vineri, 6 ianuarie 2023

Recensămînt - Care sunt motivele pentru care unele culte neoprotestante sunt în continuă scădere în timp ce altele cresc în statistici

 

Rezultatele ultimului recensământ dat publicitații  de INS la capitolul Religie ne arată o scădere a numarului de membrii în aproape toate cultele creștine inclusiv neoprotestante cu excepția penticostalilor care au crescut de la 1,9 % la 2,5% in 2022.
Cutul Baptist care era într-o vreme în concurență cu penticostalii continuă să scadă și la acest recensământ  de la  112.850 în 2011 la 103.157 membrii în 2022 . Motivele sunt numeroase, unul dintre ele rigiditatea doctrinară. 

 Tentative de schimbare in Biserica Baptistă  eșuate . În anul 1995 a venit în România David Yonggi Cho pastorul celei mai mari biserici creștine (carismatice) din lume care a susținut trei zile de evanghelizare în București la invitația Alianței Evanghelice. 
După evanghelizare în unele biserici baptiste au apărut schimbări , spre exemplu într-o biserica baptistă din Sibiu, care a fost împlicată cel mai mult în acest eveniment a apărut  rugăciunea în comun cu toți credincioșii pe lângă cea individuală unde se rugau doar o parte din participanți. Apoi sa deschis și un grup de rugăciune pentru cei bolnavi unde se invoca prezența  Duhului Sfant. 
Fundamentaliștii au explodat ! au spus că e prea de tot, că se încalcă statutul bisericii  și "sfânta tradiție baptistă" , așa că grupul de rugăciune sa desființat și după un timp sa renunțat și la rugăciunea în comun. Avantajul rugăciunii în comun (cu voce scăzută nu cu strigaturi ca la penticostali) era că se pot ruga toți credincoșii prezenți și nu doar unii... plus că este mai puternică și mai eficientă.
 Una din bisericile baptiste pe care le-am frecventat era infrațită cu o biserică baptistă din Anglia pastorul acelei biserici  ne-a mărturisit că în biserica lor  se rugau toți în comun și aveau grup de rugăciune pentru vindecare prin Duhul Sfânt .
În România așa ceva nu sa putut realiza, baptismul românesc este dogmatic pâna în pânzele albe
Daca spre aprofundare spirituală nu sa putut face nimic sa mers în direcția opusă, spre modernism, "închinare contemporană", tobe și chitări electrice , lumini colorate cam pe la toți pastorii care se cred "șmecheri" ori s-au lăsat pe mâna tinerilor imaturi spiritual.
 În condițiile astea cultul baptist (s)cade numeric și nu numai, acesta fiind trendul în ultimele două decenii
Bineințeles contează și faptul că mulți neoprotestanți au luat drumul vestului bogat , al goanei după Euro-i  ca o dovadă a unei "profunde pocaințe" (???)
Dar desigur nu doar baptiștii sunt în cădere numerică, la fel sunt si Creștinii după Evanghelie și cam din aceleași motive
Poate deloc surprizător într-o cădere și mai dramatică sunt adventiștii de ziua a 7-a. Aceștia cu zeciuiala obligatorie au investit enorm în "evanghelizare" sau mai bine zis în prozelitism , au cumpărat în anii trecuți rețeaua de stații radio "Micul Samaritean" care sa alăturat rețelei "Vocea Speranței" deja existente obținând un număr record de stații radio , plus doua posturi  TV  . Și cu toate acestea rezultatele au fost zero, a scăzut numarul de membri, românii sau dezmeticit nu vor să mai creadă poveștile eretice ale Elenei White  care neagă dogme esențiale din creștinism. 
Și în general rezultatele proiectului radio crestin np  au fost extrem de modeste pentru că coodonatorii rețelei RVE  se pare că nu au găsit abordarea optimă a  programelor  încât să devină eficienți. S-au mulțumit să dea pe post  non stop muzica modernă care seamăna leit cu cea din lume , divertisment și nimic mai mult. A lipsit total contactul cu ascultatorii .  
Spre deosebire de Biserica Baptistă în cea  Penticostală situația a fost un pic diferită, ei au manifestat o preocupare mai mare pentru problemele individului, spre exemplu rugăciunea pentru bolnavi (și nu numai). Ca să nu mai vorbim de organizațiile umanitare ale penticostalilor în timp ce la baptiști ne-a năpadit nepăsarea , mândria,  egocentrismul. Ceea ce nu au înțeles liderii baptiși este ca biserica nu este doar locul în care se vorbește despre mântuire (prin credință teorectică) ci și despre viața comunității cum a fost  în primul secol.
Desigur că îngustimea doctrinară nu e singurul motiv  al căderii în statistici al cultului baptist, mai sunt și altele poate și mai grave.  Câteva din acestea apar într-un mesaj parvenit din interiorul sistemului , de la Sali Sabri un pastor baptist  din zona Dobrogei care a fost  publicat și pe un sait cu ceva timp in urmă :

Ni s-au golit bisericile pe nesimțite. Suntem puțini, dar nu ne interesează. Ne spălăm conștiințele cum că pe calea îngustă îs puțini fără să ne asumăm vreo vină.

În loc să-L predicăm pe Cel Răstignit, predicăm povești pentru că asta se cere. Cei mai ascultați predicatori din România sunt cei care spun povești. Încercăm și noi să-i copiem, dar nu ne merge.
 
Nu reușim să-i ținem pe oameni în biserici pentru că nu propovăduim ce trebuie. Urcăm la amvon plictisiți și nepregătiți, iar oamenii simt asta.
 
Am eșuat și-n relații. Unii slujitori au prieteni doar pe cei bogați din biserică. Ne-am împrietenit cu politicienii, cu primarii și cu miniștrii ca să avem cu ce ne lăuda.

Avem diplome, masterate și relații cu sponsorii de nu mai știm de noi. Avem case mari și mașini tari, dar nu mai avem relații cu cei din bisericile pe care le slujim, cu oamenii de rând.
 
La telefon nu răspundem niciodată unui om simplu dându-le impresia de oameni ocupați. Ni se pare că devenim mai interesanți dacă nu răspundem la telefoane. Tragem cu dinții de amvon.
 
Dacă se ridică vreun slujitor cu potențial, ne debarasăm rapid de el. Ne înconjurăm cu yesmani pentru că așa ne simțim în siguranță. Habar n-avem cât pierdem.
 
Dumnezeul acestui veac ne-a furat mințile. Setea de putere și grandomania slujitorilor participă (și ele) la golirea bisericilor și umplerea festivalelor drăcești.

Mă rog și nădăjduiesc ca Dumnezeu să ridice o generație nouă de slujitori devotați Cuvântului. Poate face Domnul asta chiar cu cei din generația mea.

P.S. Nu toți slujitorii sunt așa. Mai are Domnul și slujitori credincioși!

Unii cred totuși că secretul succesului vine de la biserici gen Harvest care a avut un botez cât la baptisti în 5 ani . Este șoapta "șarpelui" care vrea să distrugă biserica trasformând-o într-un club de desfătări lumești . Atracția lumii, a tinerilor pentru astfel de asociații este dată de firea pământească care se simte în largul ei în astfel de pseudo biserici moderne. 
 
 sursa www.crestin-total-schimbat.blogspot.com

.

vineri, 30 decembrie 2022

Recensămînt 2022 rezultate parțiale - Religie




Recensământ: Biserica Ortodoxă a pierdut 2,3 milioane de credincioși într-un deceniu. A crescut ponderea penticostalilor. Aproape 1% din populație – atei

In cifre absolute, numărul credincioșilor ortodocși din România a scăzut de la 16,3 milioane de locuitori la 13,9 milioane, potrivit INS, adică o scădere de 2,3 milioane.

Scăderea totală a populației României este de 1,1 milioane de locuitori.

De asemenea, 4,5% din populație s-au declarat de religie romano-catolică (ușoară scădere de la 4,6%), 3% de religie reformată (ușoară scădere de la 3.2%).

Se remarcă creșterea procentului de credincioși penticostali, ajunși la 2,5% din populație, în creștere de la 1,9% în urmă cu un deceniu. În cifre absolute, numărul penticostalilor a crescut de la 362.314 la 404.307.

Ponderi între 0,4% – 0,8% au înregistrat următoarele religii: greco-catolică (0,7%), baptistă (0,6%), iar adventistă de ziua a șaptea și musulmană câte 0,4%.

 Baptistii sunt in scadere de la 112.850 in 2011 la 103.157 in dec. 2022. 

Adventistii au scazut de la 80.944 in 2011 la 65.812 in dec. 2022. 

 Crestinii dupa Evanghelie au scazut de la 42.495 in 2011 la 36339 in dec. 2022 .

La recensământ s-au declarat „fără religie” sau atei sau agnostici un procent de 0,9% din totalul populației.

Independentii sunt inregistrati la Alte religii 
............................................................................................................................................................

 POPULAȚIA REZIDENTĂ  DUPĂ RELIGIE,

Runda 1 DECEMBRIE 2021 prezentata in dec. 2022 - REZULTATE PROVIZORII


ROMÂNIA 19053815  (B-9245544 ; F- 9808271)

Ortodoxă (Biserica Ortodoxă Română) 13989584    

Romano-Catolică 741276 

Reformată 495380 

Penticostală - Cultul Creștin Penticostal - 404307  (B- 196673   ;  F- 207634)

Greco-Catolică (Biserica Română Unită cu Roma) 115364 

Baptistă (Cultul Creștin Baptist) 103157  ( B - 46724 ;   F- 56433) 

Adventistă de Ziua a Șaptea 65812  (B - 30135   , F 35677) 

Creștină după Evanghelie 36339  (B-17260 ; F-19079) 

Unitariană (Biserica Unitariană Maghiară) 47991  

Organizatia  "Martorii lui Iehova" 43324  ( B- 17718  ;  F-25606)

Evanghelică (Biserica Evanghelică Română) 7680 (B-3650; F-4030 )

Creștină de Rit Vechi 28280 

Evanghelică Lutherană (Biserica Evanghelică  20023 

Ortodoxă Sârbă 55206 

Evanghelică (Biserica Evanghelică Română) 7680 

Evanghelică de Confesiune Augustană 3737 

Mozaică (Federația Comunităților Evreiești din România   2707 

Armeană (Arhiepiscopia Bisericii Armene) 804 

Alte religii 23925 (asociatii religioase ) 

Musulmană (Cultul Musulman) 58335 

Fără religie 71417 

Atei 57205 

Agnostic 25485 

Informație nedisponibilă 265

B- Barbati F- Femei .


VEZI ȘI 

Recensămant 2022 - Motivul scăderii procentelor membrilor în cultele neoprotesrante

 


sursa INS .
 Statistica recensaminte anterioare  https://ro.wikipedia.org/wiki/Religia_%C3%AEn_Rom%C3%A2nia

joi, 29 decembrie 2022

"Partidul" celor fără de religie





Internetul prin saiturile de socializare este biserica celor fara de biserica , intalnim des aici  persoane care se declara super credinciosi dar resping cultele crestine . Acestia dar si alti extremisti  resping si se impotrivesc foarte zgomotos Craciunului, bradului, lui mos Craciun , Sarbatorii Pastelelor

 Intradevar Craciunul a aparut in secolul IV la initiativa liderilor  crestini din acea vreme, a fost aleasa ziua de 25 decembrie pentru a contracara  o sarbatoare pagana din aceea perioada. Sa dorit ca oamenii din acea perioada sa nu mai sarbatoreasca zeitati pagane ci pe Hristos , intentia a fost buna si chiar daca nu a fost instituita de apostoli in primul secol sarbatorirea nasterii lui Hristos a fost una benefica si crestina 100% neavand nici o legatura cu vechile sarbatori pagane. 

 In perioada comunismului sarbatorirea Craciunului era asteptata cu mult entuziasm, se mergea la colinde in grupuri in oras, se colinda in trenuri, peste tot , neoprotestantii se foloseau de aceasta sarbatoare pentru al vesti cu bucurie pe Hristos. Practic era singura ocazie de manifestare a credintei in mod public (in afara bisericii)  permisa de guvernul comunist.

Desigur pentru ortodocsi, catolici Craciunul a devenit in timp o sarbatoare comerciala amestecata cu traditii populare unele necrestine (pagane)  pastrate cu sfintenie pana astazi in mediul rural mai ales. Faptul ca lumea a amestecat sarbatoarea crestina a craciunului cu obiceiuri populare, si petreceri asta nu inseamna ca crestinii adevarati sa nu mai sarbatoreasca nasterea Domnului de Craciun. 

Extremistii care fac in acesta perioada atata circ pe mediile sociale impotrivindu-se sarbatoririi Craciunului, sunt mai degraba niste dezaxati indivizi care nu apartin de nici un cult sau apartin de secte gen Martorii lui Iehova sau altele de acest gen pseudo crestine care servesc mai degraba interselor  diavolului decat lui Dumnezeu. Iar in ce priveste bradul de Craciun este un element decorativ care creiaza bucurie copiilor dar nu numai lor. Bradul nu are nici o legatura cu idolatria pagana cum in mod fals insinueaza unii pretinsi crestini  (pseudocrestini), asta nu inseamna ca sa cheltuim sume exorbitante pe impodobirea lui, care chiar ne-ar putea duce la idolatrie. 

                                 Craciunul azi fără Hristos                     





.

luni, 26 decembrie 2022

Tatuajele si idolul promovat de Cristian Barbosu cu Alin Lolos

 Alin Lolos este un vlogger cu mulți urmăritori , el  sa covertit cu vreo 10 ani în urmă de la ortodoxie (unde practica printre altele iluzionismul) la un  cult neoprotestant pe care ulterior la părăsit. În prezent după cum singur se prezintă este nonconfesional (fără apatenență la un  cult)  si promovează această ideologie. 

Unele afirmații  ale sale sunt corecte altele mai puțin, în unele video- uri folosește un limbaj tăios , fără menajamente Nu și în acest scurt  video unde vorbește despre idolii promovați de pastorul Cristian Barbosu în biserica  Harvest din Arad, respectiv pe Leon Mesi dar nu numai.                           

     


   


                                            

vineri, 23 decembrie 2022

Fotbal în biserică

 Biserica  nondenomițională Harvest din Arad inființată de pastorul Cristian Barbosu  cunoscut pentru viziunea sa progresistă insușită de pe vremea cînd studia teologia în SUA este renumită pentru nonconformismul său dogmatic . Aici sa sustinut intens " închinarea contemporană" cu muzică modernă cu tobe și chitări electrice , dar și condamnarea așa-zisului "legalism" din bisericile tradiționale conservatoare. Acum aflăm de o noua inițiativa inovatoare menită să-i facă și mai  "relevanți" pe cei de la Harvest , urmărirea meciurilor de fotbal de la campionatul mondial în biserică .  Motivația,  concepția tradițională  a bisericilor de stil american că biserica este loc de socializare, un fel fel de club creștin menit să imbine utilul cu plăcutul. Dacă mai adăugăm aici și doctrina "Biserica condusă de scopuri"  a lui Rick Warren în care scopul suprem este păstrarea oamenilor în "biserică" cu orice preț , avem imaginea bisericilor de tip Harvest. Și din câte se pare Harvest nu este singura unde fotbalul a fost adus în biserică.

Dan Bercian redactor șef la Radio Unison Zalău  și membru al Bisericii independente Harul ( fostă baptistă) nu la "iertat"  nici de data asta și ia dedicat o emisiune care a ajuns și pe canalul youtube , merită vizionat.

                                                   


 

                  .                                 

duminică, 18 decembrie 2022

Fotbalul zeul omului modern





💔 Mă doare inima când știu că stadioanele sunt pline și bisericile se golesc pe zi ce trece.
⚽️ Mă doare inima când mă gândesc că o minge poate aduna zeci de mii în jurul ei în timp ce Evanghelia nu prezintă prea mare interes nici pentru câteva sute într-o biserică locală.
🛫 Mă doare inima că suporterii Argentinei au făcut 13 000 km să ajungă în Qatar, iar cei mai mulți români nu merg la biserica de pe strada lor...
😔 Mă doare inima când văd suporterii cum își susțin echipa și ai noștri cum dau cu bâta după noi...
🌏 Mă doare inima că oamenii nu știu că finala adevărată nu este între Franța și Argentina, ci între Cer și Iad. Iar miza reală nu e o cupă de aur, ci sufletul omului...
🥺 Scriu aceste rânduri dintr-un aeroport cu lacrimi în ochi când văd cât entuziasm există pentru fotbal și ce puțină pasiune mai există pentru evanghelizare.
🕖 Mă doare inima că spuneau aștia pe aici că s-a intrat în prelungiri și toți erau fericiți... Nu știu dacă și la Biserică se bucură oamenii de prelungiri...
💰Mă doare inima când am aflat că unii au dat mii de euro să mai prindă un loc în finala de la Mondial, iar alții dau restul de la KFC pentru Isus la colectă.
❤️ Sper să-mi mai treacă durerea de inimă.
⏳ Pe curând...

Sursa: Cristi Boariu- facebook
📝 Scriu în fiecare zi aici cu scopul să mai transferăm oameni din echipa Diavolului în a lui Isus: https://devotional.cristiboariu.com/

..

luni, 5 decembrie 2022

Documente şi date din Istoria Bisericii

                                                                          


                                                 ADEVĂR  ISTORIC

                                                    Documente şi date din Istoria Bisericii
.                                                                 de Nicolae Moldoveanu

1)  PRIMELE BISERICI CREȘTINE

Existenţa unor locaşuri creştine se constată de la sfârşitul sec. al II-lea. Numele locaşului era: “Casa de rugăciune”, “Loc de rugăciune” sau “Casa Bisericii”. (Istoria Bis. Universale, vol. 1, pag. 156).
 Edesa este unul din cele dintâi oraşe despre care se ştie că a avut un locaş de cult public (pe la anul 200), precum şi o şcoală creştină, în prima jumătate al sec. al II-lea. (Istoria Bis. Universale, vol. 1, pag. 96).
Zidirea de biserici a început în sec. al II-lea. După alţi autori în sec. al IV-lea (I. Georgescu, Istoria Bis. Universale, pag. 50). Atunci au luat numele de bazilici.
 Bisericile au fost construite după modelul palatelor imperiale (bazilici) sau după sălile de justiţie păgâne. (Eusebiu Popovici, Istoria Bis. Universale, vol. 2, pag. 241). Chiar cuvântul bazilică, înseamnă: “Casă împărătească”.
 “Începând din epoca de pace inaugurată prin regimul lui Constantin cel Mare faţă de religia creştină, locaşul cultului ei este desemnat prin denumirea de bazilică. Scrierile creştine din primele secole nu folosesc acest termen… În epoca preconstantiniană însă, dar mai ales în veacul al III-lea şi chiar în cursul veacului al IV-lea, era mai frecventă formula casa Bisericii, sub care se înţelegea centrul social al comunităţii, adică, localul de adunare… Ca stil de construcţie, o astfel de clădire, nu se deosebea poate, de casele private.
 Eusebiu de Cezarea: “Clădirile unde se adunau creştinii în primele veacuri se numeau «Case de rugăciune» şi nu biserici.” (Istoria Bisericii, Cartea 8, II, 1; Scrieri, Cartea I).
  Termenul bazilica se întâlnea rar în primele trei veacuri, iar în însemnarea lui liturgică era chiar absent din limbajul creştin al acestei perioade.
 Se numeau bazilici în vremea aceea, locuinţele regilor, a împăraţilor, de unde îşi au şi numele, căci basilevs înseamnă “rege” sau “împărat”, (pr. prof. P. Vintilescu, Biserica Ortodoxă Română, 1966, pag. 170 -172, Elemente din istoria artei creştine).

 Un mare pericol i-a pândit pe creştini încă de la începutul zidirii bisericilor. Omul firesc (nenăscut din nou) şi-a aţintit privirile asupra acestor clădiri, uitând adevărata Biserică a lui Hristos. În decursul veacurilor omenirea creştină s-a trudit la zidirea de clădiri frumoase (biserici de zid), uitând că biserica trebuie să fie o biserică vie. Cele mai groaznice războaie au fost în mijlocul omenirii zisă “creştină”, care se mulţumea doar cu locaşuri de închinăciune multe şi frumoase.
După învăţătura ortodoxă clădirea este considerată biserică. Forma, atât ca arhitectură cât şi organizarea interioară a fost concepută ca o copie a Templului Vechiului Testament. Altarul a luat locul “Sfintei Sfintelor”. (România Liberă, 1992, 21 martie, pag. 5, Altarul).
Sf. Chirii al Ierusalimului: “Când zicem Biserică, cu acest cuvânt nu înţelegem îngrădirea zidurilor, ci arătăm mai mult pe cei ce iubesc să se închine lui Dumnezeu… adică mulţimea credincioşilor.” (Nicodim Aghioritul, Hristaitia, pag. 469, Bucureşti, 1937).

Despre Ştefan cel Mare se spune că după fiecare război ridica câte o biserică (ca şi cum Dumnezeu ar fi fost mulţumit de moartea a zeci de mii de oameni atât din oastea adversă cât şi din propria oaste. Biserica clădită, chipurile, era o jertfă de mulţumire). Aşa înţeleg oamenii fireşti pe Dumnezeu şi Biserica.
Oamenii lui Dumnezeu, credincioşii adevăraţi, încă de la înfiinţarea locaşurilor de cult au avertizat pe creştini.
Miniciu Felix, zice: “La ce voi zidi eu biserică lui Dumnezeu, dacă lumea, pe care a zidit-o El, nu-L poate încăpea?” (Octav. c. 32).
Origen (Celsus III, 34), zice: “Noi nu voim nici biserici, nici statui pentru Dumnezeul nostru.” (Farrar, Primele zile ale creştinismului, vol. 1, pag. 176), notiţa 6).
Sf Maxim Mărturisitorul: “Dumnezeu nu locuieşte în temple făcute de mâini. El locuieşte într-o minte curată.” (Filocalia III, 115).
Sf Barnaba, zice: “Luaţi bine seama, pentru ca Templul Domnului să fie zidit în chip măreţ. Ascultaţi cum. Primind iertarea păcatelor şi nădăjduind în Numele Lui, ne-am înnoit, ca şi cum am fi fost făcuţi iarăşi de la început; pentru aceea în locuinţa noastră locuieşte cu adevărat Dumnezeu în noi.” (Epistola sf. Barnaba, cap. XVI).
2) EVANGHELIA
Obiceiul de a aşeza cartea (Evanghelia) pe pupitru în faţa altarului şi a citi, vine de acolo că în timpul primilor creştini (sec. III – IV), când hârtia de pergament putea fi procurată mai uşor, s-au scris multe din scrierile sfinte pe astfel de hârtie. Cărţile erau prea mari pentru a putea fi ţinute în mâini şi atunci a trebuit un suport de susţinere. (I. Georgescu, Istoria Bis. Univ.)
Creştinii au luat de la iudei obiceiul de a citi la serviciile divine anumite părţi din Sfânta Scriptură. (Studiul Vechiului Testament, Buc. 1955, pag. 4, Tip. Cărţilor bisericeşti).
3) ÎNCHINAREA LA RĂSĂRIT
închinarea la răsărit, este un obicei moştenit de la păgâni care se închinau soarelui, (comp. Ezechiel 8: 16).
4) AGHIASMA
Aghiasma, sau apa sfinţită. Sfinţirea apei datează  din sec. al IX-lea. (Eusebiu Popovici, Istoria Bis. Univ. vol. 1, pag. 424).
5). CULTUL MORŢILOR
Spiritualitatea românească a păstrat una din cele mai arhaice modalităţi de a-i celebra pe cei dispăruţi. Nenumărate practici şi obiceiuri adânc înrădăcinate în conştiinţa fiecăruia dintre noi, ne determină a fi mereu împreună cu cei care fizic nu mai există.
Ce crede Biserica Ortodoxă în legătură cu înmormântarea: Slujba de înmormântare şi parastasele, pomenile şi alte obiceiuri, sunt o moştenire de la strămoşii noştri păgâni daci şi romani.
După învăţătura Bisericii Ortodoxe şi Catolică, cei vii trebuie să se roage pentru cei morţi (parastasele), ca să fie scoşi din iad şi aduşi în rai. (Dar pentru cei din rai pentru ce trebuie să te mai rogi? n. n.)
Pr. Victor Aga: “Colacii la mort, simbolizează jertfa adusă întru pomenirea celor morţi şi iertarea păcatelor lor. Colacii vămilor, vămeşeii, se fac şi se dau de pomană, spre a plăti cu ei vămile văzduhului, şi a uşura trecerea sufletului prin ele.” (Simbolica Biblică şi Creştină – Dicţionar Enciclopedic cu istorie, tradiţii, legende, folclor), pag. 70, Timişoara, 1935).
Parastasul este forma prescurtată a rânduielii înmormântării mirenilor. Precum la înmormântare, tot aşa şi la parastas se aduce coliva, pâinea şi vinul simbolizând corpul şi sângele Domnului nostru Isus Hristos, din care să guste toţi cei ce iau parte la parastas (ca şi la înmormântare).
…Biserica a rânduit să facem parastase la 9 zile după deces, la 40 de zile, la 6 luni, la un an, doi ani, trei ani, până la al şaptelea an, iar după aceea în fiecare an la ziua morţilor, apoi în toate duminicile şi sărbătorile de peste an, cu prescură la sfânta biserică. În felul acesta ajutăm pe cei morţi să scape din chinurile iadului şi să ajungă fericiţi în rai…” (Mitropolia Ardealului, Sibiu,1983, nr. 3 – 4, pag 197 – 201, Despre parastase).
Petre Vintilescu: Iată câteva însemnări din cartea acestui teolog ortodox, Cultul şi ereziile, pag. 102 – 103,, tipărită în anul 1926 la Piteşti: “Cinstirea rămăşiţelor pământeşti ale sfinţilor şl martirilor a căpătat un avânt deosebit, de când Constantin cel Mare a început să aşeze osemintele apostolilor şi ale altor sfinţi în bisericile construite de dânsul…
în Vechiul Legământ, Dumnezeu a pedepsit aspru pe poporul lui Israel şi pe conducătorii lui din pricină că au împrumutat de la păgâni diferite practici religioase, introducându-le în Templu şl în viaţa lor de fiecare zi. Nu s-au mulţumit cu ceea ce le dăduse Dumnezeu, ci au adăugat, cu gând bun, lucruri străine.
Aşa au făcut şi în creştinism. Anumiţi conducători au adăugat, rând pe rând, câte ceva la calea simplă a adevărului, lăsată de Domnul Isus în Noul Testament, ajungându-se la ceea ce se vede astăzi în cultele ortodox şi catolic.
Dragul meu, dacă tu eşti creştin, dovedeşte lucrul acesta prin ascultarea de Domnul Isus Hristos, de adevărul Cuvântului Său scris. Neascultarea de adevăr este moarte. Vrei tu să te pierzi, trăind în minciună? Nu tăvăli adevărul în pesmetul intereselor tale, sau ale grupului din care faci parte, că-l vei strica sigur, şi nu-l vei mai putea înţelege nici odată. Crede de spune Domnul Isus şi apostolii Săi, şi vei fi mântuit. Slăvit să fie Domnul!
Sf. Ioan Gură de Aur: “Ce s-ar putea spune despre obiceiurile introduse la moarte… despre acele planşete pe la morminte, despre îngrijirea cea mare pentru monumente, despre droaia aceea de femei bocitoare, despre observaţiile zilelor? Spune-mi. Şi cum să nu fie dovada celei mai de pe urmă nebunii? (1 Cor. pag. 165, Omilia XII).
Pomenile pentru cei morţi este obicei păgânesc moştenit de la romani: novemdialia, adică pomeni la 3, 7, 9, 20, 30, 40, de zile, pentru manes, adică pentru umbrele sufletelor. Aceste pomeni se mai repetau la 10, 20, şi 30 de ani de la moarte şi se făceau cu mâncări, băuturi şi cu coroane de flori. Adevărul este numai unul pentru orice lucru – nu sunt două adevăruri.
Adevărul mântuirii omului şi a trăirii lui ca mântuit (urmaş al lui Hristos), este cel arătat în Noul Testament.
Sfânt şi moral este numai adevărul, iar adevărul Bisericii lui Hristos este Cuvântul Lui scris de sfinţii apostoli. “Cuvântul lui Hristos să locuiască din belşug în voi în toată înţelepciunea.” (Colos. 3:16).
6) PALATUL VATICANULUI
Palatul Vaticanului a fost zidit sub patronajul papei Simah (489 – 514), pe culmea Vatican. Totuşi papii au continuat să locuiască în vechiul lor palat Lateran, până în anul 1377.
7) CAPELA SIXTINĂ
Capela Sixtină, a fost înfiinţată de papa Sixtus al IV-lea, care a ocupat scaunul papal între anii 1471 – 1484. Cunoscuţii pictori Rafael şi Michelangelo sunt cei care au împodobit Capela Sixtină cu arta lor.
8) INDULGENTELE
Indulgenţele au fost introduse de papa Bonifaciu al VIII-lea, în sec. al XIII-lea (indulgenţe jubilare). Indulgenţele sunt nişte bilete prin care papa asigura iertarea păcatelor şi loc în rai.
HUGHENOŢI
Hughenot, vine de la cuvântul german Eidgenosen şi înseamnă “partizani juraţi”. Aşa s-au numit în Franţa urmaşii lui Calvin, care au fost măcelăriţi de catolici în noaptea sf. Bartolomeu. (1572)
9) RĂZBOAIELE RELIGIOASE
Cruciadele, au început în anul 1099 şi s-au terminat în anul 1261. Au fost patru cruciade.
Cel dintâi război religios în Europa a fost între anii 1209 – 1229 (20 de ani), purtat de catolici (Simion Manfort, a fost conducător) împotriva albigenzilor.
Războiul de 30 de ani (1618 – 1648) a fost de asemenea război religios, dus de regii iezuiţi germani Rudolf al II-lea şi apoi de succesorul său Ferdinand al II-lea, împotriva reformaţilor.
10) ORDINELE CAVALEREŞTI
în sec. al XIII lea încep ordinele cavalereşti, când pornesc marile cruciade. Spre deosebire de preoţi, cavalerii îşi însuşeau şi călăria, lupta cu sabia, etc.
Cel mai vechi Ordin cavaleresc era al “Ioaniţilor” (Cavalerii de Malta), întemeiat de nişte negustori italieni în anul 1048. Ei se numesc după capela închinată Sf. Ioan Botezătorul. Purtau manta neagră cu cruce albă.
11) MĂRTURISITORII
Creştinii din primele veacuri, care înfruntau pe cei ce îi prigoneau în mărturisirea cu curaj a credinţei drepte, erau numiţi mărturisitori. Ei se deosebeau de creştinii martiri (care mureau pentru Evanghelie) prin faptul că li se răpeau averile, erau destituiţi din diferite slujbe, fără să fie omorâţi.
12) ADEVĂRUL
“Acel lucru este mai adevărat, care e mai vechi şl acel lucru este mai vechi care e de la început şi acel lucru este de la început care vine de la apostoli şi de la Domnul.” (Tertulian, Contra lui Marcion, 4, 5, Migne, P. L. II, col. 366).


.

Sf. Apostol Andrei a fost ortodox ?

 


De ziua sf. Andrei din acest an arhiepiscopul Teodosie cunoscut pentru afinitățile sale legionare unde participă frecvent la conferințe ale simpatizanților mișcării (vezi foto) a afirmat  la un post TV că apostolul Andrei a fost cel care a adus ortodoxia în Romania, o minciună des folosită de unii preoți servită pentru exaltarea adepților  săi .
Apostolul Andrei dacă a fost cu adevărat în Dobrogea a propovăduit pe Isus Hristos și Evanghelia Sa ca peste tot în lume unde a fost nu religia ortodoxă , care nici nu exista pe vremea aceea. Nu există  nici o frază măcar în Noul Testament - textul original (sau alte manuscrise din primul secol precum Didache) care să pomenească de religia ortodoxă , deci acest cult  nu exista în primul secol. 
Creștinismul a trecut prin mai multe faze ale evoluției sale, primul secol a fost cel al Bisericii Aposolice, apoi pâna în anul 325 a fost creștinismul preniceean care a continuat în mare parte învațătura Bisericii Primare , dar  la acestea sau adăugat învațaturile parinților bisericesti din acea perioadă.
 După anul 325 când a avut loc Conciliul de la Niceea sa început un proces de reașezare a creștinismului pe noi valori, la inițiativa împaratului Constantin care a legalizat creștinismul, sau convocat mai multe sinoade cu scopul stabilirii unor dogme acceptate de reprezentanții bisericilor creștine autonome. Scopul a fost unificarea tuturor bisericilor într-una singură care a primit numele de  Biserica Catolică (adică universală) și care a inclus două ramuri cea latină și cea bizantină, care ulterior se vor separa în anul 1054 ramara Răsăriteană Bizantină luându-și numele de Biserica Ortodoxă . Concilile (sinoadele) au legiferat  noi învațături precum cultul sfinților și  cultul Mariei care a fost numită "Născătoare de Dumnezeu"  (Conciliul de la Efes anul 431) . În această perioadă au apărut dogmele care sunt la baza religiei ortodoxe și catolice . Nu este posibil ca un cult să apara în primul secol iar doctrina care stă la baza acelui cult la cîteva secole după, cultul apare simultan cu doctrina. 
Nu poți să fi , de exemplu,  protestant și să afirmi că cultul tău a apărut în primul secol când doctrina care stă la baza cultului a apărut în urma Reformei din secolul al XVI -lea , dar nici ortodox sau catolic  pentru că Hristos și apostolii săi în mod sigur nu au fost ortodocși și nici catolici. Bisericile de stat fiind la putere secole au modificat istoria pretinzând fiecare că au apărut odată cu creștinismul însă este un fals, adevărata istorie a creștinismul ne arată că niciuna din cultele existente în prezent nu a fost în primul secol, ci sunt doar succesoare ale Bisericii care a evoluat în timp  sub diferite forme și doctrine.



.


sâmbătă, 12 noiembrie 2022

12 Curiozitati despre Comunitatea Amish

 


Un video interesant de pe youtube pentru cei mai puțin familiarizați cu comunitatea Amish dar care are totuși câteva inatvertențe, nu toate comunitățile de Amish au interdicții la curent electric , mașini moderne sau telefon, regulile diferă de la o grupare la alta.

 Rumspringa nu înseamnă pentru toti tinerii experimentarea alcoolului, cluburilor sau alte placeri lumesti, cum este menționat în video ci depinde de comunitate , detalii despre ce se întîmplă în realitate în această perioadă în articolul următor preluat de pe un sait american.

Rumspringa  este o practică a comunități Anabaptiste Amish , interpretat în mod eronat de către lumea exterioară ca un rit de trecere . Corespunde unei perioade în care adolescenții Amish sunt temporar eliberați parțial de Biserica lor și de regulile ei, pentru a descoperi lumea modernă. Acest termen provine din dialectul german din Pennsylvania și în special din verbul rumspringen care înseamnă „a sari”. Acest termen există, de asemenea, în Alsacia și are același sens ca în Pennsylvania, dar fără conotație religioasă, adică pur și simplu actul de a mișca și a descoperi.

Amișii, care sunt o subsecțiune a mișcării creștine anabaptiste, se separă intenționat de alte comunități, ca parte a credinței lor. Cu toate acestea, nu toți oamenii amish folosesc termenul „rumspringa”.  În bisericile Amish unde se practică rumspringa, bătrânii îl consideră, în general, ca pe un timp de "curtare" și de a găsi un partener. Opinia populară tinde să vadă această perioadă ca fiind instituționalizată ca un rit de trecere, unde restricțiile comportamentale obișnuite sunt relaxate, astfel încât tinerii Amish să poată dobândi o oarecare experiență și cunoștințe despre lumea non-amish.

Pentru tinerii Amish, rumspringa începe în mod normal în jurul vârstei de 14-16 ani și se termină atunci când tânărul alege fie să fie botezat în biserica Amish, fie să părăsească comunitatea. Pentru menonitii Wenger, rumspringa are loc între 17 și 21 de ani.

Adolescenții Amish pot prezenta comportament rebel, pot rezista sau pot contesta normele părintești. În multe culturi, aplicarea lor poate fi relaxată și anumite conduite necorespunzătoare tolerate sau neglijate într-o oarecare măsură.

Rumspringa  este o perioadă în care o anumită conduită necorespunzătoare nu este neobișnuită și, dacă nu este aspru condamnată se datorează faptului că, în sens strict, tinerii nu sunt legați de Amish Ordnung, deoarece încă nu s-a alăturat Bisericii. Adolescenții Amish rămân, în realitate, sub autoritatea strictă a părinților lor care sunt legați de Ordnung și nu există nicio perioadă în care adolescenții să fie scutiți oficial de aceste reguli.

Odată ce s-au angajat public și pentru totdeauna în credința Amish, adulții, pe de altă parte, sunt supuși unor standarde mai stricte de comportament, în virtutea definițiilor parțiale ale denumirilor Schleitheim și Dordrecht .

Aceasta este perioada în care sa considerat că au ajuns la maturitate, tinerilor li se permite să participe duminică seara la „cântece”, care fac obiectul curtării în rândul amișilor. 

O minoritate de adolescenți Amish se abat de la obiceiurile stabilite. În această perioadă, ele pot purta haine contemporane , conduce automobile ,nu participa la rugăciune acasă, și pot consuma alcool,  fuma consuma droguri, fetele pot purta machiaj și bijuterii.

Nu toți tinerii se abat de la obicei în această perioadă. Aproximativ jumătate în comunitățile mari și majoritatea în comunitățile mici Amish rămân în conformitate cu standardele de îmbrăcăminte sau comportament Amish în timpul adolescenței.

Unii tineri Amish se separă de comunitate și chiar merg să locuiască printre „englezi”, adică non-amish, și folosesc tehnologia modernă. Comportamentul lor în acest timp nu îi împiedică neapărat să se întoarcă pentru a primi botezul în rândul amișilor ca adulți.

Cei mai mulți dintre ei nu se îndepărtează de casele familiei lor în acest timp, iar un număr mare (85% -90%) ajung să fie botezați și să se integreze cu amișii. Cu toate acestea, această proporție variază de la comunitate la comunitate și în cadrul unei comunități între Amish. De exemplu, Amish Swartzentruber are o rată de retenție mai mică decât Amish Andy Weaver (90% / 97%, deși majoritatea Amish Swartzentruber nu le permite adolescenților să părăsească comunitatea în timpul rumspringa după bunul plac). 

Tinerii Amish pot întâlni oameni în afara comunității lor. Pe de altă parte, această practică este mult mai permisivă în comunitățile Amish mari decât în ​​cele mici. Durata sa diferă și în funcție de comunități.

După finalizarea rumspringa, tânărul adult Amish poate solicita botezul și poate fi admis definitiv în comunitate. Dacă decide să nu fie botezat, nu va mai putea reveni în comunitate după aceea.

În alta ordine de idei, Amish nu sunt numai în SUA și Canada, acolo sunt cei mai numeroși dar există comunități mai mici  și în America de Sud, sau  Centrala , Europa , chiar și în România în zona Sucevei și Bucuresti.





marți, 8 noiembrie 2022

Creștinismul redus la versetele preferate

 


Martin Luther este cunoscut ca teologul care a reformat creștinismul și a tradus biblia în limba germană. Protestanții îl văd ca pe un mare teolog, infailibil, clarvăzător, care a descifrat tainele Scripturii . Puțini însă cunosc detalii din viața sa precum faptul că Luther a respins nu doar unele practici catolice dar chiar și mai multe cărți care compun Sfânta Scriptură. Dintre acestea epistola lui Iacov, Iuda, Evrei, Estera și Apocalipsa declarându-le neautentice sau neapostolice . Cel mai mare dispreț însă la arătat pentru epistola lui Iacov pe care a numit-o "de paie" pentru că punea accentul pe validarea credinței prin fapte. Iacov nefiind un personaj oarecare ci fratele mântuitorului și episcopul bisericii din Ierusalim, epistola sa fiind considerata de teologi ca  una din cele mai valoroase din Scriptură.

 Reformatorul Luther a fost un "deschizator de drumuri", urmașii săi i-au urmat exemplul, alegând din biblie versete preferate precum Efeseni 2: 8-10 care ne spune că mântuirea este prin credință nu prin fapte . Acest verset adorat de Luther este la fel de iubit de  neoprotestanți care îl citează la nesfârșit și-l afișează cam peste tot. La fel Ioan 3:16-18, aceste versete sunt importante întradevăr dar obiceiul de a alege anumite versete preferate care susțin doctrina cultului de care aparții și concomitent  a ignora restul Noului Testament, este o eroare , chiar mai mult de atât este o "afrondă" adusă canonului biblic și va duce în final pe un drum greșit

Doctrina este o modalitate de a interpreta dar și  a modifica mesajul real al Scripturii și al creștinismului, dovada este  faptul că există sute, mii de  culte și secte creștine.

Martin Luther a considerat credința ca fiind nu doar principala ci singura condiție a mântuirii ceea ce studiul aprofundat al Scripturii ne spune că  este o exagerare .

„Dacă cineva are credinţă, adulterul nu este păcat”, spunea Luther în faimoasa sa predică despre căsătorie" (Jarrel, Baptist Church Perpetuity, p. 228).

Teologul german și-a imaginat creștinismul ca pe un automat de cafea unde introduci banul și iese produsul, ți-ai declarat credința în Hristos - gata ești mântuit nu trebuie să mai faci nimic, harul a rezolvat totul.  Asta place grozav de mult neo-protestanților însă Noul Testament studiat capitol cu capitol arată cu problema e mult mai complexă decât pare la prima vedere. 

După ce am început sa frecventez o biserica neoprotestantă cu ani în urma am început și studierea Sf. Scripturi, ceea ce am citit acolo însă nu se potrivea cu ce vedeam în biserică în viața oamenilor, de ce  ? pentru că ei urmau mai degraba o doctrină decât  Scriptura. Studiind Scriptura putem constata că creștinismul are niște reguli, principii  de urmat care încep întradevar cu credința dar continuă cu pocaința, schimbarea vieții , nașterea din nou . Apoi pe lânga sfințirea vieții urmează întâia poruncă: Să iubești pe Domnul Dumnezeu tau cu toată inima ta, cu tot sufletul și cugetul tău .. Și a doua poruncă importantă : Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți (aici am intrat pe un teren minat unde mulți "nepei" vor strâmba din nas") .

 Există nenumarate pasaje în Scriptura care vorbesc despre modul cum trebuie să se manifeste această dragoste fața de semeni în Evanghelia după Matei cap. 25 , în epistola lui Iacov și chiar și în epistolele pauline. Această poruncă a lui Hristos care spune  să ne iubim semenii străbate întreg Noul Testament de la un cap la altul, culminând cu sfatul dat de Hristos bogatului "Vinde tot ce ai si dă la săraci  si apoi  urmează-ma" Bogatul nu a fost deloc fericit să audă un astfel de sfat. Totuși existau  creștini in vremea aceea care practicau învățătura lui Hristos,  iși vindeau averile și le împarțeau intre ei".

"Aşadar, cine ştie să facă ce este bine, dar nu-l face, este vinovat de păcat", spune Iacov în epistola sa Și nu este vorba numai de bogății materiale, ci și de respect între oameni , Scriptura ne învață să respetăm pe toți, să nu facem deosebire între oameni, să nu disprețuim pe nimeni.

Creștinismul scriptural, cel autentic  este legat de dragoste și de fapte, nu se rezuma la credință.  Reforma protestantă deși evident a avut și aspecte pozitive  a comis și greșeli  reducînd  creștinismul la minim posibil, credința teoretică și cam atît sau altfel spus creștinismul redus la "apă de ploaie" . Și atunci ne mirăm că creștinii  pretinși mântuiți sunt reci, plini de răutate, mândrie, egoism, aroganță, lăcomie de bani, lipsiți de empatie altfel spus sunt oameni firești și lumești . Bineînțeles că nu generalizăm aici, dar sunt mulți chiar prea mulți.

 Nu e vorba de mântuire aici este vorba ce reprezintă creștinismul de fapt, cum a fost el conceput la început ca ideologie , dogmă.

 Acum că în Evul Mediu unii preoți căutand să exploateze populația naivă a inventat indulgențele , apoi a venit Luther care a desființat indulgențele promițând oamenilor mântuire numai prin credință , astea sunt speculații teologice. Dumnezeu va decide pentru fiecare om  în parte care va fi mântuit și care nu în funcție de cum și-a trăit viața, împlinind Scriptura sau nu. Cine sa străduit să împlinească Cuvântul Domnului nu are de ce se teme, harul lui Hristos îl va mântui.

Scriptura nu se citește pe bucațele și nu se ia doar ce iți place și restul îl lasi deoparte că nu te interesează sau nu iți convine (metoda lutherană) . Biblia mai ales Noul Testament se studiază în totalitate și se aplică ad-literam, altfel practici  un creștinism fals, denaturat. 

 Acum că acest gen de religie cu versete preferate /nepreferate este  predicat cu stoicism de la anvoanele bisericilor este un adevăr cunoscut , dar cine este de vină pentru aceasta ? 

1. Deuteronomul 4:2 „Să n-adăugaţi nimic la cele ce vă poruncesc eu, şi să nu scădeţi nimic din ele; ci să păziţi poruncile Domnului, Dumnezeului vostru, aşa cum vi le dau eu.”

Versetul este reluat în Deuteronomul 12:32 „Voi să păziţi şi să împliniţi toate lucrurile pe care vi le poruncesc eu, să n-adăugaţi nimic la ele, şi să nu scoateţi nimic din ele.”

 2. Proverbele 30.5-6 „Orice cuvânt al lui Dumnezeu este încercat. El este un scut pentru cei ce se încred în El. N-adăuga nimic la cuvintele Lui, ca să nu te pedepsească, şi să fii găsit mincinos.”

 3. Apocalipsa 22:18-19 „Mărturisesc oricui aude cuvintele proorociei din cartea aceasta că, dacă va adăuga cineva ceva la ele, Dumnezeu îi va adăuga urgiile scrise în cartea aceasta. Şi dacă scoate cineva ceva din cuvintele cărţii acestei proorocii, îi va scoate Dumnezeu partea lui de la pomul vieţii şi din cetatea sfântă, scrise în cartea aceasta.”

Sursa imaginii : Facebook 

sursa text : www.crestin-total-scimbat.blogspot.com

Sfânta Parascheva, misterul ocrotitoarei Moldovei


 

joi, 3 noiembrie 2022

Tony Berbece declară război total "legalismului"




Pastorul Tony Berbece devenit mare erou și vedetă la Romania TV în urma Marșului pentru apărarea credinței , a lansat recent un discurs distribuit ulterior pe facebook, în care se lansează într-o demascare furibundă a legalismului. A făcut exact la fel și pastorul Cristian Barbosu în anii trecuți  după ce sa întors de la studii teologice din SUA unde a frecventat cercuri teologice liberale Rick Warren & company. Este ceva tipic pentru pastorii care mușcă din mărul otrăvit al teologiei  liberale să declare razboi așa zisului legalism, reprezentat de rochii lungi la femei, batic, pantaloni, muzica decentă nu "contemporană" etc. Pastorul Tony Berbece a fost penticostal dar a părăsit cultul după absolvirea institutului teologic pentru a-și înființa o biserică proprie nondenominaționala , cu închinare "contemporană " liberă de "legalism". 

Un scurt fragment din pledoaria sa luteranistă în care afurisește faptele , "în iad se vor duce femeile cu batic, care le-au urât pe cele fără batic". Tony reinventeză creștinismul cu masca liberală, și de admiratori nu duce lipsă. 

Predicați înfrânarea, dar și trăiți-o, pentru că de predicatori cu bârne în ochi, dar care văd peste tot paie ne-am săturat. Cum adineaori s-a trezit să judece femeile dintr-o Biserică o tânără care la profil avea o poza cu buricul gol si “buze de rață”. Nu va lăsați înșelați, adesea lupii aceștia vin să propovăduiască o mântuire prin fapte religioase tocmai pentru a vă face să uitați de harul lui Hristos. Fiți decenți, fiți înfrânați, însă nu faceți din creștinism o religie a mântuirii prin fapte care izbesc ochii, în iad vor fi multe femei cu batic care le-au urât pe cele care n-au avut, în iad vor fi mulți predicatori care au predicat legalismul, dar ei au fost libertini.

De când au aparut bisericile independente se lărgește Calea Domnului pe zi ce trece.


marți, 1 noiembrie 2022

Sa deschis o biserică pentru "pruncii spirituali avortați de alte biserici".

 

                                                                    foto Vocea Crestinilor 

Luna aceasta la Oradea sa inaugurat biserica Sf. Treime , face parte din rețeaua de biserici condusă de pastorul V. Pustan . Saitul Vocea Creștinilor , care se pare nu este străin de  rețeaua lui V. Pustan anunță că biserica care se întrunește într-o sală cât un stadion s-ar comupune inclusiv din "prunci spirituali avortați prea ușor de alte biserici " 

 Dar ce ar putea  înseamna de fapt această metaforă  "prunci spirituali avortați de alte biserici " ?  ar putea să fie vorba de persoane care au fost membrii în alte biserici și care au fost excluși din biserică pentru abateri disciplinare sau de altă natură. Este doar o presupunere, dar poate fi cât se poate de reală  având în vedere că biserica   Sf. Treime din Beiuș în care "boss" este pastorul Pustan are o politică liberală, permite inclusiv căsătoria cu persoane de religie ortodoxă. 

În general bisericile independente (nondeniminaționale) au un regulament mult mai permisiv, inclusiv lipsa regulei de excludere din biserică pentru cădere în păcat , sau excludere doar în cazuri excepționale  și primirea cu brațele deschise a celor excluși din alte biserici. Deci începem să ințelegem motivul pentru care bisericile independente atrag ca un magnet.

Dar să fie un număr atât de mare de persoane  excluse din biserici  în Oradea ? puțin probabil . Ar putea să fie  mai degrabă ceva combinat : excluși,  respinși de bisericile de pocaiți și fani Pustan, împreună.

.