Mărturia unui fost predicator adventist
Fii cu luare aminte asupra ta insuti si asupra invataturii.
1Timotei 4:1 Fost predicator al Bisericii Adventiste de Ziua a Saptea
din Germania, retras din denominatie in anul 1990 . Ca fost predicator
al Adventistilor de Ziua a Saptea pot declara fara urma de dubiu ca
acestia nu au inteles versetul biblic de mai sus. De-a lungul anilor, am
ajuns la concluzia ca invatatura adventista nu este atat de biblica si
de corecta dupa cum cred adeptii ei.
Formarea mea. M-am nascut in timpul
razboiului din Republica Democrata Germana, intr-o familie de
adventisti, astfel ca am fost marcat inca de la inceput de influentele
din casa parinteasca si din biserica adventista locala. De timpuriu s-a
nascut in mine dorinta sa IL slujesc pe Domnul ca predicator. Biserica
locala m-a recomandat pentru studiul pastoral la Freidensau, Magdeburg.
In anul 1968 am devenit predicator, ocupand aceasta functie timp de 22
de ani in mai multe biserici din oras. In anul 1976 am primit
insarcinarea de a activa ca lider in lucrarea cu tinerii, iar intre anii
1986 si 1990 am fost evanghelist in Sachsen. Am sustinut timp de mai
multi ani invatatura adventista si am combatut criticile potrivit carora
Biserica Adventista de Ziua a Saptea ar fi o secta. Am trait cu iluzia
ca adventistii ar avea mai multe cunostinte biblice decat alti
credinciosi, deoarece ei au recunoscut adevarul Sabatului. Familia mea
era adventista de mai multe generatii. Incepand cu mijlocul anilor '80,
lucrarea Duhului Sfant a starnit un foc aprins in inima mea, lucru ce a
dus la marturisirea propriilor pacate.
Studiul cartilor spirituale a
contribit si el la sensibilizarea mea pentru a intelege adevarul
Scripturii. Speram ca predicatorii bisericilor din zona mea sa poata fi
convinsi sa duca o viata spirituala reala, dar ma loveam constant de
scepticism fara vreo urma de ratiune pe plan spiritual. Am cautat si
m-am rugat pentru claritate. A fost un proces greu si indelungat pana
cand, pas cu pas, Domnul meu plin de indurare mi-a deschis ochii. In
aceasta perioada nu am putut vorbi decat cu sotia mea despre trairile
mele interioare. Perioada de cernere doctrinara, lupta mea interioara
s-a intins pana in luna februarie a anului 1990. Atunci am renuntat la
functia de predicator al Bisericii Adventiste. Dupa indelungi ezitari,
la cererea noasta, a avut loc o discutie oficiala pe aceasta tema cu un
frate lider. Dupa retragere a urmat o tacere absoluta. Printre frati s-a
raspandit zvonul ca noi, ca familie, ne-am alaturat sectei oculte a
lorentianilor. A trebuit sa traim sub presiunea acestei calomnii, la fel
ca toti ceilalti frati care s-au retras din secta inaintea noastra. Cu
cat ne-am distantat mai mult de Biserica Adventista, cu atat am observat
mai clar conturul invataturii false. Cata vreme esti activ in fiecare
zi in cadrul ei nu vrei sa recunosti faptul ca anumite lucruri nu sunt
in ordine. Rusinat si profund umilit a trebuit sa constat aceasta si, ca
fost predicator, sa imi revizuiesc punctele de vedere fata de multe
invataturi biblice. Prin harul Lui Dumnezeu am inteles unde ma aflam din
punct de vedere doctrinar si pana astazi ma intristeaza faptul ca nu am
verificat cu precizie in studentie fundamentele invataturii adventiste,
ci pur si simplu am preluat-o in intregime fara sa o discut, inclusiv
doctrina zilei de odihna. Invatatuta aceasta este acoperita in mod
simbolic cu o ,,marama,,(2 Cor 3:14) care nu ii lasa pe adventisti sa
patrunda in Locasul Sfant al lui Dumnezeu. Atata timp cat un adventist,
pe baza declaratiilor Sfintai Scripturi si prin lucrarea Duhului, nu
este eliberat de aceasta forma de legalism si de justificare prin fapte,
el se afla intr-o situatie asemanatore cu cea a poporului Israel. El
vorbeste despre Domnul, dar nu IL are, nu este miscat in mod personal de
El.
Eforturile pentru o viata cu Cristos stagneaza, insa ei nu vor sa
recunoasca acest lucru. Cu siguranta exista si printre adventisti copii
salvati ai lui Dumnezeu. Unii credinciosi sunt foarte preocupati de
problemele doctrinare, astfel ca participa la diferita manifestari
bisericesti carismatice, deoarece isi recunosc deficientele spirituale
sau cel putin le intuiesc. Cei mai multi dintre mebrii nu au marturia
Duhului ca sunt mantuiti, lipsindu-le premisele esentiala convertirii,
si anume nasterea din nou si siguranta mantuirii. Ei nu cunosc bucuria
profunda si pacea pe care o ofera noua viata cu Cristos. Invatatura
falsa ii impiedica sa aiba aceste experiente cu Domnul. Unele aspecte
ale invataturii adventiste nici nu mai sunt cunoscute in zilele noastre,
dar ele reprezinta in continuare stilpii doctrinei adventiste.
Nu este
corect fata de membrii acestei biserici sa se pastreze tacerea asupra
lor sau sa fie date la o parte fara sa existe o cainta publica cu
privire la ceea ce pionierii adventisti au considerat a fi invatatura
fundamentala. Invataturile false ale adventistilor. Trebuie ca
invataturile false si problemele doctrinare sa fie demascate. Vreau sa
clarific lucrurile pentru toti cei care citesc aceste randuri si poate
la fel ca mine candva, au anumite intrebari pe inima, indiferent daca
fac sau nu parte din Biserica Adventista. O privire de ansamblu corecta
asupra amestecului de invataturi face posibila o viata crestina
nou-testamentara in libertate, dupa cum a explicat apostolul Pavel in
capitolul 5 a epistolei sale catre Galateni. 1.Profetia. Biserica
Adventista afirma ca Ellen Gould White (1827-1915), mama a patru copii,
este mesagera chemata de Dumnezeu pentru a profeti cu privire la zilele
din urma. Prin cele aproximativ 2000 de viziuni ale ei, ea a influentat
in mod decisiv dezvoltarea Bisericii Adventiste. Aceasta a numit-o chiar
,,duhul prorociei" din Apocalipsa 19:10. In intrega lume sunt
raspandite numeroasele sale carti ,,inspirate",traduse in diferite
limbi. Pentru botezul uni nou membru sau ordinarea unui predicator este
necesara rostirea publica a unei recunoasteri a principiilor lui Ellen
White. Toate ,,invataturile gresite" au fost observate de aceasta si
apoi interpretate corect (conform convingerii ei). Biografia ei
nearanjata din secolul al 19-lea ne arata clar cine a fost ea cu
adevarat si ce anume nu este corect din punct de vedere biblic.
Respingerea persoanei ei si a invataturilor speciale respectate datorita
viziunilor ei ar avea consecinte dramatice in cadrul Bisericii
Adventiste. Trebuie sa spunem ca nu Duhul Sfant a vorbit prin ea, ci
alte duhuri. La citirea cartilor ei, pur si simplu te apuca teama. Ea
considera ca Biserica Adventista este ,,biserica ramasitei care va fi
salvata".
Aceasta este o pretentie exagerata, care nu poate fi
justificata prin Biblie si care face ca persoana ei sa apara intr-o
lumina aparte. 2.Asteptarea revenirii. Termenul ,,adventist" vine de la
Advent, indicand apropierea venirii Domnului Isus, dar pana astazi nici
invatatura si nici viata practica nu marturisesc aceasta nadejde. In
intelesul lor fals nu sunt cuprinse concepte ca rapirea Bisericii Lui
Isus, Imparatia de o mie de ani si Israelul. Pasajele biblice care
indica acest lucru in Vechiul si Noul Testament sunt interpretate
diferit. Din perspectiva lor, primirea credinciosilor in cer va avea loc
abia atunci cand Domnul va aparea vizibil pentru intreg pamantul.
Imparatia Lui Mesia este complet respinsa, iar adventistii interpreteaza
cei o mie de ani din capitolul 20 a cartii Apocalipsa cu o liniste
absoluta pe un pamant lisit de oameni. Satan va fi legat, deoarece
nimeni nu va mai trai pentru a putea fi ispitit.Natiunile vor fi moarte
fara nici o exceptie, iar cei o mie de ani vor fi transferati in cer.
Israelul ca popor nu mai are nici o sansa de mantuire odata cu
respingerea Domnului Isus. Biserica nou testamentara este Israelul
spiritual. Poporul de acum a fost, dupa parerea lor, respins iar
revenirea evreilor in patria lor incepand cu anul 1948 este lipsita de
orice importanta. Prin formularea biblica ,,Domnul vine in curand,,
adventistii sunt mobilizati permanent la lucrarea de marturisire, la
activitate si sarguinta, avand insa un continut si o motivatie falsa. De
fapt se urmareste castigarea de membri la nivel mondial, lucru comun
tuturor sectelor. Nadejdea biblica a Adventului este supusa unei
rastalmaciri si denaturari, bazate pe o interpretare istorica, dar
inconsistenta a Apocalipsei, care ii preocupa puternic pe multi
adventisti. 3. Sabatul. Cea de-a patra porunca este punctul central al
doctrinei adventiste. Toate textele din Vechiul Testament cu privire la
Israel devin obligatorii pentru adventisti. La acestea se adauga
numeroasele texte din viata Lui Isus, care confirma in aparenta aceasta
idee. Referirile la implinire din Faptele Apostolilor si din epistolele
lui Pavel sunt contrazise si duc la dispute, deoarece Ellen White a
vazut in viziuni importanta speciala a celei de-a patra porunci.
Accentuarea total excesiva a Sabatului evreiesc are lagatura cu
intelegerea gresita a Israelului. Sabatul a fost preluat in perioada
infiintarii (aproximativ anul 1845) de la Baptistii de ziua a Saptea si
confirmat prin viziuni. Aceasta atitudine fundamentala este legata de
lege. Epistola lui Pavel catre Galateni dobandeste o interpretare cu
totul diferita, astfel ca Sabatul ramane valabil, in timp ce taierea
imprejur a incetat sa mai fie obligatorie. Conform versiunii adventiste
exista doar Legea si Evanghelia.
Adventistii traiesc din punct de vedere
doctrinar in Vechiul Testament. Mai de mult din cauza zilei de odihna,
ei aveau de suferit la scoala, la locul de munca, si in armata, insa in
zilele noastre aceasta nu mai este o problema asa de mare. Respectarea
stricta a ,,adevaratei zile de odihna" reprezinta in continoare unul
dintre cele mai importante aspecte ale credintei adventiste. 4. Cele
trei mesaje ale ingerilor. Textul din Apocalipsa 14:6-12 este luat de
adventisti ca fundament pentru constiinta de sine si aroganta lor.
Acestea sunt ultimile mesaje de avertizare pentru lumea cazuta. In
acelasi timp, ele sunt considerate ca o privire retrospectiva asupra
istoriei Bisericii Adventiste. -Primul mesaj corespunde miscarii Miller
din anii 1840-1844. William Miller a fost un predicator al trezirii
spirituale inainte de aparitia Bisericii Adventiste. -Al doilea mesaj a
fost iesirea din toate ,,bisericile babiloniene" si intrarea in miscarea
adventista, care a aparut dupa deceptia din anul 1844. -Al treilea
mesaj este interpretat pana la venirea Domnului Isus, punandu-se accent
pe semnul fiarei din Apocalipsa 13:14-17.
Acest masaj este vazut ca
fiind categoric legat de sfintirea zilei de odihna. Biserica zilelor din
urma percepe in mod unic chemarea de a vesti intregii lumi ca trebuie
luata o hotarare clara intre a respecta Sabatul sau Duminica. Biserica
Adventista sustine ca poporul Lui Dumnezeu exista peste tot, iar Sabatul
este semnul si dovada ca Dumnezeu i-a recunoscut pe adventisti ca fiind
poporul Lui ales. 5.Invatatura locasului sfant . Aceasta invatatura a
miscat in anii trecuti cel mai mult inimile adventistilor si a dus la
numeroase dispute si retrageri masive din biserica. Potrivit conceptiei
Bisericii Adventiste, invatatura locasului sfant ceresc joaca un rol
special. In centrul acesteia se afla anul 1844, deoarece abia atunci a
intrat Christos in Sfanta Sfintelor. O judecata de verificare a tuturor
celor aflati in viata a fost initiata acolo. Aceasta inseamna practic o
mantuire in doua faze. In cartea Grundbegriffe von A-Z-Lehre und Leben
der Siebenten-Tags-Adventisten (Notiuni de baza de la A-Z- Invatatura si
viata adventistilor de ziua a saptea, n.trad.), gasim scrise
urmatoarele: ,,In mod subiectiv, fiecare om poate fi sigur prin credinta
de iertarea pacatelor sale in momentul intoarcerii la Isus Cristos. In
mod obiectiv iertarea si stergerea pacatelor au loc prin curatirea de
mare preot in momentul hotarat profetic, din anul 1844 pana la sfarsitul
perioadei harului".
Prin aceasta conceptie este diminuata unicitatea
jertfei Lui Isus, profetia este rastalmacita, iar siguranta mantuirii
este pusa la indoiala. 6.Somnul sufletului. Adventistii resping total
ideea existentei sufletului si a duhului dupa moarte, argumentand ca
aceasta ar fi luata din filozofia greaca. Pentru ei (la fel ca in cazul
Martorilor lui Iehova de altfel), existenta umana inceteaza odata cu
moartea trupului, doar suflarea se intoarce la origini, adica la
Dumnezeu. In acest sens ei recurg la afirmatia cartii Eclesiastul,
transmitand astfel o imagine unilaterala. O impartire a imparatiei
mortii in Hades si Paradis nu a fost acceptata niciodata, fiind
categoric respinsa. Pasajul din Luca 16:19-31 are parte de o alta
interpretare. Pentru ei nu exista o stare intermediara de asteptare,
deoarece duhul si sufletul nu pot exista despartite de trup. Din acest
motiv, potrivit Bisericii Adventiste, dupa moarte omul ramane intr-o
stare inconstienta de somn. 7.Reforma vietii . Prin aceasta se intelege
un mod de viata sanatos, care a devenit deviza Bisericii Adventiste.
Viziunile si adevaratele indicatii ale lui Ellen White au lasat in urma
lor de-a lungul deceniilor o urma adanca si au ridicat aceasta idee
aproape la nivel de dogma. Predicatori si laici incearca prin seminarii
si prelegeri publice sa convinga oamenii de aceste idei.
Adesea lucrul
acesta are loc in spatii neutre sau in scoli si poarta alte denumiri,
pentru a nu indica spre comunitatea adventista In astfel de sedinte se
vorbeste despre pregatirea mancarurilor, sunt oferite mostre de hrana
sanatoasa, sunt explicate efectele negative ale fumatului, ale
alcoolului si ale consumului de carne de porc si este incurajat
vegetarianismul. Nu putem spune nimic impotriva eforturilor de a ne
mentine sanatatea, dimpotriva, doar ca aceasta problema are o importanta
prea mare in viziunea adventistilor. In schimb, etica crestina nu joaca
nici pe de parte un rol atat de mare, fara a mai spune ca si metoda
care se foloseste pentru cei care sufera de anumite patimi are adesea
putin de-a face cu puterea crucii.
Se apeleaza la mijloace pur omenesti,
ca de exemplu asa-numitul ,,plan de 5 zile", psihologia, clarificarea
proceselor care au loc in corp, statistica etc. Rezultatele sunt pe
masura, ca in medicina, adica aproape minime. Din pacate, problemele
secundare sunt considerate a fi cele mai importante. Cuvantul Lui
Dumnezeu ne arata ce este cu adevarat important si de ce depinde totul,
si anume de predare si inoirea mintii. In concluzie trebuie spus ca cei
sapte stalpi ai credintei adventiste au un caracter obligatoriu. Acest
patrimoniu special deosebeste Biserica Adventista de toate bisericile
crestine traditionale sau independente.
Spre deosebire de vremurile din
trecut, anumite aspecte nu mai sunt luate in serios de membrii
comunitatii. Din punctul meu de vedere, cel mai grav este faptul ca
majoritatea credinciosilor din cadrul comunitatii se preocupa prea putin
de aceste probleme. Adesea nici macar cei raspunzatori de conducerea
adunarii nu au studiat si verificat doctrina somnului sufletului, a
lucrarii mantuirii in doua faze, biografia lui E.G.White etc.
Ca o scuza
pentru adventisti, vreau sa va spun ca acestea nu sunt subiecte usoare
si adesea lipsesc informatiile corespunzatoare pentru formarea unei
imagini corecte. Nadejdea noastra este ca Duhul Lui Dumnezeu, care
calauzeste in tot adevarul ii va scoate pe multi oameni din pacat, ii va
curati si le va deschide ochii pentru a primi adevarurile Noului
Testament, spre slava Numelui Sau. Biserica Adventista nu se considera a
fi o secta. Diferite publicatii din anii trecuti tind sa ii acorde o
pozitie speciala in rindurile denominatiilor crestine clasice din
ultimii 150 de ani.
Este un fenomen regretabil, dar tipic. Mormonii,
Martorii lui Iehova, Stiinta Crestina se separa de celelalte credinte
crestine si pot fi clar detectate ca fiind secte prin invatatura lor
care include adesea elemente oculte. In schimb comunitatea adventista
merge acum pe o cale diferita prin dezorientare si diplomatie. Ea se
arata in exterior mai deschisa fata de lume, dar in randurile ei, acolo
unde viziunile lui Ellen White sunt accentuate in mod excesiv mentine
conservatorismul. Pe de alta parte, Biserica Adventista se deschide la
nivel liberal catre ecumenism. Sistemul fals de invataturi nu este vazut
sau nu este recunoscut de comitetele de conducere si astfel
adventistilor le ramane doar calea adaptarii, a negarii realitatii si a
retusarii acesteia. Toate concesiile la mostenirea reformatoare a lui
Martin Luther nu pot induce in eroare faptul ca adventistii staruie in
invataturile lor false datorita tolerantei reduse, chiar daca sunt
considerati evanghelici. Numai in mod personal poate cineva sa aiba
parte de o transformare reala prin harul lui Dumnezeu, daca isi rezolva
problemele inimii ci Mantuitorul lui, Isus Cristos. Iesirea dintr-o
secta nu este usoara, eu am experimentat-o, dar cine simte o neliniste
cu privire la invataturile acesteia si la modul superficial de a trai si
cauta din toata inima adevarul, va primi ajutor. Domnul ii va ajuta sa
aleaga calea corecta. Vreau sa incurajez fiecare cititor in parte si sa
inchei acest articol cu indemnul de a citi textul din Evrei
12,1-3;18-24.1.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu