miercuri, 29 martie 2023

Adevarul despre Ortodoxie - ce semnificație are acest termen - de unde provine expresia "credința dreaptă" ?

 


Indiferent dacă  avem păreri favorabile sau dimpotrivă, lăsând la o parte prejudecățile și urmând indemnul  Scripturii care spune "Cercetați toate lucrurile" ...să încercăm să aflăm  ce este de fapt ortodoxia făcând o incursiune în istorie. Termenii ortodox și ortodoxie  pot avea mai multe ințelesuri care adesea se confundă . Din punct de vedere etimologic cuvântul ortodoxie își are originea în limba greacă  ὀρθοδοξία și înseamnă credința dreaptă, corectă. Termenul este folosit intens de către teologi și istorici în special în creștinism  încă din primele secole dar și în alte religii cu același semnificație de „credința dreaptă” bineințeles fiecare referindu-se la ceia ce ei ințeleg prin credința dreaptă. Spre exemplu evreii ultra conservatori sunt numiți și ortodocși sau ultra ortodocși, deși nu există nici o legatură între aceștia și creștinii care își spun  ortodocși , evreii respingând credința în Hristos.

https://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_Judaism

Teologii din vechime dar și unii teologi  și istorici din prezent numesc "ortodoxie" credința  care se identifică cu cea propovaduită de primii creștini în biserica primară. Deasemeni multe din hotărârile sinoadelor ecumenice începând cu cel de la Niceea din anul 321 au fost numite "ortodoxie" , chiar și cele care conțineau decizii care erau contrare învățaturii bisericii primare spre exemplu cele ale Concilului de la Efes din anul 431  în  care sa decis acordarea titlului de "Născătoare de Dumnezeu " Mariei mama Domnului  și oficializarea cultului Mariei, urmat apoi de cultul sființilor și moaștelor .                        


Teologi cunoscuți precum episcopul Eusebiu din Cezareea considerat de către BOR ca primul mare istoric al Bisericii care a trăit spre sfârșitul secolului al III-lea  scria despre creștinii din comunitatea lui că erau "ortodocși" iar pe cei din afară îi numea "eretici". Istoricii moderni, începând cu Walter Bauer neagă însă viziunea de istorie a bisericii a lui Eusebiu și anume că de la început ar fi fost clar care e adevărul creștin : Ideea unității teologice a Bisericii creștine este un mit răspândit propagandistic de slujbașii bisericii la mult timp după evenimente, o mistificare sfruntată a realității istorice.
Prin studiile înregistrărilor istorice, Bauer a ajuns la concluzia că ceea ce a ajuns să fie cunoscut sub numele de ortodoxie a fost doar una dintre numeroasele forme de creștinism din primele secole. A fost eventuala formă de creștinism practicată în secolul al IV-lea și a dobândit majoritatea convertiților de-a lungul timpului prin botezul copiilor mici.  Practicanții a ceea ce a devenit ortodoxie au rescris apoi istoria conflictului, făcând să pară că această viziune a fost întotdeauna cea majoritară. Scrierile în sprijinul altor opinii au fost sistematic distruse (Walter Bauer). 
Practic începând cu secolele III, IV și domnia lui Constantin Cel Mare și culminând cu edictele din vremea împăratului Teodosie creștinătatea a fost împărțită în două. Cei care acceptau doctrina bisericii oficiale catolice (constituită odată cu Conciile Ecumenice) considerați "cei drepți"și creștinii care nu o acceptau și care erau numiti "eretici". 
Doctrina acestei biserici oficiale constituita in vremea Împărătului Constantin Cel Mare  era numită  "ortodoxie"  pentru că reprezenta opinia majoritătii episcopilor  reuniti in Sinoadele Ecumenice  chiar daca aceste opinii erau deseori în contradicție cu Sfânta Scriptură a cărui canon final a fost stabilit în anul 367 .
 După schizma din interiorul bisericiii catolice din 1054 Bisericile din Răsărit s-au separat și si-au luat numele de Biserica Ortodoxă, aceștia luându-și practic monopul asupra termenui de "ortodox".

Chiar și în prezent sunt istorici ai religiei în occident care confundă termenul de "ortodoxie" care se referea în principiu la păstrarea învățăturii corecte primite de la apostoli cu doctrina bisericii care și-a luat numele de  "Ortodoxă"  care avea ca fundament dogmatic deciziile Sinoadelor Ecumenice. 

Doctrina bisericilor  ortodoxe și catolice este un amalgam de învațături din "părinții bisericii", Scriptură si tradiții. 

Adepții BOR  se mândresc cu denumirea de biserica ortodoxă care pretind  că dovedește ca ei dețin  credința dreaptă (singura adevarată) dar  dacă studiem istoria creștinismului, vedem ce înseamnă de fapt această expresie și cum au dobândit-o.  

Dacă studiem Noul Testament și îl comparăm cu doctrina cultelor seculare vedem diferanța, adevarata credință dreaptă este cea pe care o găsim în Sf. Scriptură !

Nu exista o biserică-cult unică inființată de Hristos neschimbată din primul secol pâna in prezent. Deciziile Sinoadelor Ecumenice și tradiția adăugată de-a lungul secolelor a produs schimbări majore în toate bisericile seculare.

Ceea ce Hristos numește "Biserica Mea"  se referă la biserica  ca corp spiritual a lui Hristos compusă din creștini din toate națiunile și rasele  de pe Pământ care și-au dedicat viața lui Hristos împlinind voia Sa. 

Din totalul creștinilor în lume numai 9,4% sunt Ortodocși Răsariteni și 2,5 % Ortodocși Orintali (nerecunoscuși de cei Răsăriteni) în total cei autointitulați ortodocși sunt doar 11,9% din totalul creștinilor  în lume. 

În graficul de mai jos se poate observa o statistică a creștinilor în lume, la categoria protestanți intră și neoprotestanții, la alți creștini (Other Christians) sunt mormonii și alti non-trinitarieni. 




 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu