Mărturia unui fost predicator adventist 
Fii cu luare aminte asupra ta insuti si asupra invataturii. 
1Timotei 4:1 Fost predicator al Bisericii Adventiste de Ziua a Saptea 
din Germania, retras din denominatie in anul 1990 . Ca fost predicator 
al Adventistilor de Ziua a Saptea pot declara fara urma de dubiu ca 
acestia nu au inteles versetul biblic de mai sus. De-a lungul anilor, am
 ajuns la concluzia ca invatatura adventista nu este atat de biblica si 
de corecta dupa cum cred adeptii ei. 
 Formarea mea. M-am nascut in timpul
 razboiului din Republica Democrata Germana, intr-o familie de 
adventisti, astfel ca am fost marcat inca de la inceput de influentele 
din casa parinteasca si din biserica adventista locala. De timpuriu s-a 
nascut in mine dorinta sa IL slujesc pe Domnul ca predicator. Biserica 
locala m-a recomandat pentru studiul pastoral la Freidensau, Magdeburg. 
In anul 1968 am devenit predicator, ocupand aceasta functie timp de 22 
de ani in mai multe biserici din oras. In anul 1976 am primit 
insarcinarea de a activa ca lider in lucrarea cu tinerii, iar intre anii
 1986 si 1990 am fost evanghelist in Sachsen. Am sustinut timp de mai 
multi ani invatatura adventista si am combatut criticile potrivit carora
 Biserica Adventista de Ziua a Saptea ar fi o secta. Am trait cu iluzia 
ca adventistii ar avea mai multe cunostinte biblice decat alti 
credinciosi, deoarece ei au recunoscut adevarul Sabatului. Familia mea 
era adventista de mai multe generatii. Incepand cu mijlocul anilor '80, 
lucrarea Duhului Sfant a starnit un foc aprins in inima mea, lucru ce a 
dus la marturisirea propriilor pacate. 
Studiul cartilor spirituale a 
contribit si el la sensibilizarea mea pentru a intelege adevarul 
Scripturii. Speram ca predicatorii bisericilor din zona mea sa poata fi 
convinsi sa duca o viata spirituala reala, dar ma loveam constant de 
scepticism fara vreo urma de ratiune pe plan spiritual. Am cautat si 
m-am rugat pentru claritate. A fost un proces greu si indelungat pana 
cand, pas cu pas, Domnul meu plin de indurare mi-a deschis ochii. In 
aceasta perioada nu am putut vorbi decat cu sotia mea despre trairile 
mele interioare. Perioada de cernere doctrinara, lupta mea interioara 
s-a intins pana in luna februarie a anului 1990. Atunci am renuntat la 
functia de predicator al Bisericii Adventiste. Dupa indelungi ezitari, 
la cererea noasta, a avut loc o discutie oficiala pe aceasta tema cu un 
frate lider. Dupa retragere a urmat o tacere absoluta. Printre frati s-a
 raspandit zvonul ca noi, ca familie, ne-am alaturat sectei oculte a 
lorentianilor. A trebuit sa traim sub presiunea acestei calomnii, la fel
 ca toti ceilalti frati care s-au retras din secta inaintea noastra. Cu 
cat ne-am distantat mai mult de Biserica Adventista, cu atat am observat
 mai clar conturul invataturii false. Cata vreme esti activ in fiecare 
zi in cadrul ei nu vrei sa recunosti faptul ca anumite lucruri nu sunt 
in ordine. Rusinat si profund umilit a trebuit sa constat aceasta si, ca
 fost predicator, sa imi revizuiesc punctele de vedere fata de multe 
invataturi biblice. Prin harul Lui Dumnezeu am inteles unde ma aflam din
 punct de vedere doctrinar si pana astazi ma intristeaza faptul ca nu am
 verificat cu precizie in studentie fundamentele invataturii adventiste,
 ci pur si simplu am preluat-o in intregime fara sa o discut, inclusiv 
doctrina zilei de odihna. Invatatuta aceasta este acoperita in mod 
simbolic cu o ,,marama,,(2 Cor 3:14) care nu ii lasa pe adventisti sa 
patrunda in Locasul Sfant al lui Dumnezeu. Atata timp cat un adventist, 
pe baza declaratiilor Sfintai Scripturi si prin lucrarea Duhului, nu 
este eliberat de aceasta forma de legalism si de justificare prin fapte,
 el se afla intr-o situatie asemanatore cu cea a poporului Israel. El 
vorbeste despre Domnul, dar nu IL are, nu este miscat in mod personal de
 El. 
Eforturile pentru o viata cu Cristos stagneaza, insa ei nu vor sa 
recunoasca acest lucru. Cu siguranta exista si printre adventisti copii 
salvati ai lui Dumnezeu. Unii credinciosi sunt foarte preocupati de 
problemele doctrinare, astfel ca participa la diferita manifestari 
bisericesti carismatice, deoarece isi recunosc deficientele spirituale 
sau cel putin le intuiesc. Cei mai multi dintre mebrii nu au marturia 
Duhului ca sunt mantuiti, lipsindu-le premisele esentiala convertirii, 
si anume nasterea din nou si siguranta mantuirii. Ei nu cunosc bucuria 
profunda si pacea pe care o ofera noua viata cu Cristos. Invatatura 
falsa ii impiedica sa aiba aceste experiente cu Domnul. Unele aspecte 
ale invataturii adventiste nici nu mai sunt cunoscute in zilele noastre,
 dar ele reprezinta in continuare stilpii doctrinei adventiste. 
Nu este 
corect fata de membrii acestei biserici sa se pastreze tacerea asupra 
lor sau sa fie date la o parte fara sa existe o cainta publica cu 
privire la ceea ce pionierii adventisti au considerat a fi invatatura 
fundamentala. Invataturile false ale adventistilor. Trebuie ca 
invataturile false si problemele doctrinare sa fie demascate. Vreau sa 
clarific lucrurile pentru toti cei care citesc aceste randuri si poate 
la fel ca mine candva, au anumite intrebari pe inima, indiferent daca 
fac sau nu parte din Biserica Adventista. O privire de ansamblu corecta 
asupra amestecului de invataturi face posibila o viata crestina 
nou-testamentara in libertate, dupa cum a explicat apostolul Pavel in 
capitolul 5 a epistolei sale catre Galateni. 1.Profetia. Biserica 
Adventista afirma ca Ellen Gould White (1827-1915), mama a patru copii, 
este mesagera chemata de Dumnezeu pentru a profeti cu privire la zilele 
din urma. Prin cele aproximativ 2000 de viziuni ale ei, ea a influentat 
in mod decisiv dezvoltarea Bisericii Adventiste. Aceasta a numit-o chiar
 ,,duhul prorociei" din Apocalipsa 19:10. In intrega lume sunt 
raspandite numeroasele sale carti ,,inspirate",traduse in diferite 
limbi. Pentru botezul uni nou membru sau ordinarea unui predicator este 
necesara rostirea publica a unei recunoasteri a principiilor lui Ellen 
White. Toate ,,invataturile gresite" au fost observate de aceasta si 
apoi interpretate corect (conform convingerii ei). Biografia ei 
nearanjata din secolul al 19-lea ne arata clar cine a fost ea cu 
adevarat si ce anume nu este corect din punct de vedere biblic. 
Respingerea persoanei ei si a invataturilor speciale respectate datorita
 viziunilor ei ar avea consecinte dramatice in cadrul Bisericii 
Adventiste. Trebuie sa spunem ca nu Duhul Sfant a vorbit prin ea, ci 
alte duhuri. La citirea cartilor ei, pur si simplu te apuca teama. Ea 
considera ca Biserica Adventista este ,,biserica ramasitei care va fi 
salvata".
