, botezati in numele Tatalui, al Fiului si al Duhului Sfant, in apa curgatoare;
 7:2 dar, daca nu aveti apa curgatoare, botezati in orice alta apa si, daca nu puteti boteza in apa rece, alegeti apa calda;
 7:3 dar, daca nu aveti de nici una, turnati apa peste cap de trei ori, in numele Tatalui, al Fiului si al Duhului Sfant.
 7:4 Inainte de botez insa, cel care boteaza si cel care este botezat trebuie sa posteasca si alaturi de ei oricare altii pot tine post. trebuie sa-i spuneti celui care urmeaza a fi botezat sa posteasca inainte de botez o zi, doua."

În prezent botezul în bisericile ortodoxe se efectuează copiilor mici (la 40 zile) asistați de nași care mărturisesc credința în Hristos și dorința de a fi botezat în locul copilului în fața preotului care efectuează botezul prin scufundare în cristelniță.



 
În bisericile catolice, se botează deasemeni copii mici, dar prin stropire (preotul toarnă apă pe capul copilului). Apoi la vârsta adolescenței trec printr-un ritual de confirmare specific bisericii catolice, după care urmează participarea la prima Euharistie.
 
                                                               

   
În bisericile protestante tradiționale precum Luterane, Reformate, Presbiteriene se face botezul copiilor mici prin stropire sau prin scufundare (la alegere) . La aceste biserici ritualul botezului este complectat și cu ritualul Confirmării care are loc la vârsta adolescenței între 14-16 ani când tinerii participă la un curs de minim 6 luni de pregătire (cateheza) la biserica unde învață doctrina cultului și Sf. Scriptura - noțiuni elementare. La incheierea acestor cursuri sunt examinați și acceptați ca membrii în biserică/cult și participă la prima Euharistie (Cina Domnului). 

                                                                     


Reforma Radicală din secolul XVI a anabaptiștilor apoi a baptiștilor (1609) a reintrodus botezul adulților și a eliminat botezul copiilor mici , cei care practică în prezent botezul adulților (exclusiv) sunt cultele neoprotestante baptiști, penticostali, creștini dupa Evanghelie, carismatici, non-deniminaționali, adventiști etc.

                                                               

 
În bisericile baptiste botezul este efectuat în baptistierul bisericii care se află în partea din față a sălii bisericii , în spatele anvonului  (vezi foto).
 Bisericile penticostale majoritatea au un baptister ascuns sub pardoseală și îl  descoperă doar în ziua botezului. Alții folosesc un bazin de plastic  sau chiar gonflabil pe care îl instalează în ziua botezului apoi îl depozitează într-o magazie. 
Independenții folosesc uneori o cadă de baie care o aduc în sala de adunare numai în ziua botezului. Unii se botează în râuri , pârâuri în afara localitaților , o parte din aceștia mai ales romii/țiganii  fac aceste botezuri în râuri chiar și iarna , pe gheață și zăpadă. 
Recent a circlulat un video pe facebook în care se prezenta un "botez cu galeata" a unor romi în fața unei clădiri impozante , pur și simplu un bărbat care se pare  juca rol de predicator a rostit câteva cuvinte în fața unei femei îmbracată în alb, a întrebat-o dacă  crede în Isus , apoi ia turnat o găleată de apă în cap, spre amuzamentul asistenței. Ce să se mai complice ei cu baptistier când pot rezolva treaba "țigănește". 

 Nu sunt insa lucruri cu care putem glumi  "Scriptura spune Blestemat să fie cel ce face cu nebăgare de seamă lucrarea Domnului " Ieremia 48-10  

  Care este modul corect  de a efectua botezul ?

În Noul Testament avem modelul botezulul practicat la început în primul secol, în conditiile rudimentare de atunci . 

Dar după cum vedem din Didache - învațătura celor 12 apostoli (dacă textul este întradevăr autentic și nu a fost modificat ulterior) în anul 100 deja se accepta pe lângă botezul în apă curgătoare prin scufundare și botezul "în orice apă"  și chiar si botezul prin stropire, dacă nu exista altă variantă

 In concluzie preferabil este ca botezul să fie prin scufundare în apa  din baptistier sau într-un râu în exterior pentru cei mai "originali" . În cazuri exceptionale din Didache aflăm că se pot alege și alte variante, dacă biserica acceptă.  (Apropo "John  Smyth unul din fondatorii  Bisericii baptiste în 1609 a fost botezat prin stropire împreună cu ceilați din comunitatea respectivă" ne spun unii istorici ai bisericii ).

Botezul nu este un lucru oarecare ( este considerat sacrament în Biserica Catolică) este un ritual sacru deci nu putem să-l facem  după cum il taie capul pe fiecare și în orice condiții sau în bătaie de joc. Mai ales  non-denominaționalii (independenții) au tendința de a trata orice "la liber" cu nepăsare și lipsă de respect.  

Decent  ar fi ca fiecare biserică să aibe un baptistier , să nu se facă improvizații gen cadă de baie, vană gonflabilă etc. pentru că botezul este un act sacru, nu este ceva banal unde poți să faci improvizații.  În plus se fac de obicei fotografii, filmări, cum vei privii peste 10-20  de ani imagini cu botezul tău improvizat în cada de baie sau vana gonflabila ? Este ceva neserios , adică iți instalezi ditamai scena, cu instrumente de tot felul și lumini colorate dar botezul îl faci într-o văniță gonflabilă așezată lângă scenă....asta nu arată deloc pocaință ci mai degraba lipsa ei !



..





luni, 6 februarie 2023

Care este Biserica Creștină adevărată ?

 


Biserica creștină autentică a fost inființată de Isus Hristos și de apostoli în anul 33 (primul secol) când de Rusalii ,Duhul Sfânt sa coborât peste mulțimea adunată să asculte Evanghelia . Despre  Învațătura și practica  acestei biserici ne vorbește  Noul Testament. Ce putem găsi în practica Bisericii Primare ?

  - Propovăduirea Evangheliei lui Isus Hristos și inființarea de biserici locale (Matei 9:35) .

  - Minuni, vindecări prin Duhul Sfânt înfăptuite de Hristos și de apostoli pentru a întării credința creștinilor (Fapte 5:16) .

  -  Fapte bune , întrajutorarea celor aflați in dificultate  ( Fapte 2:44-45) .

   Și ce a urmat ? A rămas Biserica Creștină la aceste valori sau nu ? 

Să începem cu un scurt istoric .

Unele schimbări sau petrecut în secolele II, III dar cele mai importante au fost începând cu secolulul IV când împaratul Constantin a convocat  sinoadele ecumenice cu participarea liderilor , episcopii bisericilor locale. În aceste sinoade sa decis pe lângă clarificari de ordin  doctrinar constituirea unei biserici unice cu o conducere centralizată, cu numele de Biserica Catolică adică universală (vezi crezul catolic) . Autoritatea în materie de credință, doctrină fiind plasată în mâinile ierarhilor Bisericii oficiale.

A urmat introducerea de dogme noi precum cultul sfinților, al icoanelor,moaștelor, al fecioarei Maria etc. 

În anul 1054 biserica "cea una" sa divizat în două Biserica Răsariteană sa separat de Catolicism luându-și numele de Biserica Ortodoxă. 

                                                   

                                            

În secolul XVI în urma devierilor scandaloase de la învățătura Scripturii a Bisericii Romano- Catolice apare mișcarea de Reformă inițiată de Luther în 1517 în Germania , apoi de  Calvin în Franța care fiind respinsă de Papa a dus la înființarea Bisericii Luterane , respectiv Reformate.

Urmează Reforma Radicală inițiată în Elveția de anabaptiști în 1526 , apoi baptiștii in 1609 in Olanda  etc.  care au reintrodus botezul adulților și alte practici specifice primului secol,.

   Și ce avem astăzi ? Mai sunt bisericile de astăzi copii fidele a celei din primul secol ? categoric nu. 

   Bisericile seculare au introdus închinarea la sfinți , icoane, moaște, au liberalizat la maximum creștinismul, prin introducerea obligatorie a botezului copililui mic (la 40 zile) toți urmașii ortodocșilor și catolicilor devin automat creștini cu numele și cam atât. Unii la maturitate se apropie de valorile creștine alții le resping rămânând creștini numai în statistici .

   Bisericile luterane și calviniste, cu botezul copiilor mici la fel ca ortodocșii si catolicii (cu excepția dogmelor ) majoritatea practică un creștinism formal.

                                               


   Neoprotestanții având ca fundament al credinței doctrina lui Luther , Sola Scriptura și Sola Fide , iar Scriptura interpretată după doctrina protestantă Sola Fide - Numai credința , mulți ramân la credința teoretică, resping faptele ca nesemniflicative ," fac fapte bune cei care au acest dar, chemare" spun unii . Merg pe logica că din moment ce conform doctrinei "esti sigur mântuit doar prin credință" la ce-ti mai trebuie fapte ... Nu că neoprotestanții în totaliltatea lor  nu își ajută semenii, ci în sensul că faptele nu sunt unanim acceptate ca o normă (obligație) care să facă parte din dogma bisericii. Aici vedem diferența seminficativă dintre învațătura și practica Bisericii creștine primare care punea un accent deosebit pe fapte și cea protestantă bazata exclusiv pe credința teoretică. Oare creștinii din primul secol își ajutau semenii cu tot ce aveau pentru a fi mântuiți sau pentru că Hristos și apostolii le-a impus să facă asta pentru că era un principiu fundamental al creștinismului  ? mai curând a doua variantă.

 Dintre cultele existente azi singurele care se apropie de modelul Bisericii Primare autentice sunt Menoniții și într-o oarecare măsură "Armata Salvării" , iar in privința lucrării Duhului Sfant unele biserici penticostale . Atât Menoniții cât și cei din  Armata Salvarii locuiesc majoritatea în SUA și sunt doar câteva biserici în România. Altfel la show-uri religioase ne pricepem toți.


.

   

      

joi, 26 ianuarie 2023

Ofrandă necurmată. Închinarea din pespectivă biblică, istorică și practică

 


Cartea abordează subiectul închinării într un mod cuprinzător. Autorul Richard Mauney prezintă bazele biblice ale închinării, oferă o expunere succintă a istoriei acesteia şi, în final, atinge cele mai practice aspecte ale închinării deopotrivă personale şi comunitare. În plus, Richard împletește aceste perspective cu mărturii din trăirea personală, prezentând închinarea ca un mod de viață. După mulți ani de slujire în România şi înţelegând frământările şi provocările închinătorilor din ziua de azi, autorul oferă răspunsuri la o gamă largă de întrebări arzătoare. În acest mod, cititorul este nu doar echipat, ci şi motivat să îşi aducă permanent viaţa ca ofrandă pe altarul slujirii lui Dumnezeu.

Cuprins

1. Chemare la închinare............................................................................. 1
2. O perspectivă amplă ............................................................................. 13
3. Închinarea în VT: Legământul ............................................................. 26
4. Închinarea în VT: Locul sfânt .............................................................. 35
5. Închinarea în VT: Timp sacru și acțiuni sacre ................................... 45
6. Psalmii în închinare .............................................................................. 56
7. Închinarea din sinagogă ....................................................................... 69
8. Închinarea în Noul Testament ............................................................. 78
9. Închinarea în Biserica Primară și post apostolică ............................. 89
10. Închinarea în Biserica medievală ...................................................... 100
11. Închinarea în Biserica din timpul Reformei și după Reformă ...... 112
12. Forma închinării congregaționale ..................................................... 124
13. Muzica și artele în închinare .............................................................. 141
14. Planificarea, pregătirea și conducerea închinării ............................ 165
15. Pregătirea unui serviciu de închinare ............................................... 183
16. Înnoirea închinării ............................................................................... 197

Editura Jubilate ................................................................................................. I
Comuniunea cu Dumnezeu ............................................................................... II
Principii de traducere a cântecelor din alte limbi ....................................... III
Vernisaj — Ofrandă necurmată ........................................................................ V
Ofrande muzicale ............................................................................................ VI
Ofrande artistice .............................................................................................. X


https://www.kerigma.ro/carti/inchinare/ofranda-necurmata-inchinarea-din-pespectiva-biblica-istorica-i-practica.html.

.

duminică, 22 ianuarie 2023

"Cluburile" religioase sau închinarea contemporană

 


În ultima perioadă întâlnim tot mai des pe internet, pe facebook  imagini din așa numitele  biserici  moderne care se aseamănă binișor cu niște cluburi ( de fapt de acolo și-au împrumutat atât decorul, instrumetele , luminile colorate cât și genul muzical) . Abundă mai ales în zona de vest, Timișoara, Arad, Oradea, Cluj etc. majoritatea non-denominaționale , dar sunt și câteva aparținând cultului baptist sau penticostal. Ce au ele în comun sunt decorul și stilul de "închinare contemporană" care încearcă să imite ambianța de club sau cum era pe vremuri cenaclul Flacăra. 


Programul acestor "biserici contemporane" conțin întradevăr și rugăciuni dar întodeauna pe un fond muzical, cam tot ce se întamplă acolo e pe fond muzical uneori chiar și predica. Toate aceste elemente au ca scop inducerea unei stări de euforie, extaz, fericire, bună dispoziție lucruri pe care tinerii le caută cu disperare.   Prin aceste elemente se combină religia creștină cu plăcerea, extazul, buna dispoziție (divertismentul). Pentru detaliii vezi și linkul de mai jos.

https://muzicacrestinanet.wordpress.com/muzica-crestina-contemporana/

 Mulți tineri care nu mai suportă bisericile creștine tradiționale unde spun că se plictisesc și-au găsit refugiul în aceste surogate de biserici . Aceste adunări pot fi numite cu îngăduință creștine  dar în nici un caz nu pot fi numite "biserici de pocăiți" în sensul tradițional al cuvântului .

Tinerii care  evită bisericile tradiționale cu închinare conservatoare  fug de pocăință spre o formă de creștinism "căldicel". 

O biserică crestină adevarată are la bază Sfânta Scriptură și ca model tradiția bisericii  din care nu lipsește pocăința care semnifică răstignirea firii pământești menționată în Noul Testament ca o condiție  necesară. Rugăciunea de pocăință înseamnă reculegere, stare profundă de regret pentru păcate, uneori lacrimi. Numai așa Dumnezeu poate lucra la regenerarea spirituală și umplerea cu Duhul Sfânt.

În bisericile cu închinare contemporană, în schimb este deschisă ușa către liberalism. 

Nu am auzit de nici un pastor român care să ia atitudine în legătură  cu acest fenomen, în SUA sau scris numeroase cărți pe tema asta , dar în România aparent nimeni nu mișcă în front.

Un tânar ma intrebat odată pe facebook  "dar ce treabă ai cu cluburile religioase , cu ce te deranjează" ? Nu mă deranjează aceste adunări, ci mă intrigă fenomenul în sine.

Până la urmă e treaba lor , fiecare face ce vrea în democrație , unii pupă moaște și icoane de sfinți alții  iși fac "biserici" după chipul și asemănarea lor. 

 Nu e mai bine așa decât să meargă la birt sau la discotecă ? Probabil majoritatea neoprotestanților gândesc în acest fel. 

Dar pentru cei care adevărul este numai unul, nu fiecare cu adevărul lui, biserica ca instituție de cult trebuie sa arate într-un anumit fel (diferit de o sală de spectacol), nu după cum îi trăznește prin cap fiecăruia. Cel puțin asta este regula la cultele istorice , și asta i-a menținut în picioare timp de secole. Altfel bisericile nu ar mai fi arătat de mult timp a biserici !  ci poate a săli de spectacol, cu cruce sau fără cruce.

.

vineri, 20 ianuarie 2023

Împărtășirea spre osândă | Întrebări și răspunsuri

 


De aceea, oricine mănâncă pâinea aceasta sau bea paharul Domnului în chip nevrednic va fi vinovat de trupul şi sângele Domnului. Fiecare să se cerceteze dar pe sine însuşi, şi aşa să mănânce din pâinea aceasta şi să bea din paharul acesta.  Căci cine mănâncă şi bea îşi mănâncă şi bea osânda lui însuşi, dacă nu deosebeşte trupul Domnului.  Din pricina aceasta sunt între voi mulţi neputincioşi şi bolnavi şi nu puţini dorm. 1 Corinteni 11 ; 23-30

Întodeauna înaninte să luăm parte la Cina Domnului trebuie să ne cercetăm și dacă avem păcate pe conștiintă acestea ar trebui mărturisite . Dar cum ? Cui ? Asta este întradevăr o mare problemă , pastorii baptiști spun că  dacă ne marturisim păcatele Domnului și ne pocaim de ele vom fi iertați. Pe de altă parte pastorii penticostali afirmă că păcatele trebuiesc mărturisite Domnului dar în prezența unui martor de preferință un presbiter care să se roage pentru eliberarea de acel păcat. Dar să găsești un presbiter (sau orice altă persoană) dispus să facă acest serviciu poate fi dificil uneori . În plus există un risc ca martorul să nu păstreze secretul  imformațiilor  pentru el ci să spună mai departe ce ai mărturisit Domnului în prezenta lui, iar uneori aceste informații pot fi defăimătoare pentru cel ce mărturiște . Pe de altă parte dacă este vorba de păcate grave gen relații (sexuale) în afara căsatoriei etc. atunci se pot aplica sacțiuni pâna la excluderea din biserică, așa că creștinul căzut în păcat preferă să evite martorii la mărturisire .
La ortodocși și catolici lucrurile par să fie mai bine reglementate în sensul că există practica spovedaniei la preot care are obligația să păstreze secretul spovedeniei în plus chiar dacă "drept credinciosul" păcatos  mărturisește că a comis toate păcatele de pe lumea asta, nu va fi sancționat în nici un fel (în afară de inofensivele canoane) și totul va rămâne sub tăcere  și in felul acesta se încurajează păcătuirea fără limite. Așa că oricum am lua-o nu găsim o biserică cu o procedura  opitmă pentru a rezolva aceasta problemă, altfel foarte serioasă. Dar să auzim totuși și opinia unui pastor din Canada 


joi, 12 ianuarie 2023

Emil Bartoș: De ce penticostalii sunt mai mulţi ca baptiștii sau creștinii după Evanghelie?

 


Sa stiti ca este un element distinctiv. Am fost intrebat deseori: De ce Penticostalii sunt mai multi ca Baptistii sau Crestini dupa Evanghelie? Fiind profesor la Institutul Penticostal 11 ani, predic foarte des in bisericile penticostale, am multi prieteni, colegi, mi-am facut o imagine dupa atatia ani. Si sunt cateva lucruri care  ar fi bine sa invete si fratii baptisti si fratii Crestini dupa Evanghelie. Primul lucru, fratii penticostali se roaga mai mult. Se roaga mai mult. Dau credit mai mare rugaciunii, decat o facem noi. Si noi ne rugam, dar, rugaciunea in bisericile penticostale, in viata unui credincios penticostal are o pondere mai mare. E adevarat ca baptistii sau Crestinii dupa Evanghelie liciteaza mai mult pe Cuvant. Studiaza mai mult, mai intens. Dar, unii atata studiaza ca uita sa se roage. Si fara rugaciune, nu este puterea. Nu este putere. Ca vedeti si la predicatorii penticostali, chiar daca n-au studiat mult, dar daca se roaga…

Al doilea lucru. In bisericile penticostale se canta mai pentru inima. Se canta mai afectuos. Atinge inima mai mult. Si Crestinii dupa Evanghelie si Baptistii canta. Dar, modul in care combina rugaciunea si cantarea, iarasi, este important. Al treilea lucru, am observat ca credinciosii penticostali sunt mai uniti, in special pentru lucrari duhovnicesti, [dar] chiar si [pentru] lucrarile practice. Mobilizarea este mai buna la fratii penticostali. E un secret, undeva trebuie gasit.

Daca Baptistii vor sa faca o lucrare, da, apoi analizeaza, o intorc, voteaza. La fratii penticostali: “Fratilor, e de facut aia.” “No, hai toti!!!” I-am asistat la urmatorul lucru concret in Bihor, intr-o localitate. Baptistii au inceput sa construiasca o biserica. Cincisprezece ani a durat sa o termine. Penticostalii au inceput sa construiasca o biserica. In trei luni au terminat-o. A fost doar  forte locale. Retineti. In acea zona nu erau penticostali, pana acum 10 ani. Si e o constructie frumoasa, mare, cu 200-300 de locuri cel putin. Asta este inca un element: mobilizarea pentru lucrare parca e mai buna in bisericile penticostale.

Continuarea pe www.rodiagnusdei.wordpress.com

miercuri, 11 ianuarie 2023

MĂRTURII DESPRE EREZIA AVENTISTĂ






MĂRTURIA UNUI TĂNAR

,, Îmi aduc aminte de experiența dureroasă pe care am avut-o la vârsta de 21 de ani când, înflăcărat de dragoste pentru Hristos m-am lăsat totuși cuprins în mrejele minciunii adventiste. Doream să mă botez însă, pastorul care mă atrăsese spre această ”biserică” mi-a spus că, nu mă puteam boteza dacă nu mărturiseam și credința că, Ellen White a fost profetul lui Dumnezeu și că spiritul profeției promis de Hristos a lucrat prin persoana acesteia. Eu nu eram prea convins de lucrul acesta însă, pentru că doream să mă botez, am răspuns cu inima strânsă că, acceptam să mărturisesc acest lucru.
În acel moment, imediat, am simțit că s-a stins ceva în mine. O tristețe copleșitoare mi-a invadat sufletul. M-am simțit ca unul care s-a lepădat de Hristos. De ce a îngăduit Dumnezeu ca să ajung în acel punct? Cred că, pentru simplul motiv că, cu câteva zile mai înainte, i-am permis aceluiași pastor să susțină înaintea mea erezia învățată de Ellen White, potrivit căreia, Domnul Isus Hristos ar fi de fapt arhanghelul Mihail! Am ajuns în acel punct jalnic al trăirii mele creștine pentru că, necunoscând prea bine Biblia și convins fiind că, Biblia e o carte grea și nu la îndemâna oricui, am cedat înaintea sporovăielilor otrăvitoare ale unui lup îmblănit în oaie, și iești la ”secerișul de suflete”, cum numea el lucrarea lor de misionariat.
Îl trădasem pe Hristos, acceptând ideea mîrșavă ca în timpul botezului să mărturisesc nu numai credința în Domnul Hristos ci și credința că, Ellen White ar fi reprezentat unealta Duhului Sfânt! Să pun alături numele Domnului cu numele unei muritoare păcătoase! Din fericire pentru mine, Dumnezeu nu a îngăduit să merg mai departe în această decizie. Pentru că, durerea mea a fost sinceră. Dumnezeu m-a iertat pentru rătăcirea mea, pentru acordul verbal față de o blasfemie!
Ei nu vă vor vorbi prea mult despre Ellen G. White la seminarii publice, pentru că scopul lor este de a aduce oamenii în punctul de convertire și la botez.
Certificatul de botez, din anul 2000, conținea întrebări la care candidatul trebuie să răspundă cu „da”. Întrebarea 8 spune:
„Sunteți de acord cu învățătura biblică a darurilor spirituale și credeți că darul profeției este unul dintre semnele de identificare ale bisericii rămășiței.”
În cazul în care candidatul spunea: „da” și se va boteza, el află apoi în curând că, „darul profeției” se referă la scrierile lui Ellen G. White. Punctul 13 din certificat înseamnă acceptarea faptului că, Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea este rămășița bisericii din profeția biblică. Și uite așa, candidații sunt botezați într-un grup exclusivist; dar ei nu știu cât de exclusivist este, încă!