marți, 8 noiembrie 2022

Creștinismul redus la versetele preferate

 


Martin Luther este cunoscut ca teologul care a reformat creștinismul și a tradus biblia în limba germană. Protestanții îl văd ca pe un mare teolog, infailibil, clarvăzător, care a descifrat tainele Scripturii . Puțini însă cunosc detalii din viața sa precum faptul că Luther a respins nu doar unele practici catolice dar chiar și mai multe cărți care compun Sfânta Scriptură. Dintre acestea epistola lui Iacov, Iuda, Evrei, Estera și Apocalipsa declarându-le neautentice sau neapostolice . Cel mai mare dispreț însă la arătat pentru epistola lui Iacov pe care a numit-o "de paie" pentru că punea accentul pe validarea credinței prin fapte. Iacov nefiind un personaj oarecare ci fratele mântuitorului și episcopul bisericii din Ierusalim, epistola sa fiind considerata de teologi ca  una din cele mai valoroase din Scriptură.

 Reformatorul Luther a fost un "deschizator de drumuri", urmașii săi i-au urmat exemplul, alegând din biblie versete preferate precum Efeseni 2: 8-10 care ne spune că mântuirea este prin credință nu prin fapte . Acest verset adorat de Luther este la fel de iubit de  neoprotestanți care îl citează la nesfârșit și-l afișează cam peste tot. La fel Ioan 3:16-18, aceste versete sunt importante întradevăr dar obiceiul de a alege anumite versete preferate care susțin doctrina cultului de care aparții și concomitent  a ignora restul Noului Testament, este o eroare , chiar mai mult de atât este o "afrondă" adusă canonului biblic și va duce în final pe un drum greșit

Doctrina este o modalitate de a interpreta dar și  a modifica mesajul real al Scripturii și al creștinismului, dovada este  faptul că există sute, mii de  culte și secte creștine.

Martin Luther a considerat credința ca fiind nu doar principala ci singura condiție a mântuirii ceea ce studiul aprofundat al Scripturii ne spune că  este o exagerare .

„Dacă cineva are credinţă, adulterul nu este păcat”, spunea Luther în faimoasa sa predică despre căsătorie" (Jarrel, Baptist Church Perpetuity, p. 228).

Teologul german și-a imaginat creștinismul ca pe un automat de cafea unde introduci banul și iese produsul, ți-ai declarat credința în Hristos - gata ești mântuit nu trebuie să mai faci nimic, harul a rezolvat totul.  Asta place grozav de mult neo-protestanților însă Noul Testament studiat capitol cu capitol arată cu problema e mult mai complexă decât pare la prima vedere. 

După ce am început sa frecventez o biserica neoprotestantă cu ani în urma am început și studierea Sf. Scripturi, ceea ce am citit acolo însă nu se potrivea cu ce vedeam în biserică în viața oamenilor, de ce  ? pentru că ei urmau mai degraba o doctrină decât  Scriptura. Studiind Scriptura putem constata că creștinismul are niște reguli, principii  de urmat care încep întradevar cu credința dar continuă cu pocaința, schimbarea vieții , nașterea din nou . Apoi pe lânga sfințirea vieții urmează întâia poruncă: Să iubești pe Domnul Dumnezeu tau cu toată inima ta, cu tot sufletul și cugetul tău .. Și a doua poruncă importantă : Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți (aici am intrat pe un teren minat unde mulți "nepei" vor strâmba din nas") .

 Există nenumarate pasaje în Scriptura care vorbesc despre modul cum trebuie să se manifeste această dragoste fața de semeni în Evanghelia după Matei cap. 25 , în epistola lui Iacov și chiar și în epistolele pauline. Această poruncă a lui Hristos care spune  să ne iubim semenii străbate întreg Noul Testament de la un cap la altul, culminând cu sfatul dat de Hristos bogatului "Vinde tot ce ai si dă la săraci  si apoi  urmează-ma" Bogatul nu a fost deloc fericit să audă un astfel de sfat. Totuși existau  creștini in vremea aceea care practicau învățătura lui Hristos,  iși vindeau averile și le împarțeau intre ei".

"Aşadar, cine ştie să facă ce este bine, dar nu-l face, este vinovat de păcat", spune Iacov în epistola sa Și nu este vorba numai de bogății materiale, ci și de respect între oameni , Scriptura ne învață să respetăm pe toți, să nu facem deosebire între oameni, să nu disprețuim pe nimeni.

Creștinismul scriptural, cel autentic  este legat de dragoste și de fapte, nu se rezuma la credință.  Reforma protestantă deși evident a avut și aspecte pozitive  a comis și greșeli  reducînd  creștinismul la minim posibil, credința teoretică și cam atît sau altfel spus creștinismul redus la "apă de ploaie" . Și atunci ne mirăm că creștinii  pretinși mântuiți sunt reci, plini de răutate, mândrie, egoism, aroganță, lăcomie de bani, lipsiți de empatie altfel spus sunt oameni firești și lumești . Bineînțeles că nu generalizăm aici, dar sunt mulți chiar prea mulți.

 Nu e vorba de mântuire aici este vorba ce reprezintă creștinismul de fapt, cum a fost el conceput la început ca ideologie , dogmă.

 Acum că în Evul Mediu unii preoți căutand să exploateze populația naivă a inventat indulgențele , apoi a venit Luther care a desființat indulgențele promițând oamenilor mântuire numai prin credință , astea sunt speculații teologice. Dumnezeu va decide pentru fiecare om  în parte care va fi mântuit și care nu în funcție de cum și-a trăit viața, împlinind Scriptura sau nu. Cine sa străduit să împlinească Cuvântul Domnului nu are de ce se teme, harul lui Hristos îl va mântui.

Scriptura nu se citește pe bucațele și nu se ia doar ce iți place și restul îl lasi deoparte că nu te interesează sau nu iți convine (metoda lutherană) . Biblia mai ales Noul Testament se studiază în totalitate și se aplică ad-literam, altfel practici  un creștinism fals, denaturat. 

 Acum că acest gen de religie cu versete preferate /nepreferate este  predicat cu stoicism de la anvoanele bisericilor este un adevăr cunoscut , dar cine este de vină pentru aceasta ? 

1. Deuteronomul 4:2 „Să n-adăugaţi nimic la cele ce vă poruncesc eu, şi să nu scădeţi nimic din ele; ci să păziţi poruncile Domnului, Dumnezeului vostru, aşa cum vi le dau eu.”

Versetul este reluat în Deuteronomul 12:32 „Voi să păziţi şi să împliniţi toate lucrurile pe care vi le poruncesc eu, să n-adăugaţi nimic la ele, şi să nu scoateţi nimic din ele.”

 2. Proverbele 30.5-6 „Orice cuvânt al lui Dumnezeu este încercat. El este un scut pentru cei ce se încred în El. N-adăuga nimic la cuvintele Lui, ca să nu te pedepsească, şi să fii găsit mincinos.”

 3. Apocalipsa 22:18-19 „Mărturisesc oricui aude cuvintele proorociei din cartea aceasta că, dacă va adăuga cineva ceva la ele, Dumnezeu îi va adăuga urgiile scrise în cartea aceasta. Şi dacă scoate cineva ceva din cuvintele cărţii acestei proorocii, îi va scoate Dumnezeu partea lui de la pomul vieţii şi din cetatea sfântă, scrise în cartea aceasta.”

Sursa imaginii : Facebook 

sursa text : www.crestin-total-scimbat.blogspot.com

Sfânta Parascheva, misterul ocrotitoarei Moldovei


 

joi, 3 noiembrie 2022

Tony Berbece declară război total "legalismului"




Pastorul Tony Berbece devenit mare erou și vedetă la Romania TV în urma Marșului pentru apărarea credinței , a lansat recent un discurs distribuit ulterior pe facebook, în care se lansează într-o demascare furibundă a legalismului. A făcut exact la fel și pastorul Cristian Barbosu în anii trecuți  după ce sa întors de la studii teologice din SUA unde a frecventat cercuri teologice liberale Rick Warren & company. Este ceva tipic pentru pastorii care mușcă din mărul otrăvit al teologiei  liberale să declare razboi așa zisului legalism, reprezentat de rochii lungi la femei, batic, pantaloni, muzica decentă nu "contemporană" etc. Pastorul Tony Berbece a fost penticostal dar a părăsit cultul după absolvirea institutului teologic pentru a-și înființa o biserică proprie nondenominaționala , cu închinare "contemporană " liberă de "legalism". 

Un scurt fragment din pledoaria sa luteranistă în care afurisește faptele , "în iad se vor duce femeile cu batic, care le-au urât pe cele fără batic". Tony reinventeză creștinismul cu masca liberală, și de admiratori nu duce lipsă. 

Predicați înfrânarea, dar și trăiți-o, pentru că de predicatori cu bârne în ochi, dar care văd peste tot paie ne-am săturat. Cum adineaori s-a trezit să judece femeile dintr-o Biserică o tânără care la profil avea o poza cu buricul gol si “buze de rață”. Nu va lăsați înșelați, adesea lupii aceștia vin să propovăduiască o mântuire prin fapte religioase tocmai pentru a vă face să uitați de harul lui Hristos. Fiți decenți, fiți înfrânați, însă nu faceți din creștinism o religie a mântuirii prin fapte care izbesc ochii, în iad vor fi multe femei cu batic care le-au urât pe cele care n-au avut, în iad vor fi mulți predicatori care au predicat legalismul, dar ei au fost libertini.

De când au aparut bisericile independente se lărgește Calea Domnului pe zi ce trece.


marți, 1 noiembrie 2022

Sa deschis o biserică pentru "pruncii spirituali avortați de alte biserici".

 

                                                                    foto Vocea Crestinilor 

Luna aceasta la Oradea sa inaugurat biserica Sf. Treime , face parte din rețeaua de biserici condusă de pastorul V. Pustan . Saitul Vocea Creștinilor , care se pare nu este străin de  rețeaua lui V. Pustan anunță că biserica care se întrunește într-o sală cât un stadion s-ar comupune inclusiv din "prunci spirituali avortați prea ușor de alte biserici " 

 Dar ce ar putea  înseamna de fapt această metaforă  "prunci spirituali avortați de alte biserici " ?  ar putea să fie vorba de persoane care au fost membrii în alte biserici și care au fost excluși din biserică pentru abateri disciplinare sau de altă natură. Este doar o presupunere, dar poate fi cât se poate de reală  având în vedere că biserica   Sf. Treime din Beiuș în care "boss" este pastorul Pustan are o politică liberală, permite inclusiv căsătoria cu persoane de religie ortodoxă. 

În general bisericile independente (nondeniminaționale) au un regulament mult mai permisiv, inclusiv lipsa regulei de excludere din biserică pentru cădere în păcat , sau excludere doar în cazuri excepționale  și primirea cu brațele deschise a celor excluși din alte biserici. Deci începem să ințelegem motivul pentru care bisericile independente atrag ca un magnet.

Dar să fie un număr atât de mare de persoane  excluse din biserici  în Oradea ? puțin probabil . Ar putea să fie  mai degrabă ceva combinat : excluși,  respinși de bisericile de pocaiți și fani Pustan, împreună.

.


miercuri, 26 octombrie 2022

Aspecte critice referitoare la revizuirea canonului biblic de catre Luther

                  


MARTIN LUTHER (1483 – 1546)

Persoanaj foarte  amplu: fost călugăr augustinian sub jurământ de supunere, este protagonistul Reformei și fondatorul Lutheranismului. S-a născut în Eisleben, în Saxa, într-o familie de mineri în anul 1483. La vârsta de 20 de ani studiază în Erfurt la Universitatea de Drept, unde găsește o bibliotecă bogată care îi îndreată atenția înspre teologie pe care o aprofundează . În 1512 primește titlul de Doctor în Biblie , iar mai apoi ia calea monahismului. Mai târziu renunță la jurământul monastic, se căsătorește cu o fostă călugăriță și începe să muncească din greu și cu tenacitate ca profesor universitar, scriind-și opera care cuprinde genuri multe și diverse.

Însă în timpul său corupția se manifesta din plin până la cele mai înalte niveluri, în societatea germană, așa că Luther a luat poziție pentru a apăra „credința creștină care a fost dată sfinților odată pentru totdeauna.” Însă în acest act de reformare a bisericii Luther a făcut și unele greșeli, de aceea scopul acestui capitol este acela de a descoperii câteva aspecte critice din viața și activitatea reformatorului german.

Unele aspecte critice referitoare la Luther sunt cele de ordin teologic, deoarece acesta era domeniul în care excela, era recunoscut, combătut și renegat.

În acest subcapitol vom încerca să răspundem la o serie de obiecții cu privire la atitudinea critică a reformatorului german față de canonul biblic: Care sunt aspectele critice ale hermeneuticii lui Luther? Care cărți, după Luther, nu trebuiau să facă parte din canonul biblic? Care cărți biblice erau autoritative și care nu? Și care au fost motivele și cauzele pe baza cărora reformatorul a făcut diferențe în ceea ce privește valoarea, importanța și autenticitatea unor cărți biblice?

Teologul Paul Althaus afirmă că este foarte binecunoscut faptul că întreaga teologie a lui Luther este îmbibată de prezența lui Hristos și că Luther credea că în centrul Bibliei se află persoana lui Hristos. Pornind din acest punct Luther a folosit doctrina despre Hristos și doctrina justificării prin credință pentru a propaga, așa cum spune Terry C. Thomas, o citire subiectivă a Bibliei. Reformatorul german a eșuat în a înțelege caracterul divers al Bibliei. Astfel el a căzut în dezacord cu interpretarea Bibliei din timpurile moderne de astăzi, unde predomină obiectivitatea. 

În ceea ce privește Biblia trebuie să luăm în considerare un aspect important al gândirii hermeneutice a lui Luther. În timp ce umanistul olandez Erasmus de Roterdam nu considera pasajele istorice ca fiind autentice, pe de cealaltă parte Luther nu considera că toată Biblia este autentică.

Acum vom încerca să observăm și să evaluăm care a fost atitudinea reformatorului față de unele scrieri nou testamentare și motivele pentru care le-a considerat lipsite de autenticitate, apostolicitate și chiar de inspirație.

Deși a afirmat cu regularitate că Scriptura „niciodată nu greșește,” „niciodată nu a greșit,” că „este inerentă în sine însăși” și „conține un adevăr absolut infailibil,” că „nu poate minți” și că „este imposibil să se contrazică pe sine însăși,” totuși în prefața comentariului său asupra epistolei lui Iacov și Iuda, Luther intenționează să convingă cititorii că aceste cărți nu sunt inspirate.

Acum vom încerca să descoperim mai întâi în scrierile sale care sunt motivele pe baza cărora neagă conținutul epistolei lui Iacov. El oferă următoarele motive ca și criterii de bază în procesul de negare a canonicității acestei cărți: în primul rând Luther consideră conținutul epistolei lui Iacov ca nefiind valid deoarece a fost respins de către cei din antichitate. Bineințeles fără a oferi vreo evidență istorică. Un al doilea motiv enunțat este acela că această epistolă nu prezintă și nu întocmește nici o doctrină despre om ci prezintă cu hotărâre doar legea lui Dumnezeu (oare asa sa fie ?).

În al treilea rând Luther vede această epistolă opunându-se în mod deschis apostolului Pavel și restului Scripturii (?)  prin prezentarea îndreptățirii prin fapte (Iacov 2:24).  Iar în plus această epistolă nu face nimic altceva decât să conducă cititorul la lege și la fapte. 

Rezultatul acestui tip de abordare și interpretare a epistolei lui Iacov și a celorlalte cărți nou testamentare amintite mai sus, în lumina înțelegerii lui Pavel, presupune faptul că Luther a realizat o ierarhie de valori în Noul Testament. Pentru Luther cartea cu cea mai mare valoare era Evanglelia lui Ioan, apoi epistolele lui Pavel: Romani, Galateni, Efeseni și 1Petru – deoarece aceste epistole Îl prezintă pe Hristos și învață tot ceea ce este este necesar și trebuie să se știe pentru mântuire. Iar după aceea restul evangheliilor. Însă în ceea ce privește Evrei, Iacov, Iuda și Apocalipsa le-a așezat în mod clar într-o poziție subordonată.

Pe Luther la interesat doar cum poate omul ajunge la mântuire și a descoperit  acele pasaje ale apostolului Pavel care spuneau că omul este mântuit prin credință nu prin fapte. A reținut prima condiție și cea mai importantă credința dar a trecut cu vederea celelalte (pocăința, nașterea din nou). Dar și responsabiltățile pe care creștinul le are în societate între care dragostea față de semeni, faptele deasemeni sunt în mod repetat menționate în Noul Testament. Aceste responsabilități se pare că Luther le-a ignorat total el simplificând nepermis dogma creștină (biblia nu spune că suntem mântuiți prin faptele noastre dar nici că singurul lucru care conteaza este credința).

În continuare, citind comentariile pe care Luther le face la introducerea cărților biblice descoperim de asemenea că atitudinea lui în ceea ce privește ultima carte a Canonului Biblic este foarte asemănătoare cu atitudinea manifestată față de Epistola lui Iacov:

Despre această carte a Apocalipsei lui Ioan… Nu înțeleg încă un lucru în această carte, și mă face să o consider fie non-apostolică fie non-profetică… Nu pot nicidecum să îmi dau seama dacă este produsul Spiritului Sfânt. Spiritul meu nu se poate nicidecum obișnui cu această carte. Pentru mine acesta este motivul pentru care nu am o părere prea înaltă despre ea: Hristos nu este nici lămurit nici cunoscut în ea.

 Alte motive neîntemeiate care l-au determinat să vorbească în mod pripit la adresa Apocalipsei, încât nu a reușit să se obișnuiască cu ea, așa cum sugerează unii cercetători ai scrierilor lui, ar fi: 1. apostoli nu s-au ocupat cu vise și viziuni; 2. nici un scriitor al Vechiului Testament nu se referă la vreunul din Noul Testament ca având legături cu viziunile și visele; 3. mulți părinți bisericești au respins această carte.

Într-un mod asemănător, cu aceeași ușurință și folosindu-se de același tip de argumente nefondate și speculative, Luther înlătură autenticitatea și valoarea epistolei lui lui Iuda afirmând: „De aceea, deși prețuiesc cartea Iuda, este o epistolă care nu trebuie inclusă în categoria cărților de frunte, care în mod obișnuit pun bazele credinței.” Iar un alt argument pe baza căruia a respins această epistolă este acela conform căruia „epistola este doar un extract sau o copie a celei de-a doua epistole a lui Petru.”

În mod clar disprețul lui Luther față de Epistola lui Iacov, Iuda, Evrei, Estera și față de cartea Apocalipsei ilustrează concentrarea lui asupra lui Hristos, drept singurul centru al Scripturii. Greșeșile multiple ale lui Luther izvorăsc din faptul că l-a citit pe Iacov prin ochii lui Pavel și astfel se considera  îndreptățit să califice epistola ca fiind „o epistolă de paie.” Nu a găsit nimic în ea despre natura Evangheliei așa că s-a gândit „să o arunce afară.” Anabaptistul Menno Simons numește această îndrăzneală a lui Luther ca fiind o „tâmpenie curajoasă,” pentru că dacă doctrina este de paie, atunci și apostolul ales, slujitorul și martorul lui Hristos, trebuie să fi fost tot un om de paie, căci doctrina arată caracterul unui om. Luther a mai afirmat că orice interpretare care nu conduce la Hristos trebuie să fie respinsă, fiind o folosire nescripturistică a Scripturii: astfel îl așezăm pe Hristos împotriva Scripturii.

 Epistola lui Iacov a fost pusă împreună cu epistola către Evrei, Iuda, Estera și Apocalipsa la sfârșitul Bibliei sale, ca un fel de legătură de cărți apocrife, pe care le-a respins cu hotărâre, deși acestea sunt adevărate cărți de referință.

O pleiadă numeroasă de cercetători, în cărțile, articolele și tratatele lor, îl acuză pe drept pe Luther când spun că s-a făcut vinovat de faptul că a format „canon în canon,” făcând din Hristos un criteriu al Scripturii.

Martin Luther a greșit destul de grav în faptul că a înțeles sensul literal al Scripturii nu ca fiind cel istoric ci cel hristologic. Așadar călugărul onest bucurându-se de libertatea de curând găsită în Hristos a mers în cealaltă extremă luând libertatea Cuvântului lui Dumnezeu. El nu a reușit să vadă că înălțarea lui Hristos ca principiu hermeneutic deasupra Scripturii, nu era foarte diferită de înălțarea de către papalitate a tradiției deasupra Cuvântului. Deci am putea spune că Luhter i-a eliberat pe oameni de o tradiție omenească, numai pentru a o înlocui cu o altă tradiție omenească. Canonul redus al protestanților luterani nu era deosebit de înțelegerea redusă despre Scriptură a tradiției catolice. Dacă Biserica Catolică a plasat rațiunea umană colectivă deasupra Scripturii pentru a decide care cărți sunt canonice sau nu, Luther l-a plasat în mod greșit pe Hristos, prejudiciind Scriptura. Astfel am putea spune că în timp ce catolicii au lărgit Scriptura incluzând și scrierile apocrife, Luther a redus canonul biblic.

                                                               


De asemenea în finalul acestui subcapitol mai menționăm două lucruri, așa cum deja a făcut-o Patrick F. O’Hare: în primul rând că diversele opinii ale reformatorului german în ceea ce privește autenticitatea și veridicitatea cărților Iov, Eclesiastul, Estera și Iona sunt speculative și nedocumentate. Iar în al doilea rând, faptul că Luther în mod greșit a citit întreg Noul Testament în lumina mesajului paulin, conform căruia cel drept va trăi numai prin credință și nu prin fapte. Sau mai degrabă în lumina propriei sale înțelegeri a epistolelor lui Pavel.

Opiniile lui Luther au fost transmise si apoi preluate prin intermediul doctrinei cultelor protestante și neoprotestante, iar multi credincioși în naivitatea lor nu pot face disticție între doctrină și Scriptură , însușindu-și o învățătură  trunchiată, modificată  față de original .

Articolul conține citate din saitul mentionat mai jos.

https://mironclaudiu.wordpress.com/2010/06/24/aspecte-critice-din-teologia-%C8%99i-via%C8%9Ba-capilor-reformei/

.

marți, 25 octombrie 2022

Cu ce se mai ocupă "prăfuita" Alianță Evanghelică din România ?

 

Alianta Evanghelica din Romania a luat fiinta in anul 1990, primul congres sa tinut la Sala Palatului din Bucuresti , am participat la acel congres  a fost intresant sa ne aflam in locul unde cu doar cateva luni inainte se desfasurau Congresele PCR  unde se alegea conducerea partidului si statului . Nimeni nu si-ar fi imaginat ca neoprotestantii vor junge  vreodata sa se intruneasca in acel loc si inca intr-un congres. Scopul infiintarii aliantei care a reunit trei culte cu dogme oarecum apropiate Uniunea Baptista, Cultul Penticostal, si Crestinii dupa Evanghelie a fost de colaborare in vederea unor actiuni comune de evanghelizare sau initiative care necesitau colaborarea intre culte . 

Primul proiect a fost infiintarea postului  Radio Vocea Evangheliei la initiativa pastorului baptist Iosif Ton, care a fost si cel care a fost cu ideea creierii aliantei dupa model occidinetal. La inceput, in primii ani  au fost organizate cateva actiuni de evanghelizare pe stadioane , apoi actiunile comune sau redus treptat ramanand in prezent se pare  doar la administrarea retelei R.V.E . 

Recenta manifestare initiata de pastorul Tony Berbece "Marsul aparatorilor credintei"  a adus iarasi in discutie necesitatea colaborarii intre culte  in vederea unor actiuni de amploare  la care sa participe  multimi  mari  de oameni. Daca la aceasta manifestare ar fi colaborat mai multe culte se putea aduna mai usor un numar mare de persoane . Dar cine sa se ocupe de asta ? Ar fi acceptat actuala conducere in frunte cu Moise  Ardelean presedintele cultului penticostal  sa se implice intr-un astfel de proiect intraznet ? Greu de zis, sigur nu le-ar fi trecut prin cap asa ceva, desi neoprotestantii de mult timp asteptau sa participe la o manifestatie de contracarare a propagandei ideologiei  LGBT, trasgender , pro avort etc. 

Alianta Evanghelica a devenit in ultimul timp tot mai rigida si mai inactiva, presedintii de alianta fiind si presedinti de cult, pun alianta pe plan secund...


 Manifestatia "aparatorilor credintei" sa incheiat cu un concert de muzica  contemporana (pop- disco) carismatic

Acum au de infruntat o noua provocare colaborarea cu bisericile independente care sau inmultit in ultimul timp , un exemplu fiind Profides , biserica non-conformista infiintata de Tony Berbece (fost penticostal). 

Municipiul  Bucuresti este locul ideal pentru manifestatii de genul "Marsul aparatorilor credintei" , dar in capitala numarul de neoprotestanti este redus in comparatie cu orasele din vestul tarii, este nevoie de colaboare intre culte, si desigur daca  Alianta Evanghelica s-ar implica  s-ar putea obtine rezultatele dorite . Intrebarea este  mai functioneaza aceasta organizatie  sau "a ruginit" si nu ne mai putem baza pe ea  pentru alte proiecte, noi , altceva decat un post de radio ?   Sa  lasam initiativa pe mana independentilor  "hipsteri  " nu este o solutie. 


https://www.recensamantromania.ro/wp-content/uploads/2021/11/TS8.pdf


.

duminică, 23 octombrie 2022

Marșul apărătorilor credinței - Profides - Succes sau eșec ?

 



Marșul apărătorilor credinței a fost un succes pentru Tony Berbece în sensul că a reușit să atragă un număr relativ mare de participanți, aproximativ 5000 persoane , marea majoritate neoprotestanți . Pastorul Tony Berbece  a dominat "scena" pe toata durata manifestației. Atât în Piața Universitatii cît și în drumul înspre Piața Victoriei sau scandat tot felul de lozinci unele legate de LGBT, căsătorie bărbat femeie , avort  dar cele mai multe au fost mesaje cu  caracter  creștin, rugăciuni si  cântari . 

Pare să fi fost un fel de  evanghelizare mascată sub steagul luptei pentru drepturile copiilor și anti progresism LGBT...sau in fine Tony a vrut sa "împuște mai mulți iepuri dintr-o dată". În Piața Victoriei discursul  referitor la tema enunțata lupta pentru moralitate creștină, împotriva asaltului ideologiei LGBT a cam lipsit, s-au spus doar cîteva cuvinte , singurul vorbitor a fost Tony Berbece . Nu a fost invitat nici un personaj proeminent care sustine cauza conservatorismului creștin de talia lui Mihai Neamțu, nici un pastor important nu a luat cuvântul. 

Programul muzical care a urmat a fost unul in stil pop, rock, disco atointitulat  și "închinare contemporană " , Berbece a numit-o   "program de biserică"  . Carismaticii și adeptii bisericilor independente au fost  în extaz , se unduiau în ritm de dans fluturând mâinile pe sus . 

Manifestația a fost un succes și un eșec în același timp, succesul a fost pentru Tony Berbece și "biserica  Profides"  , eșecul a fost pentru ideea de unitate între creștini, nu poate să existe unitate fară ca reprezentații mai multor culte să fie invitați să participe  și să ia cuvântul. Dar cum să invite Tony Berbece pastori proeminenți de la alte culte când el e cunoscut ca "rebel" , după absolvirea ITP a părăsit cultul penticostal și și-a creat o "biserică privată" cu numele Profides cu inclinații carismatice , puțin probabil să aibe relații apropiate cu conducerile cultelor din Romania.

Ramâne de văzut ce ecou va avea manifestația în mass media centrală , dacă va exista vreunul , nu am văzut din reportajul transmis de Vocea Creștinilor (cu telefonul mobil), nici un car de reportaj al vreunei televiziuni, doar vreo doi cu aparate de filmat. 

Până una alta tinerii cu închinare progresistă "contemporană"  se erijeaza în reprezentanții neoprotestanților din România , acesta sa fie viitorul luminos al mișcarii evanghelice din România ? Profides și alții "cool" ca ei ? ar fi vai de noi.

La Telejurnalul TVR de la ora 20 din 22 oct. nu sa difuzat nimic legat de acest subiect, nu au uitat insă de închinarea la moaște...(TVR mai poate fi numit și "Moaște TV" la câtă reclamă face la moaște).

UPDATE  24 .10. 2022 

Tony Berbece a și anuntat după  marș că "show-ul" de abia acum începe , o sa urmeze ieșiri în stradă una după alta , cu muzică, cu rugăciuni publice, demostrații. Tinerii deja văd în el un lider  spiritual de anvergură  națională. Și pastorul  Ianovici (cel ieșit recent dintr-un scandal ) care a participat și el la marș  anunță că era cultelor cu reguli protocolare sa încheiat , a sosit vremea independenților cu inițiativă . 


.

vineri, 21 octombrie 2022

Marșul apărătorilor credinței

 


In data de 22 octombrie 2022 ora 16 este programat la Bucuresti  Marsul aparatorilor credintei ,o maniferatatie organizata de Tony Berbece si biserica independenta  Profides . Sunt invitati sa participe toti crestinii din Bucuresti dar nu numai. Se va demonstra pentru normalitate, pentru promovarea credintei crestine indiferant de denominatiune. 
Manifestatia va incepe in Piata Universitatii si va continua prin centrul capitalei pana in Piata Victoriei ,unde va fi  un program de doua ore care va include  un mesaj din partea lui Tony Berbece si vor canta doua formatii muzicale care interpreteaza  muzica in stil "contemporan" (Christian pop)  Profides si Cristocentric .
Chiar daca organizatori nu sunt cei care trebuie - Alianta Evanghelica ar fi fost mult mai potrivita pentru un astfel de eveniment - si nu o biserica nondenominationala  "nonconformista"  - ar fi bine totusi ca cat mai multi crestini sa participe la eveniment pentru ca scopul este unul nobil, promovarea valorilor crestine si al normalitatii. Sa le aratam progresistilor atei ca crestinii sunt o forta au voce in tara asta si nu sunt de neglijat. . 


marți, 18 octombrie 2022

Religia protestantă egocentrică ? analiza efectuată de câțiva teologi moderni

                                                                             


Adevărul iese  la iveala, teologii protestanti încep sa vadă realitatea, constată că ceva nu e în regula cu dogma. Nu este o noutate că Luther a înlocuit faptele cu credința și că în prefața Noului Testament pe care la tradus în limba germană a scris că epistola lui Iacov este "de paie " punând într-o lumină nefavorabilă nu doar pe Iacov fratele Domnului  și episcop al bisericii din Ierusalim  dar și însăși notiunea de "fapte bune"  care au devenit apoi în viziunea unor  neoprotestanți   "o haină murdară înaintea Domnului ".

 Într-o carte publicată  de editura Stephanus  "Dicționar Biblic" apare un text scris de câțiva teologi protestanti moderni care afirmă câteva adevăruri demult cunoscute dar prea puțin discutate în mediul protestant , capitolul respectiv din carte este intitulat :

 Teologii moderni despre epistola lui Iacov

Epistola lui Iacob se ocupă de nevoia creştinilor de a se împotrivi tendinţei de a face compromisuri cu lumea, în special în ce priveşte folosirea bogăţiei. Epistola completează şi nu contrazice nicidecum învăţătura din Galateni şi Romani cu privire la justificare. 

Romano-catolicii au preţuit întotdeauna Epistola foarte mult, considerând că aduce dovezi în favoarea doctrinelor justificării prin fapte, mărturisirii auriculare (5:16) şi ungerii (5:14). 

Pe de altă parte, protestanţii – influenţaţi greşit de Luther – au avut tendinţa să o considere oarecum neconforma pentru ca dadea o importanta deosebita faptelor..

 Calvin a arătat ca aceasta Epistolă nu conţine nici un lucru nedemn de un apostol al lui Cristos, ci dimpotrivă, dă învăţături despre multe subiecte care sunt toate importante pentru trăirea creştina, cum sunt „răbdarea, rugăciunea către Dumnezeu, supremaţia şi roadă adevărului ceresc, umilinţa, îndatoririle sfinte, ţinerea limbii în frâu, cultivarea păcii, înfrânarea poftelor, dispreţul din partea lumii, şi altele asemănătoare”.


Mulţi credincioşi evanghelici moderni au început să vadă greşeala făcută prin subestimarea implicaţiilor etice ale justificării şi a locului pe care faptele bune ar trebui să-l ocupe în viaţa creştină.

R. V. G. Tasker a spus în TNTC: „Ori de câte ori credinţa nu are ca rod dragoste şi când dogma, oricât de corectă, nu este raportată la viaţă; ori de câte ori creştinii sunt tentaţi să adopte o religie egocentrică şi să devina indiferenţi faţă de nevoile sociale şi materiale ale altora; sau ori de câte ori ei tăgăduiesc prin felul lor de viaţă crezul pe care-l proclamă şi par mai dornici să fie prieteni cu lumea decât prieteni cu Dumnezeu, Epistola lui Iacov are ceva de spus pentru cei care o resping în detrimentul lor”.


Ostilitatea lui Luther manifestată față de epistola lui Iacov sa transmis mai departe prin intermediul doctrinei către cultele care au preluato inclusiv neoprotestanți . In biserici se evită studierea pasajelor din Scriptură care evidențează importanța faptelor precum epistola lui Iacov sau Evanghelia dupa Matei cap. 25: 31- 46 .  În final rămânem cu o religie egocentrică în care contează doar propria persoană, total opusă creștinismului autentic in care dragostea față de aproape manifestată prin fapte reprezintă fundamentul dogmei creștine.





duminică, 2 octombrie 2022

Siguranța mîntuirii la protestanți este reală sau doar o iluzie ?

                                                                                        


La început un scurt istoric 
Biserica Luterană

Credința luterană a apărut odată cu reforma protestantă, inițiată de Martin Luther preot și profesor catolic  , totul a început în 1517  când acesta a afișat pe ușa castelului bisericii din Wittenberg cele 95 de teze prin care condamna indulgențele prin care se puteau "cumpăra" iertarea păcatelor. După îndelungi framântări Luther a descoperit în sfârșit "secretul" obținerii mântuirii , omul este justificat prin credință deci va fi mântuit garantat numai prin credință , această doctrină are la bază  versete din epistola lui Pavel către Efeseni cap. 2 v. 8-9 .

Mai mult de atât Luther credea că pentru cine are credință păcatul nici nu mai există :

Dacă cineva are credinţă, adulterul nu este păcat”, spunea Luther în faimoasa sa predică despre căsătorie (Jarrel, Baptist Church Perpetuity, p. 228)."

   

Biserica Reformată

                                             


Calvinismul este un cult religios protestant, întemeiat în sec. al XVI-lea de teologul francez  Jean Calvin care suprimă complet ceremoniile și reduce sfintele taine la Botez și Cuminecătură (Cina Domnului).

Calvinismul respinge dogma prezenței reale a "trupului și sângelui Domnului" în împărtășanie, invocarea sfinților, instituția episcopatului, închinarea și slujirea la chip cioplit, icoane și statui, și susține nepracticarea semnului crucii, neîmbogățirea clerului etc. Predicatorii sunt aleși de către credincioși și fiecare din bisericile calviniste este condusă spiritual de un consiliu ales. Calvin crede într-o predestinare absolută a aleșilor  acestia aleg calea Domnului prin apartenența la biserică . Cei care frecventează o biserică se consideră că  sunt aleși prin predestinare  deci  mântuiți iar mîntuirea nu se pierde niciodată. 

Realitatea de la firul ierbii

Ca să ințelegem mai bine despre ce este vorba am să relatez și o experiență personală  fiind născut și crescut într-un oraș  din Transilvania am trăit printre sași și unguri, sașii majoritatea luterani, ungurii reformați (calviniști) astfel am putut să-mi fac o impresie realistă în ce privește cele doua confesiuni.  Dacă din punct de vedere al bisericii de care aparțin al doctrinei religioase între  luterani sau  reformați pe de o parte și ortodocși există diferențe colosale, în practică dacă compari comportamentul în societate între ei  diferențele sunt aproape zero, și unii și alții fac parte din ceea ce numim lume în consecință se comportă "ca lumea" . Există totuși diferențe la capitolul civilizație și moravuri  clar  în favoarea protestanților ,deși nici ortodocșii nu sunt toți la fel,  dar când e vorba de modul de trai (păcătoșenie) diferențele par nesemnificative . Am locuit in aceasi camera impreuna cu un maghiar reformat, știa toate injuraturile românilor  de religie strămoșeacă  pe dinafară , era un fumător înrăit , în final a dat într-o boală incurabilă , probabil consecință a fumatului care la răpus fulgerator.

 Asta ma făcut sa mă întreb oare omul acesta unde sa dus în rai sau în iad ? Am încercat cât am fost împreuna să discut despre Scriptură, creștinism, ma refuzat categoric, nu suporta noțiunea de pocaință, i se parea ceva ridicol.  Conform doctrinei calviniste sa dus în rai dar conform modului cum și-a trăit viața....Scriptura este clară . 

Intemeietorii doctrinelor vor sa dea oamenilor iluzia unei mântuiri garantate  în cultul lor , dar este doar o iluzie în realitate  ambele culte amintite oferă o formă de creștinism superficial. Un exemplu mai recent este și acceptarea de către tot mai mulți  luterani a ideologiei LGBT.

O formă de  creștinism mai profund  a apărut odată cu Reforma Radicală , primii fiind anabaptiștii (1525), pocaința , nașterea din nou și separarea de lume fiind elemente esențiale fără de care nu există creștinism autentic. Anabatiștii însă nu merg orbește pe doctrina luterană a mântuirii garantate numai prin credință, au o pozitie mai nuanțată conformă Scripturii.

Ambele biserici cea Luterana și cea Reformată au luat din Scriptură fragmente, 2- 3  versete care le-a convenit din care și-au facut o doctrină. Noul Testament se ia in considerare în intregime altfel dăm oamenilor doar o iluzie a mântuirii iar consecințele finale pot fi dramatice.


.. 



luni, 26 septembrie 2022

Este internetul " unealta diavolului" ?

 


Exista o grupare religioasa in SUA (dar nu numai) numita Amish -aripa conservatoare a menonitilor care ar raspunde la aceasta intrebare cu un categoric "da" , ei nu folosesc niciodata internetul. Dar exista si printre neoprotestantii din Romania unii care ar fi tentati sa dea acelasi raspuns. Realitatea este undeva la mijloc, este si extrem de daunator si extrem de folositor - depinde la ce privesti pe internet.

Internetul a fost folosit in ultimii ani intens de neoprotestanti inclusiv de biserici pentru promovare , popularizare, internetul fiind "media-televizorul saracului ", nu orice isi permite sa aibe acces la o televiziune nationala, dar la internet are acces oricine . 

Cu toate acestea desi  era odata cand  neoprotestantii ar fi dat oricat sa aibe acces la media , acum desi au acces nu-l folosesc . Exista o reclama in urma cu cativa ani cu Pagini aurii, daca nu esti in Pagini aurii nu existi. Paginile aurii sau cam ofilit dar internetul a ramas, e pe val,  si ar putea prelua sloganul: Daca nu esti pe internet e  ca si cum nu ai exista. Si cu toate acestea unii prefera sa para ca nu exista , este vorba de multe biserici care fie ca nu si-au facut niciodata un sait de prezentare fie au renuntat la el, la fel cu conturile facebook .

 Vreau sa enumar doar cateva exemple : 

Biserica Baptista Speranta Sibiu in 2012 si-a facut un sait dar l-au abandonat la scurt timp. Au si cont pe facebook, deasemeni abandaonat in 2015 ! Nimeni nu mai stie nimic de ei mai exista, nu mai exista , daca locuiesti in alta localitate decat Sibiu.

Biserica Baptista Filadelfia Sibiu, au sait si cont  Facebook, abandonate in 2020 , le-au actualizat doar in 2020 in timpul starii de urgenta .

Biserica Baptista Biruinta Hunedoara , aveau un sait foarte bine pus la punct dar l-au abandonat (nu mai exista)  in urma cu vreo doi ani, la fel si contul facebook, neactuazat din 2018 ! Cladirea bisericii se afla oarecum la perifierie , mai e o casa si campul, le prindeau bine un pic de promovare dar se pare ca nu doresc, le place anonimatul, izolarea. 

Biserica Baptista Maranata Hunedoara au renuntat la sait de 2 ani, dar au pastrat totusi contul  faceboook. 

Desigur cazuri sunt o multime, am dat doar cateva exemple la intamplare, motivul pentru care conducerile acestor biserici vor sa stea ascunsi de societate, sa nu stie nimeni nimic de ei, este ciudat si ascuns. Poate sunt un fel de amish de Romania care considera internetul un lucru pacatos, si nu vor sa aibe de a face cu el , daca este asa atunci ar trebui sa includa si televizorul in aceiasi categorie . 

Daca cautam insa bine pe net vom gasi si saituri si conturi facebook, ale Menonitilor (evident ale gruparilor care li se permite acesul la internet) , ei le folosesc atat pentru comunicarea intre ei, cat si pentru popularizare . Dar asta e, daca unii vor sa fie "mai catolici decat papa" ce putem face se vor izola in continuare in carapacea lor doctrinara , si vor ramane in veci mici, putini, si necunoscuti.

Altfel, nu este bine nici sa nu cadem in extrema opusa,  internetul este incontentestabil un mijloc de comunicare  modern, de care diavolul se foloseste din plin , portile iadului sunt larg deschise pentru toti cei neveghetori care se vor lasa prinsi in mrejele Satanei prin saiturile porno si alte oferte  de acest fel. Este bine sa folosesti o aplicatie care sa blocheze saiturile periculoase si daca nu ai acces la asa ceva trebuie sa fi inarmat cu sabia Duhului , sa ai un nivel de spiritualitate ridicat, sa fi pretejat de orice tentatie de a intra in locuri periculoase si distructive pentru suflet. 



.. 





joi, 22 septembrie 2022

Iacov - Credința adevarată este cea bazată pe fapte !

                                                                        






marți, 13 septembrie 2022

Judecata finala Matei 25: 31-46 Cum interpretam corect acest mesaj ?

Un capitol din Noul Testament pe care multi neo/protestanti il evita . De ce ?


Mai intai sa revedem textul .....

În Evanghelia după Matei cap. 25 :32- 46 Isus Hristos ne spune despre o judecată care va fi la sfârșitul vremurilor , o judecată a tuturor oamenilor în urma căreia oamenii vor fi despărtiți precum oile de capre în funcție de faptele pe care le-au făcut în viață. 


 Toate neamurile vor fi adunate inaintea Lui. El ii va desparti pe unii de altii cum desparte pastorul oile de capre;
33. si va pune oile la dreapta, iar caprele la stanga Lui.
34. Atunci Imparatul va zice celor de la dreapta Lui: "Veniti binecuvantatii Tatalui Meu de mosteniti Imparatia care v-a fost pregatita de la intemeierea lumii.
35. Caci am fost flamand, si Mi-ati dat de mancat; Mi-a fost sete, si Mi-ati dat de baut; am fost strain, si M-ati primit;
36. am fost gol, si M-ati imbracat; am fost bolnav, si ati venit sa Ma vedeti; am fost in temnita, si ati venit pe la Mine."
37. Atunci cei neprihaniti Ii vor raspunde: "Doamne, cand Te-am vazut noi flamand si Ti-am dat sa mananci? Sau fiindu-Ti sete si Ti-am dat de ai baut?
38. Cand Te-am vazut noi strain si Te-am primit? Sau gol si Te-am imbracat?
39. Cand Te-am vazut noi bolnav sau in temnita si am venit pe la Tine?"
40. Drept raspuns, Imparatul le va zice: "Adevarat va spun ca, ori de cate ori ati facut aceste lucruri unuia din acesti foarte neinsemnati frati ai Mei, Mie Mi le-ati facut."
41. Apoi va zice celor de la stanga Lui: "Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic care a fost pregatit diavolului si ingerilor lui!
42. Caci am fost flamand, si nu Mi-ati dat sa mananc; Mi-a fost sete, si nu Mi-ati dat sa beau;
43. am fost strain, si nu M-ati primit; am fost gol, si nu M-ati imbracat; am fost bolnav si in temnita, si n-ati venit pe la Mine."
44. Atunci Ii vor raspunde si ei: "Doamne, cand Te-am vazut noi flamand, sau fiindu-Ti sete, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau in temnita, si nu Ti-am slujit?"
45. Si El, drept raspuns, le va zice: "Adevarat va spun ca, ori de cate ori n-ati facut aceste lucruri unuia dintre acesti foarte neinsemnati frati ai Mei, Mie nu Mi le-ati facut."
46. Si acestia vor merge in pedeapsa vesnica, iar cei neprihaniti vor merge in viata vesnica." 

Căci toți trebuie să ne înfățișăm înaintea scaunului de judecată al lui Hristos, pentru ca fiecare să-și primească răsplata după binele sau răul pe care-l va fi făcut când trăia în trup.” 2. Corinteni 5:10.

Un capitol din Scriptura pe care multi pastori neo/protestanti prefera sa-l  evite este cel despre "Judecata finala" , de ce ? pentru ca acesta afirma ca va fi o  judecata finala a tuturor oamenilor in care aceastia vor fi judecati dupa faptele lor, bune sau rele.

Asta ar putea fi interpretata ca o afirmatie contrara  doctrinei lui Luther care sustine ca faptele nu au nici o semnificatie pentru mantuire, credinciosii sunt mantuiti prin credinta in Hristos nu prin fapte aducand ca argument afirmatia apostolului Pavel din Efeseni 2:8-9 . Deasemeni doctrina neoprotestanta ne invata ca cei care au crezut si s-au pocait , nu vor merge la judecata ci la rasplatire si asta tare mult place multora, asa ca nici nu vor sa mai auda de vreo judecata .
 
Problema este ca toate aceste teorii se bat cap in cap cu ce spune Hristos in Matei 25 : 32-46 , se anuleaza reciproc , si ce solutie au gasi fratii "evanghelici " ? Sa ignore  Evanghelia  sa evite acele pasaje din Scriptura care contrazic doctrina luterana. 

Extrem de rar mai auzi un pastor azi sa citeasca si sa predice despre Judecata finala despre care vorbeste Hrisos in Evanghelia dupa Matei,  iar atunci cand o face se multumeste sa spuna ca acel capitol nu sugereza ca mantuirea este prin fapte .

Chiar asa , dar ce a spus Hristos acolo de fapt ?  Se prefac ca nu inteleg.
 Isus Hristos spune ca va fi o judecata a tuturor oamenilor dupa fapte , cei care nu au dat dovada de compasiune, de dragoste pentru semeni, cei care au refuzat sa sa isi ajute semenii atunci cand au avut nevoie de un ajutor  ,nu sunt ai lui Hristos deci nu vor mosteni raiul ci pedeapsa vesnica . Suna terifiant.

 Si de ce ar fi spus Hristos asa ceva ? Pentru faptul ca din moment ce El a venit pe Pamant si a acceptat sa fie rastignit pe cruce , sa sufere chinurile rastignirii  si sa moara pentru omenire , crestinii pentru care sa jertfit au o datorie fatza de Hristos sa aduca si ei o "jertfa"  de dragoste si de compasiune pentru cei din jur. Asta o spune Isus  si in afirmatia "Va dau o porunca noua sa va iubiti unii pe altii asa cum v-am iubit eu..." Porunca inseamna ordin, nu e ceva facultativ, si cum poti sa iubesti aproapele decat prin fapte , ajutandu-i pe fratii in credinta si nu numai. 

Nu scrie aici ca mantuirea se obtine prin fapte, dar daca nu le faci poti sa fi pedepsit , la fel ca atunci cand comiti un pacat. „Cine ştie să facă bine şi nu facesăvârşeşte un păcat” (Iacov 4:17).  A refuza sa faci un bine este considerat nu doar de Iacov  un pacat si inca unul grav care te poate duce la pierzare asta spune textul din Matei 25, daca intelegi limba romana. Altfel spus faptele sunt obligatorii nu facultative .. ...dar..

Dar Luther a luato nemteste, rational, rece a afirmat  ca credinta este suficienta pentru mantuire si  iti garanteaza mantuirea, chiar mai mult daca ai credinta pacatul nici nu mai exista . 

Martin Luther a gasit acele versete din biblie in care apostolul Pavel afirma ca mantuirea este prin credinta si nu prin fapte , ia placut la nebunie ca avea cu ce sa "le dea in cap" ierahilor bisericii catolice care sau apucat de vandut indulgente cu care spuneau ei ca iarta de pacate. Dar el a mers si mai departe desconsiderand epistola lui Iacov, care vorbea despre importanta faptelor , Luther practic a eliminat faptele inlocuindu-le cu credinta, ceea ce este inadmisibil. Si ce au facut mai departe "fratii " luterani  au declansat un razboi contra catolicilor care a tinut aproape un secol, dar nu au uitat nici de "ereticii " anabaptisti pe care iau macelarit  fara mila, pentru ca se abateau de la doctrina bisericii luterane care devenise biserica de stat. 

Revenind la Scriptura ,ceea ce stim despre apostolul Pavel este ca a fost singurul care nu la cunoscut personal pe Hristos, nu a fost uncenicul Sau deorece sa convertit doar dupa ce acesta a fost rastignit si a inviat . Ce a spus Pavel despre mantuire vs. fapte se referea in primul rand la faptele Legii mozaice si mai putin la faptele bune.
  Oricum e  cel putin ciudat sa pui toata greutatea pe afirmatiile unui personaj  care nu la cunoscut personal pe Hristos (chiar daca el a fost ales apostol de Dumnezeu) dar sa ignori in acelasi timp ce a spus insasi Hristos si apostoli care i-au fost ucenici , doar pentru ca iti place ce a spus acesta sau te avantajeaza. 

De fapt Noul Testament trebuie luat in intregime si nu pe bucatele, sa luam ce ne place si sa ignoram restul, aceasta nu poate fi o dogma corecta si cinstita.

Si inca un amanunt simbolic, exista biblii in limba engleza in care cuvintele rostite de Hristos sunt scrise cu litere aurii sau rosii (am si eu o astfel de biblie) , care ar putea fi semnificatia  - pentru ca se considera ca cuvintele rostite de Mantuitor sunt cele mai importante !

In nici un caz nu sustin aici varianta mantuirii  prin fapte promovata de  ortodocsi sau catolici, care afirma ca daca faptele bune intrec pe cele rele (pacatele) omul va fi mantuit, pentru ca nu te poti mantui singur prin faptele tale , asta sugereaza si apostolul Pavel.

Mary Baxter o americana neoprotestanta a avut o viziune asupra iadului , sufletul ei a fost dus in iad , intr-o experienta similara celor care au trecut prin moarte clinica . Acolo Hristos ia aratat iadul si motivul pentru care oamenii ajung acolo. Ea a scris  apoi o carte asa cum i sa cerut de Isus (dupa afirmatiile ei) titlul cartii " O revelatie divina a iadului", aceasta are un capitol (34) intitulat  sugestiv 'Religia falsa' , in acest capitol se  refera la vizita sa intr-un sector al iadului unde ajungeau oamenii care refuzau sa-si ajute semenii, din zgarcenie, egoism, nepasare , desigur  aici si doctrina cultului pe care l-ai frecventat are un un rol important ; Marturia nu face decat sa  confirme  Scriptura. 
Cei care nu cred Scriptura probabil nu vor crede  nici ce scrie Mary Baxter in cartea sa , dar o fac pe propria raspundere.



Vezi si Video JUDECATA
..

   



miercuri, 7 septembrie 2022

Care este deosebirea intre baptistii dogmatici si cei duhovnicesti ? care sunt consecintele indoctrinarii ?

                                                                                   


 

In Romania exista doua categorii de baptisti cei generalisti care reprezinta majoritatea si Baptistii Reformati din care fac parte doar cateva biserici. Baptistii generalisti il au ca mentor spiritual pe  Martin Luther a carui doctrina a mantuirii numai prin credinta (si a justificarii prin credinta) formeaza baza doctrinei baptiste chiar daca intemeietorul confesiunii baptiste in 1611 a fost  britanicul John Smyth.  Baptistii Reformati il au ca mentor spiritual pe Jean Calvin a carui doctrina formeaza baza dogmei baptistilor reformati , teoriile calviniste precum predestinatia, sunt nelipsite din predicile lor.

Sa intelegem ce este de fapt doctrina, este modul de interpretare al Sf. Scripturi, biblia se poate interpreta teorectic in "o suta" de feluri , doctrina stabileste cum cultul interpreteaza Scriptura , fiecare cult religios are o doctrina.

In bisericile baptiste generaliste romanesti nu se pomeneste numele lui Martin Luther si cu atat mai putin a lui John Smyth  si totusi predicile sunt alcatuite conform doctrinei luterane a justificarii prin credinta. Se studiaza intradevar numai din Biblie dar in anumit mod  in conformitate cu doctrina si anume  sa rezulte ca mantuirea este obtinuta numai prin credinta  faptele nu au nici o relevanta, poti sa nu faci nici o fapta buna in viata ta, vei fi asigurat ca daca crezi in Hristos  sigur esti mantuit (desi daca ai citi Noul Testament in intregime nu vei ajunge la aceiasi concluzie, dar citita pe bucatele...) . Se mai adauga totusi ceva in plus teologiei luterane si anume accentul pus pe pocainta (renuntarea la pacate ) si nasterea din nou ,dar  insasi  definitia nasterii din nou este neclara pentru multi . 

In biserica in care  am fost eu botezat cu mai multi ani in urma , atunci se citea Noul Testament capitol cu capitol si se predica din acele pasaje dar in ultimul timp in biserici sa trecut pe doctrina , se predica cu predilectie din  pasajele care arata jertfa lui Hristos, si cele din epistola lui Pavel care ne spun ca credinta este singura conditie a mantuirii . Concomitent  se evita pasajele "controversate"  despre fapte precum Epistola lui Iacov (care ar sugera ideea ca faptele au un rol in matuire) dar si mesajul lui Hristos despre Judecata finala din Ev. dupa Matei 25: 31- 46 si alte pasaje din Scriptura care ar sugera diverse conditii de a castiga sau pierde mantuirea (Luca 16:19-31 , Matei 19:16-26). 

Iar credinciosii chiar daca au o biblie acasa , pana la urma retin ce spune pastorul in biserica si considera celelalte lucruri expuse in biblie ca neesentiale. Tinta sunt crediciosii dogmatici care inghit tot ce li se spun si isi formeaza gandirea si teologia  dupa ce aud la biserica , ei sunt "bisericosii " cei care nu lipsesc niciodata de la biserica si accepta cu supusenie orice li se serveste. 

Dar cine sunt baptistii duhovnicesti, scripturali, cei care pun Scriptura in intregime pe prim plan  si isi alcatuiesc doctrina cerand lumina si calauzire de la Duhul Sfant,  acestia sunt din pacate o minoritate .

 Cum ajungi sa fi un crestin duhovnicesc ,scriptural ? Observand manipularea prin indoctrinare care se face in cultele crestine, in absolut toate si luand decizia sa nu urmezi orbeste linia doctrinara a cultului ci sa cauti calauzire de la Dumnezeu, citind biblia zilnic in special Noul Testament . Unii pastori citesc si predica mult din Vechiul Testament evitand astfel pasajele "incomode " din Noul Testament" care pun sub semnul intrebarii doctrina luterana care neaga sau minimalizeaza importanta faptelor. 

In realitate faptele sunt prezentate in Noul Testament ca fiind  extrem de importante si o temelie a credintei crestine , nu spune nici ca te mantuiesc faptele dar nici ca nu conteaza daca le faci sau nu, problema e mai nuantata, decat pare la prima vedere. Unii credinciosi mai tineri in afara de citate care vorbesc despre jerfa lui Hristos si credinta ca singura conditie a mantuirii si negarea importantei faptelor nu mai stiu mai nimic .

Daca te dezmeticesti si incerci sa afli adevarul despre ce vrea sa ne spuna Scriptura de fapt, va trebui sa te "izolezi" un timp de cei  preocupati doar de a fi integrati in cult, si sa  ceri calauzirea lui Dumnezeu , sa-i ceri sa-ti arate adevarul cu orice pret si apoi sa ramai in acel adevar revelat. Dar trebuie sa fi si prudent pentru ca abaterea de la doctrina in cultul baptist  este "infractinune" si se pedepsete poate chiar cu excluderea (daca deranjezi pe cine nu trebuie), dar asta nu inseamna sa te lasi cum se zice in popor "spalat pe creier" prin indoctrinare indiferent in ce cult te-ai afla. 


.