Aceasta este o pretentie exagerata, care nu poate fi 
justificata prin Biblie si care face ca persoana ei sa apara intr-o 
lumina aparte. 2.Asteptarea revenirii. Termenul ,,adventist" vine de la 
Advent, indicand apropierea venirii Domnului Isus, dar pana astazi nici 
invatatura si nici viata practica nu marturisesc aceasta nadejde. In 
intelesul lor fals nu sunt cuprinse concepte ca rapirea Bisericii Lui 
Isus, Imparatia de o mie de ani si Israelul. Pasajele biblice care 
indica acest lucru in Vechiul si Noul Testament sunt interpretate 
diferit. Din perspectiva lor, primirea credinciosilor in cer va avea loc
 abia atunci cand Domnul va aparea vizibil pentru intreg pamantul. 
Imparatia Lui Mesia este complet respinsa, iar adventistii interpreteaza
 cei o mie de ani din capitolul 20 a cartii Apocalipsa cu o liniste 
absoluta pe un pamant lisit de oameni. Satan va fi legat, deoarece 
nimeni nu va mai trai pentru a putea fi ispitit.Natiunile vor fi moarte 
fara nici o exceptie, iar cei o mie de ani vor fi transferati in cer. 
Israelul ca popor nu mai are nici o sansa de mantuire odata cu 
respingerea Domnului Isus. Biserica nou testamentara este Israelul 
spiritual. Poporul de acum a fost, dupa parerea lor, respins iar 
revenirea evreilor in patria lor incepand cu anul 1948 este lipsita de 
orice importanta. Prin formularea biblica ,,Domnul vine in curand,, 
adventistii sunt mobilizati permanent la lucrarea de marturisire, la 
activitate si sarguinta, avand insa un continut si o motivatie falsa. De
 fapt se urmareste castigarea de membri la nivel mondial, lucru comun 
tuturor sectelor. Nadejdea biblica a Adventului este supusa unei 
rastalmaciri si denaturari, bazate pe o interpretare istorica, dar 
inconsistenta a Apocalipsei, care ii preocupa puternic pe multi 
adventisti. 3. Sabatul. Cea de-a patra porunca este punctul central al 
doctrinei adventiste. Toate textele din Vechiul Testament cu privire la 
Israel devin obligatorii pentru adventisti. La acestea se adauga 
numeroasele texte din viata Lui Isus, care confirma in aparenta aceasta 
idee. Referirile la implinire din Faptele Apostolilor si din epistolele 
lui Pavel sunt contrazise si duc la dispute, deoarece Ellen White a 
vazut in viziuni importanta speciala a celei de-a patra porunci. 
Accentuarea total excesiva a Sabatului evreiesc are lagatura cu 
intelegerea gresita a Israelului. Sabatul a fost preluat in perioada 
infiintarii (aproximativ anul 1845) de la Baptistii de ziua a Saptea si 
confirmat prin viziuni. Aceasta atitudine fundamentala este legata de 
lege. Epistola lui Pavel catre Galateni dobandeste o interpretare cu 
totul diferita, astfel ca Sabatul ramane valabil, in timp ce taierea 
imprejur a incetat sa mai fie obligatorie. Conform versiunii adventiste 
exista doar Legea si Evanghelia.
 Adventistii traiesc din punct de vedere
 doctrinar in Vechiul Testament. Mai de mult din cauza zilei de odihna, 
ei aveau de suferit la scoala, la locul de munca, si in armata, insa in 
zilele noastre aceasta nu mai este o problema asa de mare. Respectarea 
stricta a ,,adevaratei zile de odihna" reprezinta in continoare unul 
dintre cele mai importante aspecte ale credintei adventiste. 4. Cele 
trei mesaje ale ingerilor. Textul din Apocalipsa 14:6-12 este luat de 
adventisti ca fundament pentru constiinta de sine si aroganta lor. 
Acestea sunt ultimile mesaje de avertizare pentru lumea cazuta. In 
acelasi timp, ele sunt considerate ca o privire retrospectiva asupra 
istoriei Bisericii Adventiste. -Primul mesaj corespunde miscarii Miller 
din anii 1840-1844. William Miller a fost un predicator al trezirii 
spirituale inainte de aparitia Bisericii Adventiste. -Al doilea mesaj a 
fost iesirea din toate ,,bisericile babiloniene" si intrarea in miscarea
 adventista, care a aparut dupa deceptia din anul 1844. -Al treilea 
mesaj este interpretat pana la venirea Domnului Isus, punandu-se accent 
pe semnul fiarei din Apocalipsa 13:14-17. 
Acest masaj este vazut ca 
fiind categoric legat de sfintirea zilei de odihna. Biserica zilelor din
 urma percepe in mod unic chemarea de a vesti intregii lumi ca trebuie 
luata o hotarare clara intre a respecta Sabatul sau Duminica. Biserica 
Adventista sustine ca poporul Lui Dumnezeu exista peste tot, iar Sabatul
 este semnul si dovada ca Dumnezeu i-a recunoscut pe adventisti ca fiind
 poporul Lui ales. 5.Invatatura locasului sfant . Aceasta invatatura a 
miscat in anii trecuti cel mai mult inimile adventistilor si a dus la 
numeroase dispute si retrageri masive din biserica. Potrivit conceptiei 
Bisericii Adventiste, invatatura locasului sfant ceresc joaca un rol 
special. In centrul acesteia se afla anul 1844, deoarece abia atunci a 
intrat Christos in Sfanta Sfintelor. O judecata de verificare a tuturor 
celor aflati in viata a fost initiata acolo. Aceasta inseamna practic o 
mantuire in doua faze. In cartea Grundbegriffe von A-Z-Lehre und Leben 
der Siebenten-Tags-Adventisten (Notiuni de baza de la A-Z- Invatatura si
 viata adventistilor de ziua a saptea, n.trad.), gasim scrise 
urmatoarele: ,,In mod subiectiv, fiecare om poate fi sigur prin credinta
 de iertarea pacatelor sale in momentul intoarcerii la Isus Cristos. In 
mod obiectiv iertarea si stergerea pacatelor au loc prin curatirea de 
mare preot in momentul hotarat profetic, din anul 1844 pana la sfarsitul
 perioadei harului". 
Prin aceasta conceptie este diminuata unicitatea 
jertfei Lui Isus, profetia este rastalmacita, iar siguranta mantuirii 
este pusa la indoiala. 6.Somnul sufletului. Adventistii resping total 
ideea existentei sufletului si a duhului dupa moarte, argumentand ca 
aceasta ar fi luata din filozofia greaca. Pentru ei (la fel ca in cazul 
Martorilor lui Iehova de altfel), existenta umana inceteaza odata cu 
moartea trupului, doar suflarea se intoarce la origini, adica la 
Dumnezeu. In acest sens ei recurg la afirmatia cartii Eclesiastul, 
transmitand astfel o imagine unilaterala. O impartire a imparatiei 
mortii in Hades si Paradis nu a fost acceptata niciodata, fiind 
categoric respinsa. Pasajul din Luca 16:19-31 are parte de o alta 
interpretare. Pentru ei nu exista o stare intermediara de asteptare, 
deoarece duhul si sufletul nu pot exista despartite de trup. Din acest 
motiv, potrivit Bisericii Adventiste, dupa moarte omul ramane intr-o 
stare inconstienta de somn. 7.Reforma vietii . Prin aceasta se intelege 
un mod de viata sanatos, care a devenit deviza Bisericii Adventiste. 
Viziunile si adevaratele indicatii ale lui Ellen White au lasat in urma 
lor de-a lungul deceniilor o urma adanca si au ridicat aceasta idee 
aproape la nivel de dogma. Predicatori si laici incearca prin seminarii 
si prelegeri publice sa convinga oamenii de aceste idei.
 Adesea lucrul 
acesta are loc in spatii neutre sau in scoli si poarta alte denumiri, 
pentru a nu indica spre comunitatea adventista In astfel de sedinte se 
vorbeste despre pregatirea mancarurilor, sunt oferite mostre de hrana 
sanatoasa, sunt explicate efectele negative ale fumatului, ale 
alcoolului si ale consumului de carne de porc si este incurajat 
vegetarianismul. Nu putem spune nimic impotriva eforturilor de a ne 
mentine sanatatea, dimpotriva, doar ca aceasta problema are o importanta
 prea mare in viziunea adventistilor. In schimb, etica crestina nu joaca
 nici pe de parte un rol atat de mare, fara a mai spune ca si metoda 
care se foloseste pentru cei care sufera de anumite patimi are adesea 
putin de-a face cu puterea crucii. 
Se apeleaza la mijloace pur omenesti,
 ca de exemplu asa-numitul ,,plan de 5 zile", psihologia, clarificarea 
proceselor care au loc in corp, statistica etc. Rezultatele sunt pe 
masura, ca in medicina, adica aproape minime. Din pacate, problemele 
secundare sunt considerate a fi cele mai importante. Cuvantul Lui 
Dumnezeu ne arata ce este cu adevarat important si de ce depinde totul, 
si anume de predare si inoirea mintii. In concluzie trebuie spus ca cei 
sapte stalpi ai credintei adventiste au un caracter obligatoriu. Acest 
patrimoniu special deosebeste Biserica Adventista de toate bisericile 
crestine traditionale sau independente. 
Spre deosebire de vremurile din 
trecut, anumite aspecte nu mai sunt luate in serios de membrii 
comunitatii. Din punctul meu de vedere, cel mai grav este faptul ca 
majoritatea credinciosilor din cadrul comunitatii se preocupa prea putin
 de aceste probleme. Adesea nici macar cei raspunzatori de conducerea 
adunarii nu au studiat si verificat doctrina somnului sufletului, a 
lucrarii mantuirii in doua faze, biografia lui E.G.White etc.
 Ca o scuza
 pentru adventisti, vreau sa va spun ca acestea nu sunt subiecte usoare 
si adesea lipsesc informatiile corespunzatoare pentru formarea unei 
imagini corecte. Nadejdea noastra este ca Duhul Lui Dumnezeu, care 
calauzeste in tot adevarul ii va scoate pe multi oameni din pacat, ii va
 curati si le va deschide ochii pentru a primi adevarurile Noului 
Testament, spre slava Numelui Sau. Biserica Adventista nu se considera a
 fi o secta. Diferite publicatii din anii trecuti tind sa ii acorde o 
pozitie speciala in rindurile denominatiilor crestine clasice din 
ultimii 150 de ani. 
Este un fenomen regretabil, dar tipic. Mormonii, 
Martorii lui Iehova, Stiinta Crestina se separa de celelalte credinte 
crestine si pot fi clar detectate ca fiind secte prin invatatura lor 
care include adesea elemente oculte. In schimb comunitatea adventista 
merge acum pe o cale diferita prin dezorientare si diplomatie. Ea se 
arata in exterior mai deschisa fata de lume, dar in randurile ei, acolo 
unde viziunile lui Ellen White sunt accentuate in mod excesiv mentine 
conservatorismul. Pe de alta parte, Biserica Adventista se deschide la 
nivel liberal catre ecumenism. Sistemul fals de invataturi nu este vazut
 sau nu este recunoscut de comitetele de conducere si astfel 
adventistilor le ramane doar calea adaptarii, a negarii realitatii si a 
retusarii acesteia. Toate concesiile la mostenirea reformatoare a lui 
Martin Luther nu pot induce in eroare faptul ca adventistii staruie in 
invataturile lor false datorita tolerantei reduse, chiar daca sunt 
considerati evanghelici. Numai in mod personal poate cineva sa aiba 
parte de o transformare reala prin harul lui Dumnezeu, daca isi rezolva 
problemele inimii ci Mantuitorul lui, Isus Cristos. Iesirea dintr-o 
secta nu este usoara, eu am experimentat-o, dar cine simte o neliniste 
cu privire la invataturile acesteia si la modul superficial de a trai si
 cauta din toata inima adevarul, va primi ajutor. Domnul ii va ajuta sa 
aleaga calea corecta. Vreau sa incurajez fiecare cititor in parte si sa 
inchei acest articol cu indemnul de a citi textul din Evrei 
12,1-3;18-24.1.
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu