luni, 9 ianuarie 2023

Care este diferența între baptiști și penticostali ?



În  anii de după Revoluție au început să apară biserici independente ca ciupercile după ploaie, înt-o zi când ma vizitat un fost coleg am aflat că și el sa botezat într-o astfel de biserică independentă. Pentru că vorbea numai de bine de acea biserică, m-am dus și eu să o vizitez, era situată  într-o cladire în curtea unui credicios penticostal. La masa ce slujea drept anvon se aflau doi creștini, unul era gazda celălalt era un tânar care sa botezat cu cațiva ani în urmă în biserica baptistă , ei erau liderii adunării . Ulterior am recunoscut și câțiva tineri care cântau în corul improvizat , majoritatea fete pe care îi știam ca membrii într-o altă biserică baptistă , unde stăteau mai mult la balcon și prin hol, păreau destul de dezinteresați de ce se întampla acolo.

 Aici la independenți în mod surprinzător  păreau cu totul schimbați, fața lor radia de bucurie se vedeau în ei prezența Duhului Sfânt. Practic era un fel de biserică penticostală neafiliată, rugăciunile și predicile erau aproape identice cu cele de la penticostli , se vedea lucrarea Duhului Sfânt în adunare. 

Am frecventat câteva luni acea adunare deși am rămas membru în  biserica baptistă. La un moment dat gazda a anunțat că pastorii din cultul penticostal îi cere să inregistreze adunarea respectivă in cultul penticostal. În acel moment adunarea sa rupt în două, cei veniți de la baptisti , au dorit să ramână independenți și sau mutat în altă locație. Am intrerupt legătura cu respectivii dar am continuat vizitele pe la biserici penticostale.

Ce au penticostalii în plus față de baptiști ? Rugăciunea în comun prin care se pot unii cu toții într-un glas . Rugăciunile pentru bolnavi , credincioșii  cu daruri  "plini de Duhul Sfânt" dacă se roagă prin punerea mâinilor se simte atingerea divină, dacă este bolnav simte o ameliorare cel puțin a stării de sănatate, o stare de pace, bucurie cerească care dureaza un timp. 

Penticostalismul sa intemeiat pe acesta doctrină a darurilor și lucrării Duhului Sfant care nu s-au încheiat în primul secol cum cred unii baptiști ci a contiuat să se manifeste. Se simte în adunările penticostale o prezență a lucrării Duhului Sfânt mai "consistentă" decăt la alte culte .

 Dar desigur sunt și excese în cultul penticostal, rugăciunile iau deseori (în funcție de adunare) o formă excesiv de "zgomotoasă" unii la rugaciune strigă cu voce tare vorbind  în limbi necunoscute , se creează un vacarm, pentru cei neobișnuiti cu ambianța devine neplăcut, greu de supurtat. 

A fost unul din motivele pentru care m-am decis să nu mă transfer la penticostali. 

Din punct de vedere doctrinar deasemeni există opinii printre pastorii penticostali care nu corespund Scripturii  precum afirmația că numai cei care vorbesc în limbi sunt botezați cu Duhul Sfânt și doar cei  botezați în acest fel vor fi mântuiți - asta fiind o erezie clară . Dar nu toți pastorii penticostali susțin astfel de teorii, sunt alții care le combat vehement  (precum pastor Doru Pope din SUA). 

                              Biserică penticostală            


În ce privește baptiștii sunt mai sofisticați, un ortodox spunea odată "imi place de baptiști că sunt cei mai aproape de ortodocși" și multă dreptate avea , baptiștii în mare parte sunt foarte apropiați de lume din toate punctele de vedere. Pâna și unii pastori sunt așa de uniti cu lumea că au câte un televizor în fiecare cameră și de aceea și biserica e precum păstorul.

Când îi vezi la biserică par evlavioși dar când apuci să-i cunoști mai de aproape deziluzie totală. Mă uitam chiar azi întamplator pe contul facebook al unei tinere baptiste, promova cosmetice din greu, se pare chiar lucra în domeniu  apoi 2-3 postări din biserica baptistă  apoi 3-4 afișe cu concerte de operă, spectacole de tot felul , lume cât cuprinde . Puțini dintre ei sunt născuți din nou. 

La predici se insistă pe jertfa lui Hristos și credința fără fapte singura mântuitoare. Foarte rar pastori care să predice despre fapte în sens de intrajutorare , astea sunt pentru ortodocși, pe noi doar credința singură ne interesează. 

Ca sa mai schimbăm ceva în tradiții sau introdus în unele biserici luminile colorate astea mai lipseau și tobele care sa atragă tinerii iubitori de ritmuri și desfătari trupești. Pocăința o lăsăm la alții, la pensionari eventual. Să fim corecți în privința bateriei de tobe și  penticostalii s-au dotat mai nou cu așa ceva, dovadă că nici acolo nu e peste tot lumină divină mai este și fire pământească cât cuprinde  și la toate nivelele. 

            Biserica Baptista Vox Domini (categoria "cool")       


Când am decis cu ani în urmă să realizez cîteva saituri , bloguri creștine, am făcut-o cu scopul de a aduce mai mulți oameni la pocaință, teoretic nu mi-am schimbat obiectivul dar mie din ce in ce mai greu sa identific o biserică de pocaiți.  Dar să nu creadă cineva ca am intentia să fac o reclamă negativă baptiștilor , nu doresc așa ceva , dar nici nu pot să ocolesc adevărul să mă fac că nu-l vad .

Faptul că statisticile arată că penticostalii cresc numeric iar baptiștii scad, ar trebui totuși să dea un pic de gândit liderilor  deși mă indoiesc că iși vor găsi timp pentru așa ceva. 

Dar despre ce lideri vorbim ? In Uniunea  Baptistă bisericile locale sunt autonome, neexistând o autoritate centrală ca la bisericile istorice sau alte culte np rezultatul este cel care îl vedem.

             " Biserica " Vox Domini "serviciu divin" 

                             (Pe  muzică pop -rock încreștinat)                               




                                            


                                     


                                       




.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu