marți, 13 septembrie 2022

Judecata finala Matei 25: 31-46 Cum interpretam corect acest mesaj ?

Un capitol din Noul Testament pe care multi neo/protestanti il evita . De ce ?


Mai intai sa revedem textul .....

În Evanghelia după Matei cap. 25 :32- 46 Isus Hristos ne spune despre o judecată care va fi la sfârșitul vremurilor , o judecată a tuturor oamenilor în urma căreia oamenii vor fi despărtiți precum oile de capre în funcție de faptele pe care le-au făcut în viață. 


 Toate neamurile vor fi adunate inaintea Lui. El ii va desparti pe unii de altii cum desparte pastorul oile de capre;
33. si va pune oile la dreapta, iar caprele la stanga Lui.
34. Atunci Imparatul va zice celor de la dreapta Lui: "Veniti binecuvantatii Tatalui Meu de mosteniti Imparatia care v-a fost pregatita de la intemeierea lumii.
35. Caci am fost flamand, si Mi-ati dat de mancat; Mi-a fost sete, si Mi-ati dat de baut; am fost strain, si M-ati primit;
36. am fost gol, si M-ati imbracat; am fost bolnav, si ati venit sa Ma vedeti; am fost in temnita, si ati venit pe la Mine."
37. Atunci cei neprihaniti Ii vor raspunde: "Doamne, cand Te-am vazut noi flamand si Ti-am dat sa mananci? Sau fiindu-Ti sete si Ti-am dat de ai baut?
38. Cand Te-am vazut noi strain si Te-am primit? Sau gol si Te-am imbracat?
39. Cand Te-am vazut noi bolnav sau in temnita si am venit pe la Tine?"
40. Drept raspuns, Imparatul le va zice: "Adevarat va spun ca, ori de cate ori ati facut aceste lucruri unuia din acesti foarte neinsemnati frati ai Mei, Mie Mi le-ati facut."
41. Apoi va zice celor de la stanga Lui: "Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic care a fost pregatit diavolului si ingerilor lui!
42. Caci am fost flamand, si nu Mi-ati dat sa mananc; Mi-a fost sete, si nu Mi-ati dat sa beau;
43. am fost strain, si nu M-ati primit; am fost gol, si nu M-ati imbracat; am fost bolnav si in temnita, si n-ati venit pe la Mine."
44. Atunci Ii vor raspunde si ei: "Doamne, cand Te-am vazut noi flamand, sau fiindu-Ti sete, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau in temnita, si nu Ti-am slujit?"
45. Si El, drept raspuns, le va zice: "Adevarat va spun ca, ori de cate ori n-ati facut aceste lucruri unuia dintre acesti foarte neinsemnati frati ai Mei, Mie nu Mi le-ati facut."
46. Si acestia vor merge in pedeapsa vesnica, iar cei neprihaniti vor merge in viata vesnica." 

Căci toți trebuie să ne înfățișăm înaintea scaunului de judecată al lui Hristos, pentru ca fiecare să-și primească răsplata după binele sau răul pe care-l va fi făcut când trăia în trup.” 2. Corinteni 5:10.

Un capitol din Scriptura pe care multi pastori neo/protestanti prefera sa-l  evite este cel despre "Judecata finala" , de ce ? pentru ca acesta afirma ca va fi o  judecata finala a tuturor oamenilor in care aceastia vor fi judecati dupa faptele lor, bune sau rele.

Asta ar putea fi interpretata ca o afirmatie contrara  doctrinei lui Luther care sustine ca faptele nu au nici o semnificatie pentru mantuire, credinciosii sunt mantuiti prin credinta in Hristos nu prin fapte aducand ca argument afirmatia apostolului Pavel din Efeseni 2:8-9 . Deasemeni doctrina neoprotestanta ne invata ca cei care au crezut si s-au pocait , nu vor merge la judecata ci la rasplatire si asta tare mult place multora, asa ca nici nu vor sa mai auda de vreo judecata .
 
Problema este ca toate aceste teorii se bat cap in cap cu ce spune Hristos in Matei 25 : 32-46 , se anuleaza reciproc , si ce solutie au gasi fratii "evanghelici " ? Sa ignore  Evanghelia  sa evite acele pasaje din Scriptura care contrazic doctrina luterana. 

Extrem de rar mai auzi un pastor azi sa citeasca si sa predice despre Judecata finala despre care vorbeste Hrisos in Evanghelia dupa Matei,  iar atunci cand o face se multumeste sa spuna ca acel capitol nu sugereza ca mantuirea este prin fapte .

Chiar asa , dar ce a spus Hristos acolo de fapt ?  Se prefac ca nu inteleg.
 Isus Hristos spune ca va fi o judecata a tuturor oamenilor dupa fapte , cei care nu au dat dovada de compasiune, de dragoste pentru semeni, cei care au refuzat sa sa isi ajute semenii atunci cand au avut nevoie de un ajutor  ,nu sunt ai lui Hristos deci nu vor mosteni raiul ci pedeapsa vesnica . Suna terifiant.

 Si de ce ar fi spus Hristos asa ceva ? Pentru faptul ca din moment ce El a venit pe Pamant si a acceptat sa fie rastignit pe cruce , sa sufere chinurile rastignirii  si sa moara pentru omenire , crestinii pentru care sa jertfit au o datorie fatza de Hristos sa aduca si ei o "jertfa"  de dragoste si de compasiune pentru cei din jur. Asta o spune Isus  si in afirmatia "Va dau o porunca noua sa va iubiti unii pe altii asa cum v-am iubit eu..." Porunca inseamna ordin, nu e ceva facultativ, si cum poti sa iubesti aproapele decat prin fapte , ajutandu-i pe fratii in credinta si nu numai. 

Nu scrie aici ca mantuirea se obtine prin fapte, dar daca nu le faci poti sa fi pedepsit , la fel ca atunci cand comiti un pacat. „Cine ştie să facă bine şi nu facesăvârşeşte un păcat” (Iacov 4:17).  A refuza sa faci un bine este considerat nu doar de Iacov  un pacat si inca unul grav care te poate duce la pierzare asta spune textul din Matei 25, daca intelegi limba romana. Altfel spus faptele sunt obligatorii nu facultative .. ...dar..

Dar Luther a luato nemteste, rational, rece a afirmat  ca credinta este suficienta pentru mantuire si  iti garanteaza mantuirea, chiar mai mult daca ai credinta pacatul nici nu mai exista . 

Martin Luther a gasit acele versete din biblie in care apostolul Pavel afirma ca mantuirea este prin credinta si nu prin fapte , ia placut la nebunie ca avea cu ce sa "le dea in cap" ierahilor bisericii catolice care sau apucat de vandut indulgente cu care spuneau ei ca iarta de pacate. Dar el a mers si mai departe desconsiderand epistola lui Iacov, care vorbea despre importanta faptelor , Luther practic a eliminat faptele inlocuindu-le cu credinta, ceea ce este inadmisibil. Si ce au facut mai departe "fratii " luterani  au declansat un razboi contra catolicilor care a tinut aproape un secol, dar nu au uitat nici de "ereticii " anabaptisti pe care iau macelarit  fara mila, pentru ca se abateau de la doctrina bisericii luterane care devenise biserica de stat. 

Revenind la Scriptura ,ceea ce stim despre apostolul Pavel este ca a fost singurul care nu la cunoscut personal pe Hristos, nu a fost uncenicul Sau deorece sa convertit doar dupa ce acesta a fost rastignit si a inviat . Ce a spus Pavel despre mantuire vs. fapte se referea in primul rand la faptele Legii mozaice si mai putin la faptele bune.
  Oricum e  cel putin ciudat sa pui toata greutatea pe afirmatiile unui personaj  care nu la cunoscut personal pe Hristos (chiar daca el a fost ales apostol de Dumnezeu) dar sa ignori in acelasi timp ce a spus insasi Hristos si apostoli care i-au fost ucenici , doar pentru ca iti place ce a spus acesta sau te avantajeaza. 

De fapt Noul Testament trebuie luat in intregime si nu pe bucatele, sa luam ce ne place si sa ignoram restul, aceasta nu poate fi o dogma corecta si cinstita.

Si inca un amanunt simbolic, exista biblii in limba engleza in care cuvintele rostite de Hristos sunt scrise cu litere aurii sau rosii (am si eu o astfel de biblie) , care ar putea fi semnificatia  - pentru ca se considera ca cuvintele rostite de Mantuitor sunt cele mai importante !

In nici un caz nu sustin aici varianta mantuirii  prin fapte promovata de  ortodocsi sau catolici, care afirma ca daca faptele bune intrec pe cele rele (pacatele) omul va fi mantuit, pentru ca nu te poti mantui singur prin faptele tale , asta sugereaza si apostolul Pavel.

Mary Baxter o americana neoprotestanta a avut o viziune asupra iadului , sufletul ei a fost dus in iad , intr-o experienta similara celor care au trecut prin moarte clinica . Acolo Hristos ia aratat iadul si motivul pentru care oamenii ajung acolo. Ea a scris  apoi o carte asa cum i sa cerut de Isus (dupa afirmatiile ei) titlul cartii " O revelatie divina a iadului", aceasta are un capitol (34) intitulat  sugestiv 'Religia falsa' , in acest capitol se  refera la vizita sa intr-un sector al iadului unde ajungeau oamenii care refuzau sa-si ajute semenii, din zgarcenie, egoism, nepasare , desigur  aici si doctrina cultului pe care l-ai frecventat are un un rol important ; Marturia nu face decat sa  confirme  Scriptura. 
Cei care nu cred Scriptura probabil nu vor crede  nici ce scrie Mary Baxter in cartea sa , dar o fac pe propria raspundere.



Vezi si Video JUDECATA
..

   



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu