joi, 23 februarie 2023
Avertisment pentru bisericoși!
Pastor Timotei Tatar - Biserica Baptista Emanuel Beclean, jud. Bistrita Nasaud
luni, 20 februarie 2023
duminică, 12 februarie 2023
Care este botezul după Scripturi - Improvizațiile la botez
Botezul lui Isus - Semnificatia botezului
Cuvântul botez provine din limba greacă "baptízein "(βαπτίζειν) iar acesta înseamnă atât a cufunda, cât și a scufunda. Primul botez, care este menționat în Noul Testament, este botezul lui Ioan.
Ioan a primit titlul de Botezătorul din pricină că boteza lumea. Botezul efectuat de Ioan avea loc în apa Iordanului și presupunea o mărturisire a păcatelor și o pocăință interioară având ca scop iertarea păcatelor. (Matei 3:16). Chiar și unii dintre ucenicii lui de mai târziu au fost botezați de către Ioan care i-a făcut atenți asupra mielului lui Dumnezeu, cel ce ridică păcatul lumii.
Conform învățăturii Sf. Pavel, cel care vine spre botez este făcut părtaș - prin taina botezului - morții și învierii lui Hristos. Cel botezat se face părtaș învierii lui Hristos (Romani 6) și devine o parte a trupului universal al lui Hristos (1 Cor 12,13). Botezul este simbolul împăcării dintre Dumnezeu și oameni realizată prin moartea pe cruce și prin învierea lui Isus Hristos.
Evanghelia dupa Matei se termină cu porunca de a propovădui și răspândi credința creștină în toată lumea. Încununarea acestei activități fiind botezul în numele Sfintei Treimi:
"Isus S-a apropiat de ei, a vorbit cu ei si le-a zis: "Toata puterea Mi-a fost data in cer si pe pamant.
- Duceti-va si faceti ucenici din toate neamurile, botezandu-i in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh."
Botezul în Biserica Primară si Preniceeană
În primul secol în special, dar și secolele care au urmat botezul era efectuat prin scufundare în apă a adulților pentru ca ei puteau îndeplini cerențele pe care Hristos apoi apostolii le-au exprimat respectiv credința și pocaința celui care dorește să fie urmaș a lui Hristos. Botezul este o "mărturie a unui cuget curat" (1 Petru 3;21).
Cea mai veche menționare extrabiblică a botezului, care are loc în Didache (d.c. 100), pare să se refere la botezul adulților, deoarece persoanele care urmau să fie botezate trebuiau să țină post .
Baptister din tr-o biserică din Vitalis, Tunisia, secolul VI
Cea mai veche referire la botezul copiilor a fost făcută de Irineu de Lyon in anul 180.
Trei pasaje ale lui Origene (185-c. 254) menționează botezul copiilor ca fiind obișnuit. În timp ce, în scrierile sale din perioada 198-203, Tertulian recomanda amânarea botezului copiilor mici și a persoanelor necăsătorite, el menționează că botezul copiilor era o ceremonie obișnuită, în care întreținătorii vorbeau în numele copiilor.
Odată cu costituirea bisericii oficiale Catolice (universale) în timpul împăratului Costantin botezul copiilor mici a devenit o regulă a bisericii. După schizma Bisericii Catolice când Biserica Răsăriteana sa separat de cea Catolică in 1054 luându-si numele de Biserica ortodoxă, aceasta a preluat tradiția botezului copiilor mici .
Modul de administrare al botezului
Biserică din anul 240 D.C ,în partea din față se poate observa baptistierul
Baptistier în formă de cruce
În primul secol botezul era efectuat in râuri (precum Ioardan) , dar o dată cu construirea de lăcașuri de cult botezul se oficia în cladirea respectiva (vezi foto).
In lucrarea Didache scrisă în jurul anului 100 regulile pentru efectuarea botezului erau urmatoarele :
"Capitolul 7 ; 7:1 In ceea ce priveste botezul, asa sa faceti: dupa ce ati rostit toate aceste invataturi/acest crez, botezati in numele Tatalui, al Fiului si al Duhului Sfant, in apa curgatoare;
7:2 dar, daca nu aveti apa curgatoare, botezati in orice alta apa si, daca nu puteti boteza in apa rece, alegeti apa calda;
7:3 dar, daca nu aveti de nici una, turnati apa peste cap de trei ori, in numele Tatalui, al Fiului si al Duhului Sfant.
7:4 Inainte de botez insa, cel care boteaza si cel care este botezat trebuie sa posteasca si alaturi de ei oricare altii pot tine post. trebuie sa-i spuneti celui care urmeaza a fi botezat sa posteasca inainte de botez o zi, doua."
În bisericile baptiste botezul este efectuat în baptistierul bisericii care se află în partea din față a sălii bisericii , în spatele anvonului (vezi foto).
Care este modul corect de a efectua botezul ?
În Noul Testament avem modelul botezulul practicat la început în primul secol, în conditiile rudimentare de atunci .
Dar după cum vedem din Didache - învațătura celor 12 apostoli (dacă textul este întradevăr autentic și nu a fost modificat ulterior) în anul 100 deja se accepta pe lângă botezul în apă curgătoare prin scufundare și botezul "în orice apă" și chiar si botezul prin stropire, dacă nu exista altă variantă !
In concluzie preferabil este ca botezul să fie prin scufundare în apa din baptistier sau într-un râu în exterior pentru cei mai "originali" . În cazuri exceptionale din Didache aflăm că se pot alege și alte variante, dacă biserica acceptă. (Apropo "John Smyth unul din fondatorii Bisericii baptiste în 1609 a fost botezat prin stropire împreună cu ceilați din comunitatea respectivă" ne spun unii istorici ai bisericii ).
Botezul nu este un lucru oarecare ( este considerat sacrament în Biserica Catolică) este un ritual sacru deci nu putem să-l facem după cum il taie capul pe fiecare și în orice condiții sau în bătaie de joc. Mai ales non-denominaționalii (independenții) au tendința de a trata orice "la liber" cu nepăsare și lipsă de respect.
Decent ar fi ca fiecare biserică să aibe un baptistier , să nu se facă improvizații gen cadă de baie, vană gonflabilă etc. pentru că botezul este un act sacru, nu este ceva banal unde poți să faci improvizații. În plus se fac de obicei fotografii, filmări, cum vei privii peste 10-20 de ani imagini cu botezul tău improvizat în cada de baie sau vana gonflabila ? Este ceva neserios , adică iți instalezi ditamai scena, cu instrumente de tot felul și lumini colorate dar botezul îl faci într-o văniță gonflabilă așezată lângă scenă....asta nu arată deloc pocaință ci mai degraba lipsa ei !
..
vineri, 10 februarie 2023
Costel teolog ortodox despre obiceiurile păgâne din Biserica Ortodoxa și închinarea la moaște
Închinarea la moaște este idolatrie
luni, 6 februarie 2023
Care este Biserica Creștină adevărată ?
- Propovăduirea Evangheliei lui Isus Hristos și inființarea de biserici locale (Matei 9:35) .
- Minuni, vindecări prin Duhul Sfânt înfăptuite de Hristos și de apostoli pentru a întării credința creștinilor (Fapte 5:16) .
- Fapte bune , întrajutorarea celor aflați in dificultate ( Fapte 2:44-45) .
Și ce a urmat ? A rămas Biserica Creștină la aceste valori sau nu ?
Să începem cu un scurt istoric .
Unele schimbări sau petrecut în secolele II, III dar cele mai importante au fost începând cu secolulul IV când împaratul Constantin a convocat sinoadele ecumenice cu participarea liderilor , episcopii bisericilor locale. În aceste sinoade sa decis pe lângă clarificari de ordin doctrinar constituirea unei biserici unice cu o conducere centralizată, cu numele de Biserica Catolică adică universală (vezi crezul catolic) . Autoritatea în materie de credință, doctrină fiind plasată în mâinile ierarhilor Bisericii oficiale.
A urmat introducerea de dogme noi precum cultul sfinților, al icoanelor,moaștelor, al fecioarei Maria etc.
În anul 1054 biserica "cea una" sa divizat în două Biserica Răsariteană sa separat de Catolicism luându-și numele de Biserica Ortodoxă.
În secolul XVI în urma devierilor scandaloase de la învățătura Scripturii a Bisericii Romano- Catolice apare mișcarea de Reformă inițiată de Luther în 1517 în Germania , apoi de Calvin în Franța care fiind respinsă de Papa a dus la înființarea Bisericii Luterane , respectiv Reformate.
Urmează Reforma Radicală inițiată în Elveția de anabaptiști în 1526 , apoi baptiștii in 1609 in Olanda etc. care au reintrodus botezul adulților și alte practici specifice primului secol,.
Și ce avem astăzi ? Mai sunt bisericile de astăzi copii fidele a celei din primul secol ? categoric nu.
Bisericile seculare au introdus închinarea la sfinți , icoane, moaște, au liberalizat la maximum creștinismul, prin introducerea obligatorie a botezului copililui mic (la 40 zile) toți urmașii ortodocșilor și catolicilor devin automat creștini cu numele și cam atât. Unii la maturitate se apropie de valorile creștine alții le resping rămânând creștini numai în statistici .
Bisericile luterane și calviniste, cu botezul copiilor mici la fel ca ortodocșii si catolicii (cu excepția dogmelor ) majoritatea practică un creștinism formal.
Neoprotestanții având ca fundament al credinței doctrina lui Luther , Sola Scriptura și Sola Fide , iar Scriptura interpretată după doctrina protestantă Sola Fide - Numai credința , mulți ramân la credința teoretică, resping faptele ca nesemniflicative ," fac fapte bune cei care au acest dar, chemare" spun unii . Merg pe logica că din moment ce conform doctrinei "esti sigur mântuit doar prin credință" la ce-ti mai trebuie fapte ... Nu că neoprotestanții în totaliltatea lor nu își ajută semenii, ci în sensul că faptele nu sunt unanim acceptate ca o normă (obligație) care să facă parte din dogma bisericii. Aici vedem diferența seminficativă dintre învațătura și practica Bisericii creștine primare care punea un accent deosebit pe fapte și cea protestantă bazata exclusiv pe credința teoretică. Oare creștinii din primul secol își ajutau semenii cu tot ce aveau pentru a fi mântuiți sau pentru că Hristos și apostolii le-a impus să facă asta pentru că era un principiu fundamental al creștinismului ? mai curând a doua variantă.
Dintre cultele existente azi singurele care se apropie de modelul Bisericii Primare autentice sunt Menoniții și într-o oarecare măsură "Armata Salvării" , iar in privința lucrării Duhului Sfant unele biserici penticostale . Atât Menoniții cât și cei din Armata Salvarii locuiesc majoritatea în SUA și sunt doar câteva biserici în România. Altfel la show-uri religioase ne pricepem toți.
.
joi, 2 februarie 2023
joi, 26 ianuarie 2023
Ofrandă necurmată. Închinarea din pespectivă biblică, istorică și practică
Cartea abordează subiectul închinării într un mod cuprinzător. Autorul Richard Mauney prezintă bazele biblice ale închinării, oferă o expunere succintă a istoriei acesteia şi, în final, atinge cele mai practice aspecte ale închinării deopotrivă personale şi comunitare. În plus, Richard împletește aceste perspective cu mărturii din trăirea personală, prezentând închinarea ca un mod de viață. După mulți ani de slujire în România şi înţelegând frământările şi provocările închinătorilor din ziua de azi, autorul oferă răspunsuri la o gamă largă de întrebări arzătoare. În acest mod, cititorul este nu doar echipat, ci şi motivat să îşi aducă permanent viaţa ca ofrandă pe altarul slujirii lui Dumnezeu.
Cuprins
1. Chemare la închinare............................................................................. 1
2. O perspectivă amplă ............................................................................. 13
3. Închinarea în VT: Legământul ............................................................. 26
4. Închinarea în VT: Locul sfânt .............................................................. 35
5. Închinarea în VT: Timp sacru și acțiuni sacre ................................... 45
6. Psalmii în închinare .............................................................................. 56
7. Închinarea din sinagogă ....................................................................... 69
8. Închinarea în Noul Testament ............................................................. 78
9. Închinarea în Biserica Primară și post apostolică ............................. 89
10. Închinarea în Biserica medievală ...................................................... 100
11. Închinarea în Biserica din timpul Reformei și după Reformă ...... 112
12. Forma închinării congregaționale ..................................................... 124
13. Muzica și artele în închinare .............................................................. 141
14. Planificarea, pregătirea și conducerea închinării ............................ 165
15. Pregătirea unui serviciu de închinare ............................................... 183
16. Înnoirea închinării ............................................................................... 197
Editura Jubilate ................................................................................................. I
Comuniunea cu Dumnezeu ............................................................................... II
Principii de traducere a cântecelor din alte limbi ....................................... III
Vernisaj — Ofrandă necurmată ........................................................................ V
Ofrande muzicale ............................................................................................ VI
Ofrande artistice .............................................................................................. X
https://www.kerigma.ro/carti/inchinare/ofranda-necurmata-inchinarea-din-pespectiva-biblica-istorica-i-practica.html.
.
duminică, 22 ianuarie 2023
"Cluburile" religioase sau închinarea contemporană
În ultima perioadă întâlnim tot mai des pe internet, pe facebook imagini din așa numitele biserici moderne care se aseamănă binișor cu niște cluburi ( de fapt de acolo și-au împrumutat atât decorul, instrumetele , luminile colorate cât și genul muzical) . Abundă mai ales în zona de vest, Timișoara, Arad, Oradea, Cluj etc. majoritatea non-denominaționale , dar sunt și câteva aparținând cultului baptist sau penticostal. Ce au ele în comun sunt decorul și stilul de "închinare contemporană" care încearcă să imite ambianța de club sau cum era pe vremuri cenaclul Flacăra.
https://muzicacrestinanet.wordpress.com/muzica-crestina-contemporana/
Mulți tineri care nu mai suportă bisericile creștine tradiționale unde spun că se plictisesc și-au găsit refugiul în aceste surogate de biserici . Aceste adunări pot fi numite cu îngăduință creștine dar în nici un caz nu pot fi numite "biserici de pocăiți" în sensul tradițional al cuvântului .
Tinerii care evită bisericile tradiționale cu închinare conservatoare fug de pocăință spre o formă de creștinism "căldicel".
O biserică crestină adevarată are la bază Sfânta Scriptură și ca model tradiția bisericii din care nu lipsește pocăința care semnifică răstignirea firii pământești menționată în Noul Testament ca o condiție necesară. Rugăciunea de pocăință înseamnă reculegere, stare profundă de regret pentru păcate, uneori lacrimi. Numai așa Dumnezeu poate lucra la regenerarea spirituală și umplerea cu Duhul Sfânt.
În bisericile cu închinare contemporană, în schimb este deschisă ușa către liberalism.
Nu am auzit de nici un pastor român care să ia atitudine în legătură cu acest fenomen, în SUA sau scris numeroase cărți pe tema asta , dar în România aparent nimeni nu mișcă în front.
Un tânar ma intrebat odată pe facebook "dar ce treabă ai cu cluburile religioase , cu ce te deranjează" ? Nu mă deranjează aceste adunări, ci mă intrigă fenomenul în sine.
Până la urmă e treaba lor , fiecare face ce vrea în democrație , unii pupă moaște și icoane de sfinți alții iși fac "biserici" după chipul și asemănarea lor.
Nu e mai bine așa decât să meargă la birt sau la discotecă ? Probabil majoritatea neoprotestanților gândesc în acest fel.
Dar pentru cei care adevărul este numai unul, nu fiecare cu adevărul lui, biserica ca instituție de cult trebuie sa arate într-un anumit fel (diferit de o sală de spectacol), nu după cum îi trăznește prin cap fiecăruia. Cel puțin asta este regula la cultele istorice , și asta i-a menținut în picioare timp de secole. Altfel bisericile nu ar mai fi arătat de mult timp a biserici ! ci poate a săli de spectacol, cu cruce sau fără cruce.
.
vineri, 20 ianuarie 2023
Împărtășirea spre osândă | Întrebări și răspunsuri
duminică, 15 ianuarie 2023
joi, 12 ianuarie 2023
Emil Bartoș: De ce penticostalii sunt mai mulţi ca baptiștii sau creștinii după Evanghelie?
Sa stiti ca este un element distinctiv. Am fost intrebat deseori: De ce Penticostalii sunt mai multi ca Baptistii sau Crestini dupa Evanghelie? Fiind profesor la Institutul Penticostal 11 ani, predic foarte des in bisericile penticostale, am multi prieteni, colegi, mi-am facut o imagine dupa atatia ani. Si sunt cateva lucruri care ar fi bine sa invete si fratii baptisti si fratii Crestini dupa Evanghelie. Primul lucru, fratii penticostali se roaga mai mult. Se roaga mai mult. Dau credit mai mare rugaciunii, decat o facem noi. Si noi ne rugam, dar, rugaciunea in bisericile penticostale, in viata unui credincios penticostal are o pondere mai mare. E adevarat ca baptistii sau Crestinii dupa Evanghelie liciteaza mai mult pe Cuvant. Studiaza mai mult, mai intens. Dar, unii atata studiaza ca uita sa se roage. Si fara rugaciune, nu este puterea. Nu este putere. Ca vedeti si la predicatorii penticostali, chiar daca n-au studiat mult, dar daca se roaga…
Al doilea lucru. In bisericile penticostale se canta mai pentru inima. Se canta mai afectuos. Atinge inima mai mult. Si Crestinii dupa Evanghelie si Baptistii canta. Dar, modul in care combina rugaciunea si cantarea, iarasi, este important. Al treilea lucru, am observat ca credinciosii penticostali sunt mai uniti, in special pentru lucrari duhovnicesti, [dar] chiar si [pentru] lucrarile practice. Mobilizarea este mai buna la fratii penticostali. E un secret, undeva trebuie gasit.
Daca Baptistii vor sa faca o lucrare, da, apoi analizeaza, o intorc, voteaza. La fratii penticostali: “Fratilor, e de facut aia.” “No, hai toti!!!” I-am asistat la urmatorul lucru concret in Bihor, intr-o localitate. Baptistii au inceput sa construiasca o biserica. Cincisprezece ani a durat sa o termine. Penticostalii au inceput sa construiasca o biserica. In trei luni au terminat-o. A fost doar forte locale. Retineti. In acea zona nu erau penticostali, pana acum 10 ani. Si e o constructie frumoasa, mare, cu 200-300 de locuri cel putin. Asta este inca un element: mobilizarea pentru lucrare parca e mai buna in bisericile penticostale.
Continuarea pe www.rodiagnusdei.wordpress.com
miercuri, 11 ianuarie 2023
MĂRTURII DESPRE EREZIA AVENTISTĂ
luni, 9 ianuarie 2023
Care este diferența între baptiști și penticostali ?
În anii de după Revoluție au început să apară biserici independente ca ciupercile după ploaie, înt-o zi când ma vizitat un fost coleg am aflat că și el sa botezat într-o astfel de biserică independentă. Pentru că vorbea numai de bine de acea biserică, m-am dus și eu să o vizitez, era situată într-o cladire în curtea unui credicios penticostal. La masa ce slujea drept anvon se aflau doi creștini, unul era gazda celălalt era un tânar care sa botezat cu cațiva ani în urmă în biserica baptistă , ei erau liderii adunării . Ulterior am recunoscut și câțiva tineri care cântau în corul improvizat , majoritatea fete pe care îi știam ca membrii într-o altă biserică baptistă , unde stăteau mai mult la balcon și prin hol, păreau destul de dezinteresați de ce se întampla acolo.
Aici la independenți în mod surprinzător păreau cu totul schimbați, fața lor radia de bucurie se vedeau în ei prezența Duhului Sfânt. Practic era un fel de biserică penticostală neafiliată, rugăciunile și predicile erau aproape identice cu cele de la penticostli , se vedea lucrarea Duhului Sfânt în adunare.
Am frecventat câteva luni acea adunare deși am rămas membru în biserica baptistă. La un moment dat gazda a anunțat că pastorii din cultul penticostal îi cere să inregistreze adunarea respectivă in cultul penticostal. În acel moment adunarea sa rupt în două, cei veniți de la baptisti , au dorit să ramână independenți și sau mutat în altă locație. Am intrerupt legătura cu respectivii dar am continuat vizitele pe la biserici penticostale.
Ce au penticostalii în plus față de baptiști ? Rugăciunea în comun prin care se pot unii cu toții într-un glas . Rugăciunile pentru bolnavi , credincioșii cu daruri "plini de Duhul Sfânt" dacă se roagă prin punerea mâinilor se simte atingerea divină, dacă este bolnav simte o ameliorare cel puțin a stării de sănatate, o stare de pace, bucurie cerească care dureaza un timp.
Penticostalismul sa intemeiat pe acesta doctrină a darurilor și lucrării Duhului Sfant care nu s-au încheiat în primul secol cum cred unii baptiști ci a contiuat să se manifeste. Se simte în adunările penticostale o prezență a lucrării Duhului Sfânt mai "consistentă" decăt la alte culte .
Dar desigur sunt și excese în cultul penticostal, rugăciunile iau deseori (în funcție de adunare) o formă excesiv de "zgomotoasă" unii la rugaciune strigă cu voce tare vorbind în limbi necunoscute , se creează un vacarm, pentru cei neobișnuiti cu ambianța devine neplăcut, greu de supurtat.
A fost unul din motivele pentru care m-am decis să nu mă transfer la penticostali.
Din punct de vedere doctrinar deasemeni există opinii printre pastorii penticostali care nu corespund Scripturii precum afirmația că numai cei care vorbesc în limbi sunt botezați cu Duhul Sfânt și doar cei botezați în acest fel vor fi mântuiți - asta fiind o erezie clară . Dar nu toți pastorii penticostali susțin astfel de teorii, sunt alții care le combat vehement (precum pastor Doru Pope din SUA).
Biserică penticostală
În ce privește baptiștii sunt mai sofisticați, un ortodox spunea odată "imi place de baptiști că sunt cei mai aproape de ortodocși" și multă dreptate avea , baptiștii în mare parte sunt foarte apropiați de lume din toate punctele de vedere. Pâna și unii pastori sunt așa de uniti cu lumea că au câte un televizor în fiecare cameră și de aceea și biserica e precum păstorul.
Când îi vezi la biserică par evlavioși dar când apuci să-i cunoști mai de aproape deziluzie totală. Mă uitam chiar azi întamplator pe contul facebook al unei tinere baptiste, promova cosmetice din greu, se pare chiar lucra în domeniu apoi 2-3 postări din biserica baptistă apoi 3-4 afișe cu concerte de operă, spectacole de tot felul , lume cât cuprinde . Puțini dintre ei sunt născuți din nou.
La predici se insistă pe jertfa lui Hristos și credința fără fapte singura mântuitoare. Foarte rar pastori care să predice despre fapte în sens de intrajutorare , astea sunt pentru ortodocși, pe noi doar credința singură ne interesează.
Ca sa mai schimbăm ceva în tradiții sau introdus în unele biserici luminile colorate astea mai lipseau și tobele care sa atragă tinerii iubitori de ritmuri și desfătari trupești. Pocăința o lăsăm la alții, la pensionari eventual. Să fim corecți în privința bateriei de tobe și penticostalii s-au dotat mai nou cu așa ceva, dovadă că nici acolo nu e peste tot lumină divină mai este și fire pământească cât cuprinde și la toate nivelele.
Biserica Baptista Vox Domini (categoria "cool")
Când am decis cu ani în urmă să realizez cîteva saituri , bloguri creștine, am făcut-o cu scopul de a aduce mai mulți oameni la pocaință, teoretic nu mi-am schimbat obiectivul dar mie din ce in ce mai greu sa identific o biserică de pocaiți. Dar să nu creadă cineva ca am intentia să fac o reclamă negativă baptiștilor , nu doresc așa ceva , dar nici nu pot să ocolesc adevărul să mă fac că nu-l vad .
Faptul că statisticile arată că penticostalii cresc numeric iar baptiștii scad, ar trebui totuși să dea un pic de gândit liderilor deși mă indoiesc că iși vor găsi timp pentru așa ceva.
Dar despre ce lideri vorbim ? In Uniunea Baptistă bisericile locale sunt autonome, neexistând o autoritate centrală ca la bisericile istorice sau alte culte np rezultatul este cel care îl vedem.
" Biserica " Vox Domini "serviciu divin"
(Pe muzică pop -rock încreștinat)
.
vineri, 6 ianuarie 2023
Recensămînt - Care sunt motivele pentru care unele culte neoprotestante sunt în continuă scădere în timp ce altele cresc în statistici